Základy pedagogické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČET OC.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Základní statistické pojmy
Statistická indukce Teorie odhadu.
Třídění dat OA a VOŠ Příbram. Třídění  rozdělení jednotek souboru do takových skupin, aby co nejlépe vynikly charakteristické vlastnosti zkoumaných jevů.
Základní statistické pojmy a postupy
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
N ÁZEV MATERIÁLU : Z ÁKLADY STATISTIKY - ÚVOD Zařazení materiálu: Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základních.
Charakteristické rysy a typy jednorozměrného rozdělení četností.
Základy pedagogické metodologie
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Základy statistické indukce Základní soubor, náhodný výběr Základní statistický soubor (stručněji základní soubor) je statistický soubor, z něhož pořizujeme.
Ekonometrie „ … ekonometrie je kvantitativní ekonomická disciplína, která se zabývá především měřením v ekonomice na základě analýzy reálných statistických.
Charakteristiky variability
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
VÝZKUMNÝ VZOREK, validita a reliabilita
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
Náhodné výběry a jejich zpracování Motto: Chceme-li vědět, jak chutná víno v sudu, nemusíme vypít celý sud. Stačí jenom malý doušek a víme na čem jsme.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Statistická šetření Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Základy pedagogické metodologie
Statistické odhady (inference) Výběr Nepotřebujeme sníst celého vola jenom proto, abychom poznali, že to jde ztuha. Samuel Johnson (anglický básník a.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Inferenční statistika - úvod
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Některá rozdělení náhodných veličin
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Induktivní statistika
Induktivní statistika
Absolutní a relativní četnost
- váhy jednotlivých studií
Statistika - opakovací test k procvičení
Induktivní statistika
Logika a metody výběru vzorku
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Základy pedagogické metodologie
Statistika a výpočetní technika
Dotazník a výzkumná šetření
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Náhodné výběry a jejich zpracování
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÝ SOUBOR

ZÁKLADNÍ SOUBOR Všichni lidé, o kterých chce výzkum získat informace, tvoří základní soubor (populaci) Málokdy (většinou v malých základních souborech) zkoumáme celý základní soubor - vyčerpávající (exhaustivní) výběr Pokud chce výzkum vypovídat např. o vyučování matematiky v druhém ročníku ZŠ v daném okrese, pak základní soubor tvoří všechny druhé ročníky ZŠ v dané lokalitě Zjištění na jednom základním souboru nejde přenášet na jiný základní soubor

výběr vzorku VZOREK: skupina jednotek, které skutečně pozorujeme “POPULACE: (neboli základní soubor) je soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj závěry platné“ (Disman 2002 s. 93) „Náš stěžejní úkol je najít postup, aby výsledky, které získáme na vzorku, byly co nejvíce podobné těm, které bychom získali na celé populaci.“ (Disman 2002 s. 93) „Abychom byli schopni z chování vzorku předpovídat chování populace, musí struktura vzorku imitovat složení populace tak přesně, jak je to jen možné.“ (Disman 2002 s. 94)

VÝBĚROVÝ SOUBOR Výběrový soubor reprezentuje základní soubor vlastnosti základního souboru (ty neznáme, ale chtěli bychom je poznat) nazýváme parametry vlastnosti výběrového souboru (ty zkoumáme), nazýváme statistiky (nebo výběrové charakteristiky). Z nich usuzujeme na parametry. Hlavní statistické údaje o základním souboru občanů české republiky obsahuje Statistická ročenka ČR (Údaje o školství zahrnuje Statistická ročenka školství)

NÁHODNÝ VÝBĚR Nejlepší výběrový soubor je takový, který dobře reprezentuje základní soubor - je jeho zmenšeninou, má všechny jeho podstatné charakteristiky Náhodný výběr velmi dobře reprezentuje základní soubor U náhodného výběru má každý člověk ze základního souboru stejnou šanci být vybrán jako jiný člověk

NÁHODNÝ VÝBĚR Jak vybrat náhodně prvky ze základního souboru? - můžeme všem prvkům populace přiřadit číslo a napsat jej na papírek jako při losování, hodit všechna čísla do klobouku a vylosovat příslušný počet papírků (výběrový soubor). Každý z papírků bude mít stejnou šanci být vybrán - prostý náhodný výběr. - použijeme tabulku náhodných čísel (ukázka části tabulky náhodných čísel v příloze XII Gavora 2000 s. 197)

U kázka z tabulky náhodných čísel (Gavora 2000 s. 197)

STRATIFIKOVANÝ VÝBĚR Používá se tam, kde není vhodné použít náhodný výběr Významným znakem, který zohledňujeme je např. velikost sídla - nejdříve rozdělíme sídla podle velikosti (počtu obyvatel) a na nich pak aplikujeme náhodný výběr U stratifikovaného výběru je třeba si rozdělit soubor na podsoubory, na kterých potom aplikujeme náhodný výběr Stratifikovaný výběr může být proporční (zastoupení osob odpovídá proporci výskytu daného znaku v základním souboru), nebo rovnoměrný (zkoumané osoby jsou zastoupeny ve stejném počtu ve všech podsouborech

OSTATNÍ TYPY VÝBĚRŮ ZÁMĚRNÝ (účelový) VÝBĚR - určení relevantních znaků (výzkumník se opírá o svou erudici, úsudek a zkušenosti) „Účelový výběr nám téměř nikdy neumožní nějakou opravdu širokou generalizaci našich závěrů, ale to neznamená, že tyto závěry nejsou užitečné. Jen nesmíme předstírat jiným, a především ne sobě, že tyto závěry platí pro každého jedince ve vesmíru.“(Disman 2002 s. 112) DOSTUPNÝ VÝBĚR - nejméně komplikovaná varianta výběru (výběr například školy podle blízkosti); výhoda - ušetří se čas a námaha; nevýhoda - velice silné zkreslení Další možnosti výběrů: Chráska 2007 str. 20 - 23

ROZSAH VÝBĚROVÉHO SOUBORU Je to vlastně počet subjektů výzkumu (např. n=400) Je pravdou, že čím je výběrový soubor větší, tím lépe reprezentuje soubor základní (pokud je správně vybrán) Dobré vlastnosti výběrového souboru ale nerostou přímo úměrně s počtem subjektů! („S rostoucí velikostí vzorku se rozdíl mezi strukturou populace a vzorku zmenšuje... nejdříve rychle, pak pomaleji a pomaleji.“ (Disman 2002 s. 97)

POUŽITÁ LITERATURA DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně