ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Advertisements

Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
Optické klamy a teorie barevného vidění
Smyslová ústrojí Funkce:
Smysly - zrak (c) Mgr. Martin Šmíd.
Optické vlastnosti oka
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Melatonin a časový systém lidského organismu Helena Illnerová Fyziologický ústav.
Oko jako optická soustava, optické přístroje
SOUSTAVA SMYSLOVÁ Informace o okolním světě a o vlastním těle dostáváme prostřednictvím smyslových buněk Smyslové buňky tvoří základ čidel Čidla jsou vybavena.
1 OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY Soubor prostředků k vytvoření požadovaného světelného prostředí (sv. zdroje, svítidla, předřadníky, zapalovače, zařízení pro napájení,
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
Soustavy smyslové Ústrojí zrakové
Fotometrie Fotometrie je část optiky, která zkoumá světlo z hlediska jeho působení na zrakový orgán. Veličiny, které určují velikost tohoto působení na.
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
ŽLUTÁ SKVRNA.
Světlo a barvy v přírodě
Zrakové klamy ŠKEBLOŇ 2009.
Světlo.
Tomáš Novotný, 2.L SPŠE Olomouc
Oční vady Krátkozrakost, dalekozrakost, šedý zákal, zelený zákal, vetchozrakost, šilhání, astigmatismus, barvoslepost, šeroslepost.
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tato prezentace byla vytvořena
Opakování - zrak, sluch Jak se nazývají tři vrstvy tvořící stěnu oka?
úvodní prezentace k hodině s využitím aplikace EyeXam pro iPad
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Teorie barevného vidění
STAVBA OKA.
Oko. Oko Jeden ze smyslových orgánů Zrakem vnímáme světlo, jeho intenzitu, barvy, tvary, vzdálenosti Umožňuje rozvoj mysli, vzdělání a zážitků.
Výstup: VY_52_INOVACE_Př.8.26
Lidské Oko Michal Davídek X33BMI.
BOZP – Práce s počítačem
Smysly.
Smyslové vnímání OKO.
Oční Implantáty. 2 3 uvnitř na zadní straně sklivce žlutá skvrna – největší koncentrace světločivných buňek, má červenou barvu, na ose oka několik vrstev,
MIKROKLIMA TERMOREGULAČNÍ MECHANISMY. ZEVNÍ PODMÍNKY TEPLOTA VZDUCHU VLHKOST VZDUCHU PROUDĚNÍ VZDUCHU.
Zuzana Gocníková Filip Hutečka Hana Koláčková Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (fyzikální část)
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_32_Smysly.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Jednotky světla a osvětlení Elektromagnetické vlnění o vlnové délce 400 až 720 nm – Ultrafilaové → gama záření.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Optické vlastnosti oka TÉMATICKÝ CELEK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._33.ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: ZRAKOVÉ ÚSTROJÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
Projekt „Z očí do očí,“  Komorové oko, dělí se na přední a zadní komoru  Rohovka – propouští světlo do oka  Zornice – ve středu duhovky, rozšiřuje.
Zrak ptáků Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný.
OKO Biologie Schmidtová, Fojtů, Pospíšilová Sexta a.
Projekt „Z očí do očí“, 2012 Dominik Nop, Matěj Tomešek, Filip Šefčík, Lubomír Pala.
Zuzana Gocníková, Filip Hutečka, Hana Koláčková, Václav Slivka Prezentace k projektu Z očí do očí (biologická část č. 1)
ÚSTROJÍ ZRAKU VY_32_INOVACE_18_23. Zrak nejdůležitější lidský smysl pomocí zraku získáváme asi 80 % informací obr. 1.
Lidské oko. Stavba Bělima cévnatka sítnice Žlutá skvrna Zrakový nerv Slepá skvrna Komorová voda čočka duhovka rohovka Řasnaté tělísko sklivec.
Světlo a osvětlení Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.
Vady oka Vypracoval: Jiří Čamek Obor: Technické lyceum Třída: 1.L
Smyslová ústrojí Funkce:
VNITŘNÍ HODINY V NÁS Helena Illnerová, Fyziologický ústav AV ČR
Z očí do očí.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Jakub Vrána, Zdeněk Dorazil, Štěpán Konečný
Oko a vidění Mirek Kubera.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Pracovní prostředí, pracovní místo
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka I.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_54_F7
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Lidské oko Optické čočky Název školy
Zrak a optické klamy.
ÚSTROJÍ ZRAKU (opakování)
Smyslové orgány - OKO Obr. 1
Transkript prezentace:

ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ HYGIENA OSVĚTLENÍ ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ

SVĚTLO ELEKTROMAGNETICKÉ VLNĚNÍ 400 - 750 nm ULTRAFIALOVÉ - MÉNĚ NEŽ 400 nm INFRAČERVENÉ - VÍCE NEŽ 750 nm

ÚČINKY SVĚTLA NA ORGANISMUS 1. UMOŽŇUJE VIDĚNÍ 2. OVLIVŇUJE CIRKADIÁNNÍ BIOLOGICKOU RYTMICITU

FYZIOLOGIE VIDĚNÍ ZORNICE ČOČKA SÍTNICE: TYČINKY, ČÍPKY, ŽLUTÁ SKVRNA, SLEPÁ SKVRNA RODOPSIN SÍTNICOVÁ MOZAIKA ADAPTACE NA SVĚTLO: 0,0003 – 100.000 Lx

