Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.1 ZLOMKY 3 4 + 4 7 = ? 15 8 - 1 3 9 = ? 25 6 . 4 11 = ? 18 11 : 9 2 = ? 4 2 3 + 2 1 3 - 1 5 9 = ? Autor: Mgr. Yveta Hercogová
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.2 CO JIŽ VÍME O ZLOMCÍCH? Jak se zlomek zapisuje: 4 5 a čte: čtyři pětiny Zapsat zlomkem, jaká část celku je vyznačena 5 8 Rozdíl mezi pravým 2 5 a nepravým 10 8 zlomkem Co je smíšené číslo 4 1 3 , 12 5 6 , 2 7 9 , ….. Jak zlomky rozšiřujeme a krátíme a) 4 9 = 16 36 b) 25 100 = 1 4 Porovnáváme zlomky 4 11 < 7 11 Zapsat desetinný zlomek 0,35 = 35 100 Víme, co je zlomek v základním tvaru 1 7 , 2 5 , 4 9 , ……..
17.3 JAKÉ SI ŘEKNEME NOVÉ TERMÍNY A NÁZVY? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.3 JAKÉ SI ŘEKNEME NOVÉ TERMÍNY A NÁZVY? Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem s různým jmenovatelem Sčítání smíšených čísel Odčítání zlomků se stejným jmenovatelem Odčítání smíšených čísel Násobení zlomků přirozeným číslem zlomkem Dělení zlomků Převrácený zlomek Složený zlomek
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.4 CO SI ŘEKNEME NOVÉHO? Sčítání a odčítání zlomků a) stejný jmenovatel b) různý jmenovatel 3 5 + 4 5 = 7 5 15 17 - 11 17 = 4 17 3 5 + 4 10 17 20 - 4 5 převedeme na společného jmenovatele 6 10 + 4 10 17 20 - 16 20 sčítáme a odčítáme jako zlomky se stejným jmenovatelem 6 10 + 4 10 = 10 10 17 20 - 16 20 = 1 20 Sčítání a odčítání smíšených čísel - 2 metody: a) sečteme a odečteme zvlášť celky a zvlášť zlomkové části 2 1 2 + 3 1 4 = 5 2+1 4 = 5 3 4 b) smíšené číslo převedeme na nepravý zlomek 2 1 2 + 3 1 4 = 5 2 + 13 4 = 10+13 4 = 23 4 = 5 3 4 4 7 9 - 2 2 9 = 43 9 - 20 9 = 23 9 = 2 5 9 Násobení zlomků a) přirozeným číslem 3 5 . 4 b) zlomkem 2 5 . 3 4 - přirozeným číslem vynásobíme čitatele a jmenovatele opíšeme - vynásobíme čitatele s čitatelem a jmenovatele s jmenovatelem 3 5 . 4 = 3 . 4 5 = 12 5 = 2 2 5 2 5 . 3 4 = 2 .3 5 . 4 = 6 20 c) násobení smíšených čísel 2 1 2 . 1 2 7 převedeme na nepravý zlomek 5 4 . 9 7 násobíme dle pravidel Dělení zlomků 4 8 : 7 20 = 4 8 . 20 7 násobíme převráceným zlomkem Složený zlomek 2 3 čitatel jmenovatel 4 5 hlavní zlomková čára a) 2 3 : 4 5 = 2 3 . 5 4 = 10 12 b) 2 . 5 3 . 4 = 10 12
17.5 PROCVIČOVÁNÍ A PŘÍKADY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.5 PROCVIČOVÁNÍ A PŘÍKADY Jeden balík váží 7 3 4 kg, druhý 1 2 5 kg a třetí 2 3 5 kg. Kolik kg váží všechny balíky dohromady? + 1 3 . . . 1 4 . 1 3 . 1 2 . 1 5 Kolik 𝑚 2 místnosti pokryje obdélníkový koberec o rozměrech 5 3 8 m a 4 1 2 m ? Kolik lahví vína 0,7 l naplníme ze sudu, který obsahuje 73 1 2 l vína? Ke každému zlomku z levého oválu vyber číslo z pravého oválu, které se mu rovná. 4 3 123 100 3 3 4 1,23 9 10 1 4 2 4 7 0,9 15 4 18 7 7 4 1,75 1 1 3 0,25 K písmenům A, B, C, D, E napište zlomek v základním tvaru, který na číselné ose vyjadřují: 0 A B C 1 D E 𝟏 𝟐 3 8 2 5 7 10 11 18
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - II. stupeň Zákadní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.6 NĚCO PRO ŠIKOVNÉ Do odměrných válců byly postupně nality voda a olej (různé hustoty). Jejich množství je vyjádřené zlomkem. Vodu v dolní části válce vybarvěte modře, olej na povrchu červeně. 5 1 4 2 3 2 1 1 voda 1 1 2 l voda 1 5 l voda 1 3 4 l olej 2 l olej 1 2 l olej 1 2 l
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Mathematics 17.7 CLIL Guess! It´s my wife´s birthday and I´m making coffee for the guests. One pot is for 1,5 l of water and I need exactly 3 pots of water. Each of the guests drinks one cup of coffee and this one cup is just for 0,15 l of coffee. How many guests are here? (Me and my wife don´t drink coffee)
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.8 TEST 1. Smíšené číslo 3 𝟒 𝟓 ve tvaru 2. Výsledek součinu 𝟏 𝟐 . 𝟑 𝟒 . 𝟏 𝟓 je : nepravého zlomku je: a) 19 5 b) 17 5 a) 3 20 b) 3 40 c) 4 19 d) 5 19 c) 3 10 d) 3 11 3. Výsledek podílu 𝟓 𝟗 : 𝟓 𝟗 je : 4. Čtverec má délku strany 𝟑 𝟖 m. a) 5 9 b) -1 Vypočítej obvod. a) 1 m b) 1,5 m c) 0 d) 1 c) 2 m d) 2,5 m Odpověď: 1. a 2. b 3. d 4. b
Slide č.1 – úvod, název tématu, motivace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17. 9 ZDROJ Matematika 7, I. Díl – Prometheus Matematika, pracovní sešit A pro 7. ročník ZŠ Matematika, pracovní sešit B, C pro 7. ročník ZŠ Slide č.1 – úvod, název tématu, motivace
17.10 Anotace Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika 17.10 Anotace Autor Mgr. Yveta Hercogová Období 07 – 12/2011 Ročník 7. ročník Klíčová slova Převrácený zlomek, složený zlomek, sčítání, odčítání, násobení, dělení Anotace Prezentace popisující početní operace se zlomky