Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuTrh, práva spotřebitele - nabídka Stupeň a typ vzděláváníStřední odborná škola s maturitou Vzdělávací oblastEkonomika Vzdělávací obor63-41-M/01 Tematický okruhFinanční gramotnost Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák,1.ročník Anotace Prezentace je určena pro žáky 1. ročníku, žáci získají základní vědomosti o nabídce. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovanabídka, faktory ovlivňující nabídku, zákon rostoucí nabídky, změna nabídky, příklad Datum TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELE - NABÍDKA
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ Nabídka značka: S (supply) je to množství zboží nebo služeb, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně může se jednat o nabídku: – individuální – nabídka jednoho výrobce – dílčí (tržní) – součet individuálních nabídek určitého trhu – agregátní – součet všech tržních nabídek tj. souhrn veškerého nabízeného zboží na agregátním trhu Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ
Faktory ovlivňující nabídku cena náklady na výrobu – dražší suroviny a energie – zvyšování nominálních mezd – snižování nákladů zaváděním nejnovějších technologií zvyšujících produktivitu práce atd. Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ změny vnějších podmínek podnikání – organizace trhu – počasí pro zemědělce – živelné katastrofy – daně a ostatní příjmy veřejných rozpočtů atd. změna ceny alternativního výrobku – ječmen místo žita Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ změny kapitálové výnosnosti – v určitém období je množství výrobců daného výrobku nižší, což znamená nižší konkurenci a potenciál pro zvýšení cen – vyšší výnosnost však přiláká nové výrobce, konkurence se zvýší a bude srážet zisky níž – výrobců opět ubude a přelévání kapitálu může pokračovat Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ Zákon rostoucí nabídky růst ceny vyvolá růst nabízeného množství, pokles ceny vyvolá pokles nabízeného množství nabízející chtějí prodat co nejvíce zboží za co nejvyšší cenu vysoká cena je pro výrobce zajímavější než nízká vysoká cena umožňuje rozšíření výroby, protože výrobci mohou nakupovat vyšší množství výrobních faktorů Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ Ke změně celkové nabídky dojde v případě, kdy: se změnila cena i množství cena je stejná, ale množství se změnilo množství je stejné, ale cena se změnila Další
TRH, PRÁVA SPOTŘEBITELŮ Příklad Nakreslete graf nabídky. Jedná se o nabídku jablek. Cena (Kč)Poptávané množství (kg)
1. Charakterizujte nabídku. 2. Znázorněte graf nabídky. 3. Jaké jsou faktory ovlivňující nabídku? 4. Vysvětlete zákon rostoucí nabídky.
ZDROJE A PRAMENY ZLÁMAL J., MENDL Z., Ekonomie nejen k maturitě, 1. díl. 1 vyd., ComputerMedia, ISBN: ŠVARCOVÁ J. a kol., Ekonomie - stručný přehled, 2012/2013. Zlín, CEED ISBN: Obrázky: