IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 20 - 30 Anotace Prezentace, která se zabývá úvodem do racionálních čísel. Autor Mgr. Václav Simandl Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci rozpoznají racionální čísla. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Desetinné číslo, zlomek. Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost / datum 217 kB soubor .doc (MS PowerPoint) / září - 2011
Úvod do racionálních čísel. Racionální čísla Úvod do racionálních čísel.
Desetinná čísla Mezi racionální čísla patří desetinná čísla kladná a záporná. 0,7 ; -2,33 ; 14,987 ; -138, 9889 U porovnávání využíváme ta samá pravidla jako u celých čísel. Číslo na ose více vpravo je větší.
Porovnávání záporných desetinných čísel na ose Větší číslo je na číselné ose vpravo od menšího Znázornění na ose: - 2,5 ; - 1 -2,5 - 1 -3 2 0 1 2 3 Obr. 1 © Václav Simandl
Zlomky Mezi racionální čísla patří zlomky kladné a záporné. 1 ; -2 ; 14 ; -138 7 5 8 21 U porovnávání využíváme ta samá pravidla jako u celých čísel. Číslo na ose více vpravo je větší.
Porovnávání na číselné ose -1 0 - 2 < -1 4 4 Obr. 2 © Václav Simandl
Příklad Vytvořte tabulku a zakreslete na osu. Písmenům přidej čísla od nuly: A – tři a půl kroky vlevo B – tři kroky vpravo C – žádný krok vpravo ani vlevo D – jeden a půl krok vlevo E – dva kroky vpravo A B C D E -3,5 3 -1,5 2 Obr. 3 © Václav Simandl 0 A D C E B
Čerpáno Obr. 1 - 3. vlastní zdroje (© Václav Simandl) Copyright Václav Simandl, září 2011.
Metodický pokyn Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Seznámí postupně s látkou a poté kliknutím se ukáží vztahy, grafické znázornění, vzorce, postup, pokračování či výsledek. U jednotlivých listů probíhá myšlenková mapa, diskuse nebo vysvětlení či doplnění látky.