Aplikovaná počítačová grafika
Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor
Rastrové formáty
Barva v počítačové grafice
Elektromagnetické vlnění
Viditelné světlo Frekvence 3.8×10 14 Hz až 7.5×10 14 Hz Vlnová délka 800nm – 400nm = 8-4×10 -7 m
Vnímání barvy – spektrální funkce
Barevné modely Prostor všech spektrálních funkcí má nekonečnou dimenzi Lidské oko je schopno rozlišit jen asi – odstínů Pro reálné použití stačí uvažovat dimenzi 3 Potřebuji zvolit 3 základní barvy, například červená (R), zelená (G), modrá (B)
Model RGB
Aditivní skládání barev
RGB – 8 základních barev
RGB – 256 barev 8 x 8 x 4 stupně
RGB True Color 256 x 256 x 256 = barev
CMY model Model subtraktivní
CMYK model Barva K namíchaná z CMY není přesná Je to levnější
Model HLS (Hue, Light, Saturation) Light S
Model HLS
Komprese dat Bezztrátová – hledám jednobarevné plochy, nebo opakující se vzory Ztrátová – redukuji počet barev -- složitější metody (JPEG komprese) -
Některé formáty rastrové grafiky BMP – bez komprese PCX – bezztrátová komprese RLE (zastaralé, vhodné pro jednobarevné plochy) PNG – bezztrátová komprese LZW (vhodné pro pravidelné vzory) GIF – bezztrátová komprese LZW + redukce na 256 barev (vhodné pro jednoduchá loga) JPG – ztrátová komprese JPEG (vhodné pro fotografie)