OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

OBSAH TESTŮ JEJICH RELEVANCE A KVALITA Od „osnov“ k vyhodnocení testů.
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Analýza dat.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Analýza kvantitativních dat II. / Praktikum Vícenásobné výběrové otázky (Multiple response) Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace.
Základy pedagogické metodologie
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Určování času na Zemi Rozdíly času na Zemi odpovídají rozdílům zeměpisných délek daných míst – tj. 1° zeměpisné délky = rozdíl v čase 4 minuty – 1 hodina.
ZÁKLADY TEORIE PRAVDĚPODOBNOSTI
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Personalizace výuky prostřednictvím e-learningu. Struktura učebnice pro e-learning Obsah učebnice = struktura předmětu, kapitol cíleTabulka aktivni slovesa.docTabulka.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy - obsahové.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Normální rozdělení. U 65 náhodně vybraných živě narozených dětí byla zkoumána jejich porodní hmotnost [g] a délka [cm].
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie
Analýza podobnosti výsledků přijímacího řízení na FIS VŠE
Didaktika přírodopisu 2 Seminář 6 – Typologie testových úloh
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Didaktický test Kateřina Vlčková KPed PdF MU, KPed PdF MU,
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Fyzika hrou-opakování I.
Didaktika přírodopisu 1 7. seminář: Formulace VVC
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
Výpočet obsahu prvků ve sloučenině
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Maturity – jaro 2017.
Induktivní statistika
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Fyzika hrou-opakování I.
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Funkční styl odborný.
Dotazník a výzkumná šetření
Induktivní statistika
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky kvantitativní způsob obsahové analýzy - obsahové prvky textu se kvantifikují základní soubor - všechny texty, které se týkají dané problematiky výběrový soubor významové jednotky - slovo (jméno, slovo citově zabarvené, faktografické, vyjadřující postoje, osobní zájmeno), tvrzení, téma

Didaktické testy didaktický test (anglicky achievement test) zkouška, “která se orientuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (Chráska 2007 s. 184) nástroj systematického měření výsledků výuky v pedagogických výzkumech se setkáváme s různými druhy didaktických testů: test rychlosti - měří, jakou rychlostí je žák schopen řešit testové úlohy test úrovně - výkon je dán pouze úrovní vědomostí (někdy se objevuje časový limit i v testech úrovně - otázky by měly být řazeny tak, aby na začátku byly lehké a obtížné na konci - slabý žák pak přeruší práci u úlohy, kterou by stejně stěží zvládl)

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat test rychlosti

Druhy testů testy kognitivní: měří se úroveň (kvalita) poznání testy psychomotorické: např. test psaní na stroji testy výsledků výuky: co se žáci naučili (tyto testy převažují) testy studijních předpokladů (aptitude tests): měří úroveň nejobecnějších charakteristik jedince, které jsou potřebné k dalšímu studiu na vyšší typ školy (konstrukce těchto testů je podstatně náročnější než testů výsledků výuky, vyžaduje odbornou kvalifikaci) testy relativního výkonu (rozlišující testy): výkon se posuzuje vzhledem ke zkoumané populaci (nikoli vzhledem ke splněným úlohám)

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat psychomotorický test

Druhy testů testy monotematické a polytematické (podle množství prověřovaných celků)

Pokuste se vymyslet, čeho by se mohl týkat monotematický test a polytematický test

Testové otázky testová úloha - úkol nebo problém obsažený v testu dělíme na otevřené a uzavřené (dichotomické, s výběrem odpovědí přiřazovací a uspořádávací) otevřené široké ukázky: např.: „Význam Karla Hynka Máchy pro českou poezii.“; “Navrhněte postup, kterým je možno určit hustotu neznámé kapaliny“ otevřené úlohy se stručnou odpovědí: může se požadovat uvedení čísla, značky, symbolu, vzorce, slova, krátké věty atd. např.: „Co je jednotkou elektrického napětí?“; „Hlavním městem Německa je? ................“ Formulujte Archimedův zákon: ....

