Jan Marek Marci z Kronlandu www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Jan Marek Marci z Kronlandu Darja Gusak, 4.A. Život - narozen v Lanškrouně - studium: na jezuitské koleji v Jindřichově Hradci, filozofie.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní typy monarchií
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _605.
Ukládání čísel v počítači 1
Práce nutné ke vzniku mapy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
Národy světa Název školy
Emanuel Rádl Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Socioekonomická geografie
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Východoasijská náboženství
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Měsíc Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Užití vektorového součinu
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Náboženství - opakování
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Elektronická pošta Název školy
Filosofie úvod do problému....
Symbolismus Název školy
Matěj z Janova Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Tomáš Štítný ze Štítného
Bernard Bolzano Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Socioekonomická geografie - opakování
Základní informace o síti Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Náboženství - islám Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Převody mezi číselnými soustavami 1
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Funkcionalistický Zlín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autoportrét Název školy
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Internet – služby Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Surrealismus Název školy
Úvod do počítačových sítí
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Rasismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Test číselné soustavy Název školy
Světové obyvatelstvo 2 Název školy
Lidské rasy 1 Název školy
Jazyky světa Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Nekonečná geometrická řada Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Jan Marek Marci z Kronlandu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMJan Marek Marci z Kronlandu Označení DUMVY_32_INOVACE_06_2_07 AutorMgr. Zdeněk Srna Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhÚvod do filozofie a religionistiky Ročník3. ročník gymnázia

Klíčová myšlenka „ člověk, ač jako individuum smrtelný, má přesto od Boha propůjčenu ne- smrtelnost ve svém nekonečně se opakujícím plození “[1]

Život a dílo 1595 Lanškroun(Landskrone) 1667 Praha „čes.Galileo“, „čes.Platon“, „č.Archimedes“ polyhistor a renesanční myslitel vrstevník Descarta a Komenského studia fil. a teol.v Olomouci, lékař.v Praze prof.lékař.fak. a fyzik království Českého povýšen do stavu vladyckého a zeman., přídomek z Kronlandu (přesmyčka Lanškr.)

ve sporu o UK stál s kardinálem Harrachem proti jezuitům byl experiment.fyzikem, hl.obor-optika racionálně vysvětloval psych. a psychiatr. jevy experimentálně-senzualit.pojetím vědy byl posledním protiref.přírodovědcem, jenž byl schopen držet krok se svět.vědou všechny spisy vydal v Praze na smrtel.posteli vstupuje do jezuit.řádu

Fil.antropologie počátkem člověka je emanace ideje lidského těla v souvislosti se spojením muže a ženy - vznik člověka je dovršen, když bůh látce zformované ideou stvoří rozumovou a ne- smrtelnou duši - každý čl.má 3 složky: látka společná s ostatními tělesy idea lidského těla emanující z duše světa vlastní duše stvořená bohem

Dílo Idearum operatricium idea (1635) (Pomysl o ideách výkonných) původní fil.názory, odpor scholasticky orientovaných učenců Seu philosophia vetus restituta (1662) (Obnovení staré filozofie) rozvinutí a obhajoba nauky proti námitkám scholastických učenců a proti špatné interpretaci svých myšlenek

Texty k zamyšlení „Vymýšlejí se tvrzení, do té míry absurdní, že v uších vzdělaných lidí působí větší otřesy než rána palicí. …Příčina jejich omylů je v tom, že diskutují o přírodě, aniž se jí na něco dotázali, a věří, že se může změnit podle toho, co si oni myslí“[2]

„..jak by splaskli se svou prázdnou a klamnou filosofií! Jednou ranou by se zřítila do dávného chaosu jejich fyzika i se svými základy. Jaký tedy div, jsme-li pokládáni za kacíře, jsou-li pro údajnou absurditu předmětem posměchu naše tvrzení, podložená a podepřená samou přírodou, protože se liší od výmyslů těch, kteří nejsou ničeho znalí.“ [3]

spor o hodnocení přír.údajů z Bible mosaická teorie – připisuje údajům v Genesis značný vědecký význam Genesis a tzv. hermetické spisy považoval za východisko vší legitimní filozofické spekulace, vytýkal scholastikům, že zpochybňují údaje z Genesis

učení o duši světa svět se skládá z první látky a jediné substanciální formy tzv. „duše světa“ – tato duše je v látce celá v celku i v každé její části z duše emanují ideje, které v určitých místech a čase umožňují výskyt jednotlivých věcí, jednotlivé věci jsou pouze modifikacemi jediné světové substance

nic v pravém slova smyslu nevzniká – svět je jedna substance na jejímž povrchu probíhají akcidentální změny Světová evoluce idejí na počátku stvořil bůh chaos (bezroz- měrné nerozprostraněné jsoucno složené z látky a substanciální formy) s.f. obsaho- vala ideje všech věcí tzn. vznik světa z chaosu coby zárodku emanací

Otázky 01.Co kritizuje Marci v prvním txtu k zamyšlení ? 02.Jak interpretuje podstatu světa a možnost vzniku jednotlivých jsoucen ? 03.Druhý txt k zamyšlení poukazuje na chybu M.odpůrců, kteří… ? 04.Jakou roli plní v M. filozofii chaos ?

Citace [1] marci-z-lanskrounahttp:// marci-z-lanskrouna [2] kol. Antologie z dějin českého a sloven. filozofického myšlení. Vyd.1. Praha: Nakladatelství Svoboda, s [3] tamtéž s. 255.

Odkazy a zajímavosti dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/ jan-marek- marci-z-kronlandu/ dvaasedmdesat-jmen-ceske- historie/ jan-marek- marci-z-kronlandu/