Slovotvorba adjektiv – mutace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODVOZOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Přídavná jména (adjektiva)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Přídavná jména - opakování
SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Gramatika Přídavná jména II
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Opakujeme na pololetní prověrku
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_Čj8 –
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Druhy přídavných jmen 6. ročník.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
TVAROSLOVÍ – PŘÍDAVNÁ JMÉNA ORLÍ JITČINA ZELENÝ ZIMNÍ HLADKÁ SESTŘIN MALÉ OTCŮV ZLÝSLANÁ HUSTÉ PSÍ CHYTRÝ.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Odvozování adjektiv Autor Chňoupková.
Riskuj Riskuj! soutěž – slovní druhy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Universitá degli Studi di Udine
Přídavná jména Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Název : VY_32_INOVACE_27CJ_5_PŘJM
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Transkript prezentace:

Slovotvorba adjektiv – mutace CJA 009 Morfologie II

Adjektiva opakování představují plnovýznamový ohebný slovní druh, pojmenovávají vlastnosti substancí (osob, zvířat, neživých jevů konkrétních i abstraktních) a některé druhy relací (vztahů) dělí se na kvalifikační (kvalitativní) a relační kvalifikační vyjadřují vlastnosti substancí, obvykle neutvořená, většinou je možné je stupňovat relační vyjadřují kromě vlastností substancí i vztah k další substanci, ději nebo okolnosti, od jejichž názvů jsou utvořena, většinou se nestupňují, pouze v přeneseném významu (prkennější x prkenný)

Adjektiva opakování flexe trojího druhu složená (adjektivní) flexe jmenná flexe smíšená flexe nesklonná adjektiva

Slovotvorba adjektiv tvoří se pomocí všech tří slovotvorných postupů: mutace modifikace transpozice

Slovotvorné postupy mutace: obsah výchozího pojmu se výrazně mění, výchozí pojem se blíže specifikuje vztahem k jinému pojmu (ryba „základ“ – ten, kdo ji loví „příznak“ – rybář) modifikace: obsah základového pojmu se nemění, pouze se přidává dodatečný příznak (dům „základ“ – deminuce „příznak“ – domek) transpozice: obsah pojmu je z jedné kategorie přeřazen do jiné pojmové kategorie, primárně záležitost skladby (jet rychle „základem sloveso“ – rychlá jízda „základem substantivum“) konverze: pouhá záměna koncovek, bezpříponové odvozování (dobrý – dobro, kmotr – kmotra)

Mutace 1. desubstantivní adjektiva 2. deverbální adjektiva 3. deadjektivní adjektiva 4. deadverbiální adjektiva

1. Desubstantivní adjektiva 1a) předmětně vztahová adjektiva 1b) adjektiva s významem podobnosti 1c) adjektiva podle nápadného rysu 1d) adjektiva látková

2. Deverbální adjektiva 2a) adjektiva příznačné dějové vlastnosti 2b) adjektiva účelová 2c) adjektiva pasivní možnosti (sklonu) 2d) adjektiva široce dějově vztahová

Deadjektivní adjektiva 3a) adjektiva kategorie slučovací 3b) adjektiva adaptovaná z cizích přídavných jmen

1a) Předmětně vztahová adjektiva adjektiva individuálně přivlastňovací FORMANTY: k maskulinům -ův/-ov-a/-ov-o k femininům -in/-in-a/-in-o oboje smíšená flexe

Adjektiva druhově přivlastňovací k názvům živých bytostí velmi produktivní FORMANTY: k názvům živých bytostí -í/-sk-ý/-ck-ý např. babí, bleší, lví, mužský, dámský, rolnický rozšířená varianta -ovsk-ý: strýcovský, otcovský

Adjektiva druhově přivlastňovací adjektiva předmětně vztahová k názvům neživých věcí a pojmů FORMANTY: produktivní -ov-ý (dubový, vodový, chlebový, vlakový) méně produktivní -n-ý (rostlinný, ovesný, vápenný), -n-í/-ovn-í (zbrojní, lodní, srdeční, bankovní)

