AnotacePrezentace, která se zabývá opakováním výrazů. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozpoznají výrazy. Speciální vzdělávací potřebyNe Klíčová slovaVýraz, vzorce a úpravy. Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityVýklad Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost / datum217 kB soubor.doc (MS PowerPoint) / září – 2011 IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Výrazy Opakování výrazů.
Výrazy a operace U výrazů využíváme stejné vlastnosti jako u reálných čísel. X. Y = Y. X (komutativita) X. (Y. Z) = (X. Y). Z (asociativita) X. (Y + Z) = XY + XZ (distributivita) Připomeneme si mocniny při stejných základech: Při násobení mocniny sčítáme. Při dělení mocniny odčítáme. Při záporné mocnině dáme čitatele do jmenovatele.
Pokud výrazy sčítáme či odčítáme musíme využívat stejné neznámé. a + a = 2a (pes + pes = 2psy) Zakresli příklady na tabuli. + a + b = a + b (pes + keř) ab – a = ab – a (slon –pes) ab – 2ba = ab – 2ab (slon – 2slony) = -ab (ab = ba, 4. 3 = 3. 4) Obr. 1 © Václav Simandl
Výrazy a operace Pokud výrazy násobíme tvoříme něco nového. a. a = a² a. b = ab ab. a = a²b ab. (- 2ba) = -2a²b² (ab = ba, 4. 3 = 3. 4)
Pokud výrazy dělíme tvoříme něco nového pokud jeden člen obsahu i druhý či jeho násobek a krátíme jako zlomky. a : a = a° = 1 a : b = a:b ab : a = a°b = 1 ° b = b 2ab : (- 1ba) = -2a°b° = -2
Vzorce Nutné si pamatovat či roznásobit. Roznásob a barevně naznač, že vzorce platí. (a + b)² = a² + 2ab + b² (a + b). (a + b) (a – b)² = a² - 2ab + b² (a – b). (a – b) a² - b² = (a + b). (a – b)
Příklad Pomocí naznačených barev upravte: ab. b – a + ba. (a + b) – 3a – 4ab : a – 3ab - 4(a + b) ab² - a + ba² + b²a – 3a – 4b – 3ab – 4a – 4b= ab² + b²a + ba² – 3ab - a – 3a – 4a – 4b – 4b = 2ab² + a²b – 3ab – 8a – 8b
Čerpáno Obr. 1. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.