Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Přírodní potenciál Severní Evropy Označení DUM VY_32_INOVACE_12_3_02 Autor RNDr.Tomáš Danielis Datum Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Regionální geografie Evropy Ročník 2. ročníky a sexty gymnázia
1. Zopakuj o jaké se jedná státy? 2. Co všechno je spojuje? 1. Dánsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Island 2. Co všechno je spojuje? - Podobná historie – tj. například …… …………….Vikingové - Přírodní podmínky: Krajina ovlivněna činností pevninského ledovce – jaké jsou pozůstatky? - ledovcová údolí, jezerní plošiny, morény, fjordy,… Díky klimatu se ale potýkají s velkými problémy – jaké je to klima? ………zima, temno a s tím souvisí…. ………alkoholismus a sebevraždy. - kromě Dánska díky moři vcelku izolovaní od Evropy - tím mají danou relativně periferní polohu, která je většinou vnímaná jako výhodná Obr.1
- Velmi pozitivní vztah k přírodě - Milují sport a velmi sportují - Nízká hustota zalidnění - Obyvatelé převážně na jihu a na pobřeží - Velmi vysoká střední délka života - Vysoká životní úroveň obyvatel - Velký důraz na vzdělání - Silný důraz na sociální politiku – jak to financují? ………vysoké daňové zatížení Jaké jsou další důvody vysoké životní úrovně a bohatství? Obr.1
Dle atlasu rozděl na hlavní skupiny: 1. řeky 2. lesy 3. moře 4. nerostné bohatství 5. termální prameny Doplň ekonomické využití jednotlivých kategorií + státy: 1. řeky – elektrárny + doprava v nížinách – Norsko, Švédsko 2. lesy – nábytkářství(Švédsko) a papírenský P(Finsko) 3. moře – doprava + ryby – Norsko, Švédsko, Island 4. nerostné bohatství – rudy – strojírenství (Švédsko), „švédská ocel“, ropa a zemní plyn (Norsko) 5. termální prameny – tepelné elektrárny, vytápění, skleníky,.. (Island)
V případě Dánska najdi dle atlasu další možnosti: - velmi úrodná půda - vítr Obr.1
1. LEONARD G.. en.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: