typy sociálních skupin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zustandspassiv Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

Účtování materiálových zásob, způsob A
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Vorgangspassiv Střední odborná škola Otrokovice
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Vlastnosti posloupností
Word – Hypertextový odkaz
Excel – základní početní operace
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
MS-Excel – relativní a absolutní odkaz
Obchodní dopisy Střední odborná škola Otrokovice
Ukončení pracovního poměru Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka.
Pokladní doklady Střední odborná škola Otrokovice
Základní dělení a parametry logických členů
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Střední odborná škola Otrokovice
Účelové stravování Střední odborná škola Otrokovice
Přírodní předpoklady cestovního ruchu
Dvoutrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Jednotrubkový rozvod Střední odborná škola Otrokovice
Účtování materiálových zásob, způsob B
Rozvaha – princip Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Účtování nákladů – příklady souvztažností
Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Vaření – rozdělení, způsoby
MS-Excel – financování školního výletu
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Výměna a oprava pilířů Střední odborná škola Otrokovice
Úkoly personalistiky Střední odborná škola Otrokovice
Pasívní bankovní obchody Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
DHM – další způsoby pořízení Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
DHM – pořízení nákupem Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Kulturní předpoklady cestovního ruchu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Destilace jednoduchá Střední odborná škola Otrokovice
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Brzdy – kontroly, závady a opravy
Příklad na zpracování účetních dokladů
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Otevřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Ostatní tepelné úpravy
Bankovní systém ČR Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Word – obrázek v textu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Souvislý příklad na zásoby
Realizace logických obvodů
Typy a výpočty hospodářského výsledku
Kulturní památky UNESCO České republiky - 2. část
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Uzavřený systém Střední odborná škola Otrokovice
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Typy počítačových sítí Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel.
Základy psychologie – úvod
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Obst Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Novotná. Dostupné z Metodického.
Zboží z dovozu Střední odborná škola Otrokovice
Sčítání a odčítání výrazů Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana.
Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Kočtúchová Dostupné z Metodického.
Účtování výnosů – příklady souvztažností
Aktivní bankovní obchody Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Statistika – základní pojmy, diagramy
Vazebná energie Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář.
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Transkript prezentace:

typy sociálních skupin Střední odborná škola Otrokovice Člověk mezi lidmi – typy sociálních skupin Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva Vlčková Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor Mgr. Iva Vlčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-On/3-ON-2/9 Název DUM Člověk mezi lidmi – typy sociálních skupin Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Občanská nauka Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák 15-16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální a skupinové výuce. Náplň: seznámení se základními poznatky v oblasti sociálních skupin, jejich dělení a charakteristiky, možnosti postavení členů v sociálních skupinách. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Formální sociální skupina, neformální sociální skupina, primární sociální skupina, sekundární sociální skupina, přechodná a stálá sociální skupina, malá a velká sociální skupina, členská sociální skupina, referenční sociální skupina. Datum 4. 4. 2013

Člověk mezi lidmi – typy sociálních skupin Náplň učiva Sociální skupina a socializace Kritéria rozdělení sociálních skupin Charakteristika sociálních skupin Obecné rysy fungování sociálních skupin Postavení členů ve skupině

Sociální skupina a socializace Pojem sociální skupina je úzce spjat s pojmem socializace. V průběhu života členem různých sociálních skupin. Primární skupina – rodina ve které probíhá – primární socializace. Sekundární skupiny – další osoby a instituce, aktivní výběr z různých nabízejících se možností Socializace potřebuje komunikaci a interakci s druhými lidmi. Socializace je v podstatě tedy internalizace (zvnitřnění hodnot skupiny). Cílem socializace je zformovat takovou „bytost“, která se bude i o samotě chovat tak, jako by byla pod stálým dohledem (sociální kontrolou) ostatních členů sociální skupiny.

Sociální skupina – vymezení pojmu Je základním stavebním prvkem společnosti. Spojuje je určitý cíl, činnost či zájem. Ve skupině se vytváří určitá hierarchie, pravidla jednání, společné hodnoty a normy. Skupiny mívají zpravidla svoji vlastní identitu a vymezují se vůči okolí.

Dělení sociálních skupin Podle způsobu vzniku a fungování Neformální Primární Sekundární Formální

Dělení sociálních skupin Podle velikosti malé velké

Dělení sociálních skupin Podle stability přechodné stálé

Dělení sociálních skupin Podle členství členské referenční

Sociální skupiny formální – vznikají oficiální cestou mají pevný řád, hierarchii, jednotlivci mají své funkce (např. vojenská služba) neformální – vznikají spontánně, mezi členy panují neoficiální vztahy primární – člověk se stává členem bez vlastního rozhodnutí, panují zde přátelské vazby, neexistuje dohoda o sankcích. Členství je vyjádřením hodnot – rodina – reprodukční, sociální a ekonomická funkce. sekundární – členství je výhodné, členy těchto skupin se stáváme dobrovolně, jedinec usiluje o členství – předplatitelé, členství ve spolcích, třída, pracovníci na dílně… malé – 30 až 40 členů velké – členové se navzájem neznají

Sociální skupiny přechodné – vznikají za nějakým účelem po jehož splnění zanikají stálé – neměnné – rodina… referenční – silně ovlivňují život člověka, jedinec se s ní identifikuje – řídí podle ní svoje hodnoty a cíle (golfový klub, vysokoškolští studenti…) členské – jedinec je uznávaným a právoplatným členem

Charakteristické rysy skupiny Pokuste se vyjmenovat alespoň některé charakteristické rysy skupiny. vzájemná interakce – má alespoň zčásti podobu přímou, tj. probíhá tváří v tvář možnost komunikace skupina vyvíjí nějakou společnou činnost nebo soubor činností  vznikají zde pevné vztahy a zároveň určitá diferenciace pozic a rolí  způsoby regulace skupiny existují v podobě společných hodnot a uznávaných norem  vědomí specifické identity 

Postavení členů skupin Pokuste se vytvořit hierarchii skupiny ve vaší třídě. v pracovních skupinách formální vedoucí (mistři, předáci), neformální vedoucí ("vůdce mínění") konformisté (souhlasí s formálním vedoucím) kritici a oponenti (bývají někdy relativně izolovaní i v neformální struktuře skupiny – kontraaktivní skupiny z hlediska osobní moci vůdce (dominující osoba) pomocník (aktivní osoba) souputník (závislá osoba) pasivní jedinec člověk v periferní roli.

Kontrolní otázky Jak souvisí proces socializace se sociálními skupinami? Jaká kritéria pro rozdělení sociálních skupin můžete vyjmenovat? Charakterizujte krátce jednotlivé sociální skupiny. Jaké jsou charakteristické znaky sociální skupiny? Jaké je postavení členů v sociálních skupinách?

Seznam obrázků:

Seznam použité literatury: [1] Novotná, E., Základy sociologie, Nakladatelství Grada Publishing, a. s., Praha 2008. ISBN 978-80-274-2396-9 [2] Sociální skupina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-02-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_skupina [3] Kohoutek r. a kol., Základy sociální psychologie. Brno, Cerm, 1998. ISBN 80-7204-064-2 [4] Dufek. P., Kneblová E.: Společenské vědy pro střední školy. Brno, Didaktis, 2010. ISBN 978- 80-7358-152-7