Adjektiva druhově přivlastňovací skupina adjektiv předmětně vztahových odkazujících ke jménům míst: -sk-ý/-ck-ý/-n-í (venkovský, zámecký, německý, státní) zvláštní skupina také názvosloví anorganický sloučenin, využito vztahových příponových formantů: -n-ý, -nat-ý, -it-ý, -ičit-ý, -ečn-ý/-ičn-ý, -ov-ý, -ist-ý, -ičel-ý - umělá přípona

ÚKOL K uvedeným substantivům najděte přivlastňovací adjektiva: matka, teta, žákyně, král, proděkanka, Artemis, Zeus

Řešení matčin, tetin, žákynin, králův, proděkančin, Artemidin, Diův

Úkol Roztřiďte daná adjektiva se sufixem -ovský do jednotlivých kategorií (druhově přivlastňovací x místní). královský, židovský, venkovský, mistrovský, žižkovský, chomutovský, litvínovský, mnichovský, rodičovský, přerovský, klatovský, silvestrovský, mukařovský, prostějovský, strahovský, otcovský, domovský, sokolovský, havířovský, vdovský, slavkovský, trutnovský, turnovský , klukovský, krejčovský

Řešení Roztřiďte daná adjektiva se sufixem -ovský do jednotlivých kategorií (druhově přivlastňovací x místní). královský, židovský, venkovský, mistrovský, žižkovský, chomutovský, litvínovský, mnichovský, rodičovský, přerovský, klatovský, silvestrovský, mukařovský, prostějovský, strahovský, otcovský, domovský, sokolovský, havířovský, vdovský, slavkovský, trutnovský, turnovský , klukovský, krejčovský

Úkol K následujícím názvům míst utvořte příslušná adjektiva. Evropa, Košice, nebesa, zámek, Paříž, Poděbrady, Anglie, moře, Labe, Korea, Brandýs, Váh, Haag, Orient, Bilbao, Hnězdno, Krivoj Rog, Ohře

Řešení evropský, košický, nebeský, zámecký, pařížský, poděbradský, anglický, mořský, labský, korejský, brandýský, vážský, haagský, orientální, bilbajský, hnězdenský, krivorožský, oherský n. oheřský

1b) Adjektiva s významem podobnosti PRODUKTIVNÍ FORMANT: -ovit-ý (kašovitý, klihovitý), využíváno v názvech botanických a zoologických (violkovité, psovité) OMEZENĚ PRODUKTIVNÍ FORMANT: -at-ý (strakatý), -ovat-ý (klihovatý), -nat-ý (dřevnatý), -it-ý (dlanitý), -ist-ý (zlatistý), -ov-ý (lososový)

Úkol K uvedeným základům najděte adjektiva podobnosti, utvořte spojení. kočka – pohyb, tygr – vzhled, pes- druh, věnec – vzor, klih – roztok, bůh – jídlo, zub – zeď, peklo – rámus, chlupy – knedlík

1c) Adjektiva podle nápadného rysu rys vnější FORMANTY: -at-ý (bradatý, hlavatý), varianty -ovat-ý (pihovatý), -nat-ý (skalnatý), -av-ý (děravý), -iv-ý (červivý), -it-ý (blanitý), -ovit-ý (sukovitý) rys vnitřní FORMANTY: -n-ý (něžný, ctnostný), -iv-ý (důvěřivý), z předložkových pádů -ý (bezpracný), -n-ý (dočasný), -n-í (podzemní), -sk-ý (nadmořský)

Úkol Utvořte adjektiva vyjadřující nápadný vnější rys od následujících substantiv: roh, piha, jed, chlup, hlas, krev, vráska, barva, věk, kost K uvedeným základům najděte adjektiva podle nápadného rysu, utvořte spojení: vous – muž, krev – rána, dřevo – papír, díra – nádoba, jíl – dno, osten – drát, trn – houští, vápno – půda

1d) Adjektiva látková UŽ NEPRODUKTIVNÍ FORMANT: -ě/en-ý, cca 20 adjektiv DALŠÍ FORMANT: -ov-ý (porcelánový, bronzový, sýrový) Jaká další slova utvořená formantem -ě/-ený znáte?