DRUHY OSVĚTLENÍ PŘIROZENÉ / DENNÍ UMĚLÉ SMÍŠENÉ

PŘIROZENÉ OSVĚTLENÍ *ČINITEL DENNÍHO OSVĚTLENÍ = POMĚR OSVĚTLENOSTI V BODĚ ku OSVĚTLENOSTI VENKOVNÍ 0,5 – 3,5% *ROZLOŽENÍ SVĚTELNÉHO TOKU *ROVNOMĚRNOST *INSOLACE (1.3. až 14.10.) 1,5 hod/den

DRUHY UMĚLÉHO OSVĚTLENÍ CELKOVÉ A MÍSTNÍ PŘÍMÉ, POLOPŘÍMÉ, NEPŘÍMÉ

INTENZITA OSVĚTLENÍ KRITICKÝ DETAIL: C x O C x G KATEGORIZACE PRACÍ – TŘÍDA: 1 stupnice měřících přístrojů 2 rýsování, kreslení 3 čtení, psaní 4 jídelna, čekárna 5 šatna, sprcha 6 chodba

INTENZITA OSVĚTLENÍ TŘÍDA Lx 1 5 000 2 2 000 – 5 000 3 600 - 2 000 1 5 000 2 2 000 – 5 000 3 600 - 2 000 4 250 - 600 5 100 - 250 6 25 - 100

INTENZITA OSVĚTLENÍ VÝZNAMNĚ EXPONOVANÉ PROVOZY OPERAČNÍ SÁLY 10 – 20 TIS. Lx SPEC. VÝROBNY LABORATOŘE 5 – 10 TIS Lx DÍLNY KLENOTNÍKŮ, RESTAURÁTORŮ, HODINÁŘŮ 2 – 5 TIS. Lx

ROVNOMĚRNOST OSVĚTLENÍ POMĚR MINIMÁLNÍ : MAXIMÁLNÍ HODNOTY INTENTITY OSVĚTLENÍ: TRVALÝ POBYT………… 1 : 1,5 KRÁTKODOBÝ POBYT… 1 : 2,5 OBČASNÝ POBYT ……… 1 : 10

NÁSLEDKY NEVHODNÉHO OSVĚTLENÍ NÁHLÉ STŘÍDÁNÍ INTENZITY: POKLES VÝKONNOSTI ÚNAVA ÚRAZY, HAVÁRIE

NÁSLEDKY NEVHODNÉHO OSVĚTLENÍ NEDOSTATEČNÁ INTENZITA: POKLES VÝKONNOSTI, CHYBY ÚRAZY ÚNAVA, BOLEST HLAVY PÁLENÍ, BOLEST OČÍ PŘECHODNÁ PARÉZA OČNÍCH SVALŮ

NÁSLEDKY NEVHODNÉHO OSVĚTLENÍ ZÁŘIVKY: STROBOSKOPICKÝ EFEKT FOTOCHEMICKÝ SMOG (Sick Building Syndrome) - EPILEPTICKÉ ZÁCHVATY

BAREVNÉ VIDĚNÍ ČÍPKY 160 – 250 BAREVNÝCH ODSTÍNŮ 2 BAREVNÉ TONY S ROZDÍLEM VLNOVÉ DÉLKY MENŠÍM NEŽ 1 nm

VNÍMÁNÍ BAREV OVLIVŇUJE INTENZITA OSVĚTLENÍ KONTRASTY PROSTOROVÉ KONTRASTY ČASOVÉ BAREVNÁ ÚNAVA

BARVY STUDENÉ (MODRÁ, ZELENÁ) TEPLÉ (ŽLUTÁ, ČERVENÁ ZVYŠUJÍ NEBO SNIŽUJÍ AKTIVITU VEGETATIVNÍHO NERVSTVA (PODLE DÉLKY EXPOZICE A VĚKU A POHLAVÍ EXPONOVANÝCH)

BARVY OVLIVNÍ PSYCHICKÝ STAV - VYUŽITÍ V BEZPEČNOSTNÍCH INFORMACÍCH VNÍMÁNÍ VELIKOSTI A TVARU INTERIÉRU VNÍMÁNÍ MIKROKLIMATICKÝCH PODMÍNEK

CIRKADIÁNNÍ VIDĚNÍ GANGLIOVÉ BUŇKY NA SÍTNICI BARVIVO MELANOPSIN AXONY V OČNÍM NERVU CENTRA V HYPOTHALAMU TVORBA MELATONINU V EPIFÝZE – PŘEDEVŠÍM V NOCI

CIRKADIÁNNÍ DISRUPTORY UMĚLÉ SVĚTLO UMOŽŇUJÍCÍ AKTIVITU V NOCI (směny, zábava, krátké osvícení) TRANSKONTINENTÁLNÍ LETY (hlavně východním směrem) LÉKY (beta blokátory) VĚK

FUNKCE MELATONINU BIOLOGICKÁ RYTMICITA ANTIOXIDAČNÍ SCHOPNOSTI (rakovina, KVN, neurodegenerativní n.) ANTIESTROGENNÍ ÚČINKY (receptory) TLUMENÍ PROGRESE A INVAZE NÁDOROVÉHO BUJENÍ

ZÁVĚR SPRÁVNÉ A VHODNÉ OSVĚTLENÍ JE ZÁKLADNÍ ERGONOMICKOU PODMÍNKOU PRO PRACOVNÍ ČINNOST, ODPOČINEK i V PREVENCI A LÉČBĚ NEMOCÍ