Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuHydrosféra (XIX. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastGeografie Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhHydrosféra Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice hydrosféry. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaHydrosféra, voda moří, voda oceánů, vlastnosti mořské vody, říční síť. Datum HYDROSFÉRA (XIX. ČÁST)
MOKŘADY mokřady jsou části zemského povrchu s trvale nebo po delší dobu roku zamokřenou i mělce zaplavenou půdou jsou porostlá vlhkomilnými a vodomilnými rostlinami celá řada mokřadů se vytvořila zarůstáním jezerních pánví nebo zvýšením hladiny podzemní vody do úrovně půdní vrstvy
MOKŘADY u mokřadů rozlišujeme místo vzniku pro nás jsou nejdůležitější mokřady mírných šířek dělíme je na: bažinný systém mokřadů říční a jezerní systém mokřadů slatinná rašeliniště přechodná rašeliniště vrchoviště či vrchovištní rašeliniště
UMĚLÉ VODNÍ PLOCHY s ohledem na prostorovou expanzi lidské společnosti bylo potřeba vyřešit pravidelnou přítomnost většího množství vody lidé začali budovat umělé vodojemy umělé vodní plochy můžeme rozdělit do dvou skupin rybníky přehrady
UMĚLÉ VODNÍ PLOCHY rybníky vznikaly za účelem chovu ryb a druhotně získaly také rekreační, retenční a krajině estetickou funkci rybníky jsou převážně celé hloubené podle napájení vodou je můžeme rozdělit na průtočné, bezodtoké a nebeské (ty jsou napájeny výhradně srážkovou vodou)
UMĚLÉ VODNÍ PLOCHY umělé vodní plochy (přehrady) jsou budovány na vodnatém toku ten umožňuje stabilní přísun vody účelově byly budovány pro: energetické využití ochranu před povodněmi zásobování vodou (pitná voda, zavlažování)
UMĚLÉ VODNÍ PLOCHY účelově byly budovány pro: vodní dopravu rekreační využití chov ryb zlepšení kvality vody v tocích
UMĚLÉ VODNÍ PLOCHY s výstavbou přehrad se objevují i negativní důsledky: zatopení rozsáhlého území, častokrát půdu s vyšší bonitou nezbytné vysídlení obyvatel podmáčení půdy v okolí nádrží eroze břehů a destabilizace svahů přemístění sídel a komunikací zanášení prostředí pro nekontrolovatelnou eutrofizaci potenciální nebezpečí náhlé destrukce hrází s katastrofálními důsledky
OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Uveď příklady sopečných jezer? Jak vznikají krasová jezera?
ZDROJE A PRAMENY 1.DE BLIJ, H., J., MULLER, P., WILLIAMS, R. Physical geography. New York: Oxford university Press, s. 2.NETOPIL, R. a kol. Fyzická geografie, 1. vydání. Praha: SPN, s. 3.STRAHLER, A., STRAHLER, A. Introducing Physical Geography. New York: John Wiley & Sons, Inc., s. 4.TRIZNA, M. Klimageografia a hydrogeografia, 1. vydání. Bratislava: Geo-grafika, s. 5.ZÍTEK, J. (ed) a kol. Hydrologické poměry ČSSR díl 1 – 3. Praha: Hydrometeorologický ústav, 1965– Smith College: Influence of Structure: USA, 2004.