Řešení dřevěný, skleněný, měděný, hliněný, drátěný, vlněný, plátěný, bavlněný, proutěný, slaměný, olověný, kostěný, lněný, plstěný , kožený

2a) Adjektiva příznačné dějové vlastnosti slouží k charakterizaci děje aktivní vlastnost: FORMANT: -l-ý (jen ke slovesům dokonavým, např. zjemnělý, osmahlý, oteklý, zdechlý) často základem slovesa znamenající změnu stavu pasivní vlastnost: FORMANT ke slovesům dokonavým: -n-ý (vzdálený, očarovaný), -t-ý (napjatý, nadutý < nadout se) VELMI PRODUKTIVNÍ FORMANT ke slovesům nedokonavým: -n-ý (vařený, tištěný), -t-ý (bitý) málo průhledná slova červený < obarvený červem a zelený < obarvený „zelím“, rostlinnou šťávou

2b) Adjektiva účelová znamená „určen k vykonávání činnosti označené fundujícím slovesem“ PRODUKTIVNÍ FORMANT: -c-í (bicí, tahací, hasicí) DALŠÍ FORMANTY: -ac-í (hnětací), -ic-í (žehlicí), -n-í (učební), -n-ý (bodný), -ov-ý (výběrový)

Úkol Vysvětlete rozdíl mezi následujícími dvojicemi adjektiv, užijte je ve vhodném spojení a pokuste se vytvořit další dvojice. čistící/čisticí, leštící/lešticí, honící/honicí, hasící/hasicí, balící/balicí

2c) Adjektiva pasivní možnosti (sklonu) znamená „je možné s nimi činit to, co vyjadřuje fundující sloveso“ PRODUKTIVNÍ FORMANTY: -teln-ý (dělitelný, léčitelný, měřitelný, vychovatelný), varianta -iteln-ý (viditelný) DALŠÍ FORMANT: -n-ý (dojný, orný)

Úkol Utvořte adjektiva pasivní možnosti od daných sloves: sloučit, hmatat, cítit, využít, měřit, kontrolovat, poddat se, být, slyšet, obchodovat, léčit, kout

2d) Adjektiva široce dějově vztahová nemají jasný významový příznak, široce vztahová ve většině případů mohou být fundujícími slovy jak slovesa, tak i dějová substantiva, určení fundujícího slova je problematické někdy nejsou samostatně vydělována FORMANTY (VŠECHNY PRODUKTIVNÍ): -n-ý (berný, branný, nápadný, netečný, záživný), -n-í (těžní, trestní, kupní, investiční- cizí), -ov-ý , pojí se s dějovými jmény (proudový, růstový, pohybový)

3a) Adjektiva kategorie slučovací poměrně hojně zastoupena TŘI TYPY: typ hluchoněmý – omezeně produktivní, obě složky tvoří velmi těsnou významovou jednotu, psaní dohromady! (sladkokyselý, písčitohlinitý) typ ostravsko-karvinský – produktivní, obě složky si uchovávají jistou významovou samostatnost, píšeme se spojovníkem (rosicko-ostravská (pánev), zahradnicko-ovocnářský (závod)) typ česko-německý – produktivní, od předchozího typu se liší tím, že mezi složkami je vztah vzájemnosti (rusko-japonská válka, = válka mezi Ruskem a Japonskem, česko-anglický slovník = překlad mezi češtinou a angličtinou)

3b) Adjektiva adaptovaná z cizích přídavných jmen slovotvorná i mluvnická adaptace cizích adjektiv adjektiva od adjektiv PŘEDEVŠÍM FORMANT -n-í (absurdní, apartní, stabilní, iluzorní, inteligentní) zařazuje ke vzoru jarní DALŠÍ FORMANTY: -n-ý (abstraktný, moderný – Masaryk, Šalda) dnes zcela zastaralý, objevuje se pouze u slova reálný -ck-ý (analytický, nacionalistický), -ov-ý (kárový, hovor. fajnový, férový)

4. Deadverbiální adjektiva těsně spjata s kategorií transpoziční tvoří se od příslovcí místa a času (zdejší, nynější) od spojení předložky a substantiva (zákeřný, dočasný)