Vypravování Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /1 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-2/16 Název DUM Vypravování Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: vypravování – znaky, jazykové prostředky, skladba vět, použití Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Vypravování, přímá řeč, uvozovací věta Datum 28. 5. 2013
Vypravování Náplň výuky: Charakteristika vypravování Využití vypravování Jazykové prostředky Skladba vět Přímá řeč Osnova vypravování
Charakteristika vypravování je volný slohový útvar. Patří do slohového postupu vyprávěcího děj, příběh vystižený tak, aby si ho čtenář dovedl představit v průběhu – logické souvislosti, časové posloupnosti, skutečná nebo vymyšlená událost musí mít zápletku jedinečná událost typická pro určitou dobu, lidi, prostředí požadavek názornosti
Využití vypravování v beletrii – základem epických děl (povídek, románů, pověstí) v běžných hovorech – prosté vypravování událostí, zážitků, korespondence v publicistice – fejeton, reportáž, črta v odborných pracích – historická tematika, životopis významné osobnosti Obr. 1
Jazykové prostředky názorný a živý jazyk synonyma všechny vrstvy národního jazyka slova významově bohatá slovesa (nositel děje), příslovce přirovnání, rčení, obrazné prostředky nespisovný jazyk – v řeči postav Obr. 2
Skladba vět rozmanitost, volnější větná stavba, příslovečná určení, přístavky, převaha oznamovacích vět dějové napětí – krátké věty (jednoslovné, jednočlenné jmenné), opakování spojek (bezespoječné výrazy), prézens historický (v přítomném čase se zmiňuji o ději probíhajícím v minulosti), střídání přímé řeči postav (dynamičnost) uvolnění dějového napětí – složitější větná stavba, delší věty zvláštnosti větné stavby – samostatné větné členy, infinitivní konstrukce přímá řeč
Osnova vypravování Má obvykle tři části: Úvod – uvedení čtenáře do děje Stať – převyprávění hlavní události příběhu a událostí, které z ní vyplývají Závěr – vyvrcholení příběhu (např. vyřešení záhady) Obr. 3
Kompozice vypravování Pro celkovou kohezi (spojitost) textu se pravidelně používají tyto postupy: Úvod – znamená celkové uvedení do příběhu, základní charakteristika prostředí a postav Zápletka – hlavní myšlenka (problém) textu. V závěru je většinou vyřešena, nebo má volný konec, který si čtenář může domyslet sám Vyvrcholení – největší a často nejzajímavější – zde dochází k největšímu napětí Rozuzlení – uklidnění situace Závěr –celkové shrnutí textu, vyvození hlavních tezí
Přímá řeč Označuje se uvozovkami Řekl: „Ano.“ Uvozovací věta Přímá řeč „Ano“, řekl. „Ano“, řekl, „přijdu brzy.“ Obr. 4
I. Borůvky Jednoho dne o prázdninách, které jsem trávil u babičky, dostal jsem chuť na borůvkové knedlíky. Bohužel, borůvky už babička doma neměla, a tak jestli prý knedlíky chci, mám nejprve nějaké nasbírat v lese. Dostal jsem starý litrový džbánek, který byl rodinným pokladem. Babička mě varovala: „Jestli ho ztratíš nebo rozbiješ, už nikdy na tebe nepromluvím!“ Obr. 5
II. Vyrazil jsem tedy do lesa a hledal borůvky. Jenomže moje oblíbené bylo úplně vysbírané. Co naplat, měl jsem na knedlíky opravdovou chuť, hledal jsem proto dál. Chodil jsem tak různě po lese a najednou jsem si všiml, že cesta, po které jsem ještě před chvílí šel, jaksi zmizela a já ji nemohl najít. Usoudil jsem, že jsem se asi ztratil […] Obr. 6
III. Cesta nikde. Opravdu jsem zabloudil. Džbánek se už docela pronášel, otravoval mě, ale nemohl jsem ho v lese nechat. Pak jsem uviděl malý palouček, vystoupil na něj a koukal, zda odsud někde nespatřím ztracenou cestu. Vtom se najednou ozvalo podivné zachrastění. Leknutím jsem džbánek upustil. „Babička mě zabije!“ honilo se mi hlavou. Obr. 7
IV. Naštěstí se džbánek nerozbil. Naopak, zůstal ve vzduchu a levitoval! Chtěl jsem ho zase chytit do ruky, ale jakmile jsem se k němu přiblížil, nemohl jsem jít dál, jako by mezi námi stála nějaká neviditelná zeď. Džbánek dál sám poletoval. Prodíral jsem se lesem, když jsem se náhle objevil u rozcestníku na cestě, jíž jsem hledal. A aby to ho nebylo málo, džbánek se sám naplnil krásnými, lahodnými borůvkami. Vydal jsem se tedy po cestě domů. Když vtom jsem najednou zakopl a spadl do díry, džbánek s borůvkami stále svírajíc v ruce […]
V. Nemohu vylézt, jáma je moc vysoká. Nevím co dál. Najednou na mě někdo volá: „Lukáši!„ Probudil jsem se, byl to jen sen! To babička mě vzbudila. Chce, abych šel do lesa na borůvky. Obr. 8
Kontrolní úkoly Napiš synonyma ke slovesům: Pracovat, běžet, dívat se, jet, volat 2. Napiš větu s přímou řečí: Bratr řekl, že to nikdy nestihneme. 3. Napiš vypravování na téma Hodina tance
Seznam obrázků: Obr. 1: Klara Viskova, [vid. 28. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/kids-play-theme-image-8(52101125)/ Obr. 2: Klara Viskova, [vid. 28. 5 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/stonozka(7873050)/ Obr. 3: Klara Viskova, [vid. 28. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/cute-african-animals-theme-image-3(52170416)/ Obr. 4: Klara Viskova, [vid. 28. 5 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/kids-play-theme-image-4(51500511)/ Obr. 5: Tim UR, [vid. 28. 5 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/boruvkovy-boruvky-na-bile(37204932)/ Obr. 6: aetb, [vid. 28. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/lost-young-man-in-nature(51125144)/ Obr. 7: ayelet_keshet , [vid. 28. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/giggling-boy(51720938)/ Obr. 8: ayelet_keshet , [vid. 28. 5. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/boy-sleeping-over-starry-background-with-copy- space(48946088)/
Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN 80-7200-338-0. [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN 80-902571-5-1. [3] BAUMGARTNEROVÁ, Gabriela, KAPUSTOVÁ, Andrea, Český jazyk a literatura -písemná práce, 1. vyd. Třebíč, Tauris 2012, s. 187, ISBN 978-80-87337-11-0. [4] Google. Lukyy [online]. 2013 [vid. 28. 5. 2013], dostupné z: http://www.cesky-jazyk.cz/slohovky/vypravovan
Děkuji za pozornost