Testové otázky úlohy s výběrem odpovědí (polytomické): vybírá se z několika nabídnutých alternativ správná odpověď úlohy typu „jedna správná odpověď“: např.: „Cesta vlakem nám velmi rychle uběhla.“ podtržený větný člen je: a) podmět b) předmět c) přívlastek d) příslovečné určení

Testové otázky úlohy typu „jedna nejpřesnější odpověď“: např.: „Které z následujících tvrzení nejlépe odpovídá na otázku “Co je chemický prvek?“ a) Prvek je látka, která se skládá z atomů stejného druhu b) Prvek je látka, kterou již dále nelze měnit c) Prvek je látka, složená z atomů, které mají stejné protonové číslo d) Žádné z předchozích tvrzení není správné

Testové otázky úlohy typu „jedna nesprávná odpověď“: např.: „Který z následujících dějů není formou oxidačního procesu?“ a) dýchání b) hnití c) destilace d) rezivění

Testové otázky úlohy typu „vícenásobná odpověď“: např.: „Kterými státy protéká (nebo kterých se alespoň dotýká) řeka Odra“ a) Německo b) Rusko c) Česká republika d) Slovensko e) Polsko

Testové otázky „Situační úlohy“: např.: „Na místo označené hvězdičkou napište takovou číslici, aby výsledné šesticiferné číslo bylo dělitelné třemi.“ 58*72

Testové otázky „přiřazovací úlohy“: např.: „K názvům států v levém sloupci přiřaďte názvy jejich hlavních měst v pravém sloupci“ Švýcarsko A Dublin F Reykjavik Norsko B Oslo G Helsinki Island C Bonn Nizozemsko D Bern Finsko E Amsterdam

Testové otázky „Uspořádávací úlohy“: např.: „Uspořádejte města podle počtu obyvatel:“ Londýn .... Tokio .... Káhira .... New York .... Sao Paulo .... Sydney .....

Pokuste se zformulovat typu jedna správná odpověď jedna nejpřesnější odpověď jedna nesprávná odpověď vícenásobná správná odpověď situační úloha přiřazovcí úloha uspořádávací úloha

Testové otázky U úloh s výběrem odpovědí vždy existuje pravděpodobnost, že testovaná osoba zvolí správnou odpověď náhodně. Toto nebezpečí se snižuje s rostoucím počtem nabízených odpovědí (optimální počet 4 - 5, praxe se sustálila na 4) korekce na hádání (u otázek s dvěm nebo třemi variantami) - přisoudí se žákovi počet bodů podle toho, kolika chyb se dopustil (vychází se z toho, že žák, který hádá se dopouští častěji chyb než ten, kdo úlohy skutečně řeší) korekce se provádí podle vzorce: So = Sn - n / (y - 1) So - opravené skóre; Sn - neopravené skóre; n - počet nesprávných odpovědí; y je počet nabídnutých odpovědí v jedné úloze

Testové otázky So = Sn - n / (y - 1) So - opravené skóre; Sn - neopravené skóre; n - počet nesprávných odpovědí; y je počet nabídnutých odpovědí v jedné úloze V didaktickém testu, který byl sestaven z 28 dichotomických úloh, určitý žák uvedl 16 správných odpovědí a 6 nesprávných odpovědí (v 6 úlohách neodpověděl). Jaké je opravené skóre?

Testové otázky So = Sn - n / (y - 1) So - opravené skóre; Sn - neopravené skóre; n - počet nesprávných odpovědí; y je počet nabídnutých odpovědí v jedné úloze V didaktickém testu, který byl sestaven z 28 dichotomických úloh, určitý žák uvedl 16 správných odpovědí a 6 nesprávných odpovědí (v 6 úlohách neodpověděl). Jaké je opravené skóre? So = 16 - 6 / (2 - 1) = 10 Žákovi přisoudíme (přestože odpověděl v 16ti úlohách správně) pouze 10 bodů.

Konstrukce testů konstrukci nezačínáme navrhováním úloh prvním krokem je rozhodnutí, k jakému účelu má test sloužit dalším krokem je stanovení obsahu, který se má zkoušet (učivo se rozčlení na fakta, pojmy, vztahy, definice, apod., každému prvku se se stanový určitý počet úloh) Výše uveden informace i příklady byly čerpány z publikace: CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. Podrobnosti o odborném sestavovování a standardizování didaktických testů v: CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80- 85931-68-0.

POUŽITÁ LITERATURA GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4.

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně