Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektu školyInovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_Čj, DUM 12 Vzdělávací oblast: : Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Název: Literární pojmy – práce s poezií Autor: Mgr. Jana Sedláková Stručná anotace: Tato prezentace slouží k seznámení se s literárními pojmy, pracovní list pro dvojice žáků pro práci s vybranou básní Metodické zhodnocení: Prezentace byla odpilotována v 5.A, pracovní list žáci taktéž využili
Práce s poezií LITERÁRNÍ POJMY
BÁSEŇ je literární dílo, které je psané ve verších má pravidelný rytmus veršů (lze zjistit vytleskáváním) autorem básně je básník (poeta) VERŠ je jeden řádek básně na konci řádku bývají slova, která mají stejně nebo podobně znějící hlásky této shodě na koncích řádků říkáme rým RÝM je zvuková shoda na konci řádků básně např. výšku – myšku/ listí – čistí/ vánek - spánek
Báseň může být: Lyrická báseň nemá žádný děj, není v ní žádný příběh vyjadřuje pocity básníka (jeho touhy, dojmy, přání) obsahuje většinou básnická přirovnání Epická báseň má děj je v ní obsažen příběh ve verších vystupují v ní postavy
Úkoly pro čtenáře poezie: (práce ve dvojicích) Rozdělte se do dvojic. Vyberte si jednu z básní ze své čítanky. Zkuste si jí potichu opakovaně přečíst. Přečtěte si jí znovu, ale tentokrát nahlas. Zjistěte si jméno autora a sbírku, ze které báseň je. Pokud je u básně ilustrace (obrázek), zjistěte i jméno ilustrátora. Pokud je báseň rozčleněná do slok, spočítejte, kolik jich má. Vypište alespoň čtyři rýmy. Hledejte na koncích veršů (řádků). Rozhodněte se, zda jde o báseň lyrickou (vyjadřuje pocity autora a nemá děj) nebo o báseň epickou (má děj, vystupují v ní postavy) Napište, proč jste si tuto báseň vybrali. Na volný list papíru nakreslete vlastní ilustraci k této básni. Pokud se vám báseň líbí, natrénujte si její výrazný přednes a předneste ji spolužákům ve třídě.