Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-17 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Formátování diplomové práce
Advertisements

Tabulky ve Wordu a Excelu
VY_32_INOVACE_08_PEK_439_Kop
Výuková opora pro odborná učiliště: Textové editory - Typografie:
Vzdělávací oblast: Informatika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Styly, záhlaví a zápatí, oddíly
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
<. DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4
HyperText Markup Language
ZÁKLADNÍ TYPOGRAFICKÁ PRAVIDLA
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Písmo.
Maturitní otázka č. 12 Kristýna Kaňovská 4. A.
Jazyk HTML.
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Průběžné poznámky Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Základní typografické zásady
Word Textový editor.
Jak napsat odbornou práci?
INFORMATIKA 8 Zásady pro úpravy textů III2 – I8- 14.
Word – Zásady psaní textu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_258 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Korekturní značky 1. - úvod
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Tabulky — dokončení.
Požadavky na úpravu tabulek (podle požadavků ke státním zkouškám z kancelářského psaní na klávesnici dle ČSN z roku 2007) 2008 O. Kánský.
Je to program (aplikace), který slouží k úpravám prostého textu.  Na rozdíl od textových procesorů, se kterými se často pletou, postrádají textové editory.
Referát č.13 Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Jitka Smejkalová Název materiálu: Úprava tabulek Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PUK.OA2.903.
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Vlastnosti stránky a tisk
Textový editor.  Sada formátování, pomocí které lze rychle změnit vzhled textu, tabulek, …  Základ pro tvorbu rozsáhlých dokumentů  Důležité pro tvorbu.
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Digitální učební materiál
Odkazy Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK235.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-16 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Bibliografické citace a metody citace Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_221.
Typografie a zpracování textů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Styly Písmo Odstavce Estetická pravidla Typografická pravidla
Poznámky pod čarou Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Databáze MS ACCESS 2010.
Formátování dokumentu
Tabulky Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-04 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Název školy:Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:VY_32_INOVACE_NAV2-17.
Doc. RNDr. František Koliba, CSc. Katedry Informatiky a matematiky OPF SU Budova A Informatika pro ekonomy II INM / BPNIE Přednáška.
Informatika – Tabulka v Excelu. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-15
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
Word – textový editor.
Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:
Odstavec a jeho formát Autor: Mgr. Jiří Maršík
Jméno Příjmení, další jména Ústav konstruování
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Word - základní typografická pravidla
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-17 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr. Vladimír Kostka Tematický celekSeminář komunikačních dovedností Ročník4. ročník Datum tvorby Anotacevýklad nové látky Metodický pokynvyučující má k dispozici kompletní výkladový text Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

SEMINÁŘ KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ TYPOGRAFICKÉ ZÁSADY ÚPRAVY TEXTU část 3

popisky a legendy popisek obsahuje stručný popis prvku a číslovanou jmenovku, vyjadřující příslušnost prvku ke konkrétní posloupnosti a jeho pořadí v ní, např.: „Tabulka 7: Vývoj cen“ popisky využíváme ke křížovým odkazům, např. „viz obrázek 14 na straně 30”

pořadová čísla píšeme vždy arabskými číslicemi, jimž může předcházet číslo kapitoly (prvky jsou pak číslovány v každé kapitole samostatně), prvky oddělujeme tečkou, lomítkem nebo spojovníkem součástí popisku může být legenda, obsahující seznam v obrázku použitých označení a vysvětlení jejich významu legenda bývá umístěna i uvnitř obrázku

popisky a legendy sázíme jiným řezem písma, jiným písmem nebo menší velikostí písma než základní text dokumentu

poznámky velké poznámky, které nemohou být vloženy přímo ke komentovanému textu, umisťujeme pod krátkou vodorovnou čáru k dolnímu okraji stránky případně do zvláštního oddílu na konci kapitoly nebo do zvláštního oddílu na konci celého dokumentu

příslušný odkaz na poznámku je vložen těsně za komentovaný prvek textu – za poslední písmeno komentovaného slova, za interpunkční znaménko na konci komentované věty resp. až na konec komentovaného odstavce ve funkci odkazů na poznámky se převážně používají jejich pořadová čísla v rámci stránky, kapitoly nebo dokumentu

odkazy sázíme buď menším stupněm písma na pozici horního indexu nebo stejným stupněm písma do závorky texty poznámek pod čarou jsou do textu stránky odděleny krátkou vodorovnou čarou na levém okraji stránky texty poznámek na konci kapitol jsou od textů kapitol odděleny pouze vlastním titulkem a případně kratší čarou vlevo

texty poznámek uvedené na konci dokumentu začínají samostatnou kapitolou na nové stránce umístěnou za poslední řádnou kapitolu pro text poznámek se používá základní písmo stejné nebo menší velikosti v obyčejném nebo kurzívním řezu

před textem poznámky se uvádí návěští příslušného odkazu, někdy doplněné o nějaké ohraničující znaky (například uzavírací oblou závorku) všechna návěští by měla být zarovnána k pravému okraji nejširšího z nich texty poznámek se od návěští odsazují buď úzkou mezerou nebo tak, aby se jejich levé okraje kryly se zarážkami odstavců v základním textu stránky

zdrojové texty programů sází se neproporcionálním písmem (např. Courier) kvůli úspoře místa je vhodné použít menší velikost písma a případně i sazbu do dvou sloupců uvnitř kapitol práce uvádíme jen vybrané fragmenty textu programu, nezbytně nutné pro potřeby výkladu

kompletní zdrojový text programu se do dokumentu zařazuje jako příloha, při velkém rozsahu nejlépe v elektronické podobě v každém případě musí být zdrojový text programu důkladně okomentován a přehledně upraven

tabulky text v tabulkách sázíme obyčejným textem – základní písmo menší velikosti (zhruba o dva body) záhlaví sloupců a řádků mohou být zvýrazněna například tučným řezem základního písma nebo výplní buněk

v buňkách prvního sloupce se text zarovnává obvykle k levému okraji, v ostatních buňkách na střed výjimkou jsou stejnorodá čísla, která musí být ve sloupci zarovnána na desetinnou čárku číselné údaje by měly mít stejný počet desetinných míst nesmí chybět popisky sloupců/řádků, použité jednotky, apod.

hierarchii bloků buněk tabulky lze vyjádřit rozdílnou tloušťkou nebo počtem linek, kterými jsou orámovány – nejvýraznější jsou pak linky na obrysu tabulky, nejméně výrazné linky základní (půl bodu a méně) linky musí být od textu uvnitř buněk vzdáleny alespoň jeden milimetr

obrázky ilustrace a fotografie vkládáme na stránky přednostně v obrázkových formátech (png, gif, jpg), aby byly tištěny společně s dokumentem umožňuje to i jejich začlenění do textu a změnu rozměrů fotografie mohou být v nouzi nalepeny, ovšem jen z jedné strany na tužší papír samostatné listy s nalepenými fotografiemi je vhodné umístit jako přílohu

obtékání okolního textu – optimálně je obrázek velký jako tištěná stránka, text pak obtéká pouze shora a zdola, je-li obrázek užší nastavíme obtékání textu jen z jedné boční strany jednotně pro všechny obrázky volíme šířku mezery mezi jejich hranicemi a okolním textem (5–10 mm) a formát titulků každému obrázku by měl odpovídat titulek v textu

všechny celostránkové prvky (obrázky, tabulky) umístěné „naležato” musí mít svůj dolní okraj umístěn vždy vpravo stejně jako obrázek je orientován i jeho popisek o umístění obrázku rozhoduje také jeho obsah pohledy osob i předměty ve vodorovném pohybu směřují ke hřbetu knihy, obrázek s oblohou umísťujeme k hornímu okraji stránky

grafy zvyšují názornost, zajímavost a přehlednost práce, umožňují snadné porovnání tabulkových hodnot typy grafů: – plošný graf – zobrazuje trend vývoje jednotlivých hodnot v čase – pruhový graf – umožňuje porovnání jednotlivých hodnot

– sloupcový graf – zobrazuje změny hodnot v čase, umožňuje porovnání hodnot – spojnicový graf – zobrazuje vývoj a změny dat v čase – výsečový graf – zobrazuje poměr částí k celku, rozdělení celku na části – XY graf – zobrazuje vztah mezi hodnotami několika řad, používaný pro vědecké účely – piktogram – získáme nahradíme-li označení bodů vhodným obrázkem – 3D graf – slouží k vyhodnocení dat podle dvou hledisek

pozor na popisování os (název [jednotka]), uvedení legendy a volbu vhodného typu grafu standardně vynášíme na osu x nezávisle proměnnou, na osu y závisle proměnnou (případná záměna proměnných může vést k nesprávným výsledků regresní analýzy) pro tvorbu grafů je výhodnější použít místo MS Wordu MS Excel nebo přímo software určený ke zpracování dat

matematické výrazy v MS Word je potřebné využívat „Editor rovnic“ kurzíva je využívána pro názvy obecných konstant (a), proměnných (x), funkcí (f), množin (M) apod. normální řez pro číslice, standardní identifikátory (e; R; sin; atd.) Tučný řez pro označení množin, matic

mezery vkládáme mezi binární operátory a jejich operandy (a + b), mezi identifikátory funkcí a jejich argumenty (sin x), mezi operační symboly (integrál, suma apod.) a k nim připojené výrazy obecně všude tam, kde by absencí mezery došlo k nejednoznačnosti nebo ke zhoršení přehlednosti rovnice

nikdy mezery nevkládáme mezi unární operátor a jeho operand (-a, n!), mezi prvek a jeho index (x i ), mezi číslo a identifikátor jím násobené proměnné nebo konstanty (3x), ani mezi závorku a v ní uzavřený výraz editory rovnic aplikují potřebné mezery automatickým odsazením příslušných prvků

lámání částí rovnice do více řádek je dovoleno jen v nutných případech zalomení se pak provádí na hlavní úrovni struktury rovnice, zásadně ne ve strukturách vnořených (indexech, zlomcích a argumentech všeho druhu)

Literatura ČSN Úprava písemností zpracovaných textovými editory. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, ČSN ISO 690. Informace a dokumentace - Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, HAVELKA, Jan. Počítačová typografie pro každého. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 209 s., 26 s. příloh. ISBN Pravidla českého pravopisu: školní vydání. Vyd. v Panasofii 3. Praha: Pansofia, 1993, 383 s. ISBN