Fundraising
Funkce fundraisingu (FR) v organizaci Zdroje Jak na to… příklady
Funkce fundraisingu v organizaci Cílem FR je … Rozdíl mezi žebráním a fundraisingem Odpovědnost za FR Fundraising – public relations – marketing – řízení projektů – personalistika
Zdroje soukromédárciLidéfirmy Nadace a nadační fondy
Zdroje veřejnéobecdotacedarykrajstátEU
Jak na to… Jedinečnost a výjimečnost organizace Plánování FR jako součást strategického plánování v organizaci Lidé v organizaci – koordinátoři, pracovníci, členové organizace, příznivci, podporovatelé… Zpětná vazba donorům
Jak na to… Strategický plán organizace předchází plánu FR Cíl – čeho chceme dosáhnout – SMART Aktivity – jak cíle dosáhneme Personál – kdo to udělá Práce s riziky – co se může pokazit, jak tomu předejít nebo jak to napravit Rozpočet – kolik peněz potřebujeme
Jak na to… Analýza donátorů - kdo nám může dát peníze a za jakých podmínek Harmonogram – kdy budeme žádat - termíny výzev, načasování kampaně Formy získávání zdrojů – psaní projektů, podávání žádostí o dotaci, oslovování individuálních dárců, oslovování firem a oslovování institucí veřejné správy
Jak na to… Webová prezentace, facebookový profil, … Leták nebo stručné shrnutí na A4 – pro laiky Dopis – musí obsahovat nějaký apel, jen informace nestačí Odborná publikace Seminář, workshop, konference (např. Baobaby o.s.) Schůzka s donátorem Oslovení dárců formou benefiční akce – koncert, ples, společenský večírek, snídaně pro sponzory, dobročinná burza, prodejní výstava, jarmark, běh, tenisový turnaj, festival… Psaní žádostí a tvorba projektů
Jak na to… Náležitosti sbírky (finanční) – oznámení na KÚ 30 dnů před zahájením! formy poskytnutí daru v souladu s celou kampaní – sbírka na ulici, „do kasičky“, převodem na sbírkový účet, platební kartou (darujme.cz), DMS
Jak na to… U firemních dárců nabídněte způsob prezentace donora – uvedení v letáku, prostor pro jeho prezentaci na akci, uvedení ve výroční zprávě, logo s odkazem na webu… Nabídněte možnost snížení daňového základu – vystavíte potvrzení Nutné osobní jednání, nejlépe „po známosti“ Často věcné dary nebo sleva na služby
Lékaři bez hranic Prezentace aktivit pomocí příběhů pacientů a zdravotníků Kampaně pro jednotlivé země nebo epidemie Kombinace webu a dopisů přispěvatelům – osobní oslovení, fotografie, vyčíslení užitku z podpory, složenka E-shop – prodej triček propagujících organizaci Spojeno s PR aktivitami – vystoupení vedoucích pracovníků v TV, jednání s předsedou vlády, blogy, reportáže z postižených oblastí Informace o tom, jak byly dary využity
MOVEMBER Specifické zaměření na „mužské problémy “ MObrothers a MOsitas – knírem proti rakovině Web, ová kampaň, facebook, twitter, instagram, youtube,večírky,… Zapojení známých osobností - Těžkej Pokondr, sportovní moderátoři ČT, já, brácha, Dubák… Soutěž mezi týmy podporovatelů a mezi státy Informace o podporovaných projektech
CpKP Fundraising postavený na odbornosti Účast na odborných konferencích Zapojení do strategického plánování – rozvoj regionu, rozvoj sociálních služeb, rozvoj neziskového sektoru,… Vzdělávací aktivity pro NNO i pro veřejnou správu Tvorba projektů – projektových žádostí, realizace zakázek pro obce, kraje, ministerstva i NNO
Děkuji za pozornost Mgr. Josef Zdražil
Funkce fundraisingu (FR) v organizaci Zdroje Jak na to… příklady
Funkce fundraisingu v organizaci Cílem FR je … Rozdíl mezi žebráním a fundraisingem Odpovědnost za FR Fundraising – public relations – marketing – řízení projektů – personalistika
Zdroje soukromédárciLidéfirmy Nadace a nadační fondy
Zdroje veřejnéobecdotacedarykrajstátEU
Jak na to… Jedinečnost a výjimečnost organizace Plánování FR jako součást strategického plánování v organizaci Lidé v organizaci – koordinátoři, pracovníci, členové organizace, příznivci, podporovatelé… Zpětná vazba donorům
Jak na to… Strategický plán organizace předchází plánu FR Cíl – čeho chceme dosáhnout – SMART Aktivity – jak cíle dosáhneme Personál – kdo to udělá Práce s riziky – co se může pokazit, jak tomu předejít nebo jak to napravit Rozpočet – kolik peněz potřebujeme
Jak na to… Analýza donátorů - kdo nám může dát peníze a za jakých podmínek Harmonogram – kdy budeme žádat - termíny výzev, načasování kampaně Formy získávání zdrojů – psaní projektů, podávání žádostí o dotaci, oslovování individuálních dárců, oslovování firem a oslovování institucí veřejné správy
Jak na to… Webová prezentace, facebookový profil, … Leták nebo stručné shrnutí na A4 – pro laiky Dopis – musí obsahovat nějaký apel, jen informace nestačí Odborná publikace Seminář, workshop, konference (např. Baobaby o.s.) Schůzka s donátorem Oslovení dárců formou benefiční akce – koncert, ples, společenský večírek, snídaně pro sponzory, dobročinná burza, prodejní výstava, jarmark, běh, tenisový turnaj, festival… Psaní žádostí a tvorba projektů
Jak na to… Náležitosti sbírky (finanční) – oznámení na KÚ 30 dnů před zahájením! formy poskytnutí daru v souladu s celou kampaní – sbírka na ulici, „do kasičky“, převodem na sbírkový účet, platební kartou (darujme.cz), DMS
Jak na to… U firemních dárců nabídněte způsob prezentace donora – uvedení v letáku, prostor pro jeho prezentaci na akci, uvedení ve výroční zprávě, logo s odkazem na webu… Nabídněte možnost snížení daňového základu – vystavíte potvrzení Nutné osobní jednání, nejlépe „po známosti“ Často věcné dary nebo sleva na služby
Lékaři bez hranic Prezentace aktivit pomocí příběhů pacientů a zdravotníků Kampaně pro jednotlivé země nebo epidemie Kombinace webu a dopisů přispěvatelům – osobní oslovení, fotografie, vyčíslení užitku z podpory, složenka E-shop – prodej triček propagujících organizaci Spojeno s PR aktivitami – vystoupení vedoucích pracovníků v TV, jednání s předsedou vlády, blogy, reportáže z postižených oblastí Informace o tom, jak byly dary využity
MOVEMBER Specifické zaměření na „mužské problémy “ MObrothers a MOsitas – knírem proti rakovině Web, ová kampaň, facebook, twitter, instagram, youtube,večírky,… Zapojení známých osobností - Těžkej Pokondr, sportovní moderátoři ČT, já, brácha, Dubák… Soutěž mezi týmy podporovatelů a mezi státy Informace o podporovaných projektech
CpKP Fundraising postavený na odbornosti Účast na odborných konferencích Zapojení do strategického plánování – rozvoj regionu, rozvoj sociálních služeb, rozvoj neziskového sektoru,… Vzdělávací aktivity pro NNO i pro veřejnou správu Tvorba projektů – projektových žádostí, realizace zakázek pro obce, kraje, ministerstva i NNO
cvičení Výstavba naučné stezky a ochrana žab v Mokřadu Blátivka, Festival soudobé Inuitské kultury, Noc plná her - Hlavní motto projektu, hlavní cílová skupina donátorů,FR aktivity, způsob propagace.
Děkuji za pozornost Mgr. Josef Zdražil