Vyřizování objednávek – objednávkový cyklus, formy objednávek Vypracovali: Martin Anděra Kamila Koťátková Jaroslav Krutský Jakub Matějovský Petra Miková Monika Szalayová
Cyklus zákaznické objednávky Dobu cyklu objednávky je možné definovat jako dobu, která uplyne od zadání zákaznické objednávky a dobou,kdy zákazník zboží nebo službu obdrží. Štůsek, 2005
Složky cyklu objednávek Doba předání objednávek písemná trvá déle než emailem nebo faxem Doba zpracování a kompletace objednávek Dostupnost zásob Dodací lhůta Úpravy doby cyklu objednávky
Proměnlivost jednotlivých složek
Možnosti zkrácení cyklu objednávek: Jiný způsob podávání objednávek Jiné zadávání objednávek do systému Zefektivnění skladování a přepravy zboží Nejčastější způsoby podání objednávek Osobně Telefonicky Emailem Faxem
Cesta objednávky zákazníka
Systémy elektronické výměny dat - EDI = elektronický přenos standardizovaných obchodních dokumentů mezi počítači různých organizací Př. nákupní objednávky, materiální bilance, faktury, elektronický převod peněz pro platby, oznámení o dodávce, přehledy o stavu objednávek.
Typy systémů EDI Systémy oborových asociací - vlastní standardy EDI používané v rámci odvětví Proprietární systémy – ONE TO MANY Sítě přidaných hodnot – MANY TO MANY – sítě třetích stran – veškeré přenosy dat probíhají přes třetí stranu (clearingové středisko) Internet rozšiřuje použití EDI Podnik zakoupí základní software, nastaví systém a samotná výměna dat (EDI) je pak přes internet prakticky zdarma. Používá to například NASA nebo UNISYS.
Elektronická pošta (email) Výhody EDI snížení administrativy zvýšení přesnosti a rychlosti snížení nákladů na podávání a zpracování objednávek snížení stavu zásob vzhledem ke zlepšení přesnosti a zkrácení doby cyklu objednávek Elektronická pošta (email) Dnes jsou téměř všechny firmy dostupné na internetu a nabízí on-line služby kvůli úsporám nákladů, rychlosti a dostupnosti.
Vyřizování objednávek Vyřizování objednávek vede k mnoha logistickým činnostem: např. stanovení způsobu přepravy, příprava přepravních dokumentů, operace se zásobami, aj. Informační toky objednávek – z jednoho oddělení do druhého IS může být manuální nebo automatický; u automatizovaného jsou sice vyšší fixní náklady, ale variabilní jsou podstatně nižší
POS – elektrické pokladní systémy Systém čárových kódů Výhody: snížení objemu kapitálu, vázaného v zásobách, uvolnění skladovací plochy, snížení doby objednávky, zefektivnění materiálových operací POS – elektrické pokladní systémy Snímání čárových kódů přímo u pokladny
BALOZ Tišice Dva druhy objednávek: vlastní objednávky a objednávky přijaté od odběratelů Vlastní objednávky firmy: Objednávka probíhá telefonicky Převzaté zboží je evidováno do elektronických skladových karet Finanční převody jsou uskutečňovány přes bezhotovostní platební styk
Přijaté objednávky od odběratelů: Rozdělení na veřejný a soukromý sektor Veřejný sektor tvoří zejména organizace veřejného stravování Soukromý sektor tvoří restaurace, hotely, ubytovny, dále pak maloobchody Objednávky realizovány nejčastěji telefonicky, ve výjimečných případech i písemně Rozvoz je realizován vlastní autodopravou
Počítačový systém PREMIER Veškeré objednávky jsou zařazovány do tohoto systému Obsahuje veškeré funkce, týkající se vztahu s odběrateli a dodavateli Nabízí mnoho možností, například: Adresář partnerů Účtování přijatých a vydaných faktur Moduly pro sledování pohledávek a závazků Komplexní informace o partnerovi Šablony vydaných/přijatých faktur
Použitá literatura : SCHULTE, CH. Logistika.Přel. doc. ing. Gustav Tomek, DrSc, Adolf Baudyš.1. vyd. Praha: Viktoria Publisching, 1994.301 s. ISBN 80-85605-87-2 Ing. ŠTŮSEK, J. CSc. Logistický management, ČZU, 2005. LAMBERT M.D., STOCK R.J., ELLRAM M.L. Logistika. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-221-1.