Sociologie konfliktu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Advertisements

Sociologie médií, komunikace a jazyka
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Etika autenticity-Charles Taylor Zpracoval : J.Lang.
Předmět a prameny pracovního práva
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
SOCIOLOGIE.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Sociální kontrola Filip Keresteš.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Ing. Jaroslava Syrovátková Katedra podnikové ekonomiky
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
6. Je dobro dáno povinností?
Řešení konfliktů. Vyjednávání.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Teorie státu - pokračování
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Psychologie II Sociální psychologie
Erving Goffman - narodil se 11. června 1922 a zemřel 19.listopadu Americký sociolog kanadského původu - Během 60. a 70. let 20.st. Patřil mezi nejvlivnější.
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
Sociální diferenciace
Marxismus a jeho varianty
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
 Podle řady nezávislých zdrojů se sociální sítě staly nejčastější aktivitou na internetu, čímž sesadily pornografii. A to je pravděpodobně jen začátek.
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Environmentální etika
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Pierre Bourdieu (habitus). 3 etnografické inspirace 1. etnografický výzkum v Alžíru – strukturalismus (relační přístup) a stálá konfrontace světa idejí.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Sociálně psychologické a komunikační modely
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
SOCIOLOGIE 20. STOLETÍ. 20. století a sociologie  Snaha o syntézu teorie a empirie  Institucionalizace výuky a výzkumu  Dominují USA  Multidisciplinarita.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Klasická sociologie (Max Weber)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Václav Bělohradský * Praha.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Moc médií 3.3..
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Komunikace.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Modernizační teorie Hans-Ulrich Wehler: Modernisierunstheorien und Geschichte. In: H.-U. Wehler: Die Gegenwart und Geschichte. Esseys. München 1995, s.
Transkript prezentace:

Sociologie konfliktu

Teorie konfliktu zdůrazňují sociální, ekonomickou a/nebo politickou nerovnost mezi jedinci nebo ještě spíše mezi sociálními skupinami Zdůrazňují také rozdílnost zájmů jednotlivců respektive různých skupin ve společnosti Tam kde by funkcionalismus nejspíše viděl konsenzus, tam se teoretikové konfliktu soustřeďují na manipulaci a ideologickou hegemonii Často jsou teorie konfliktu spojené i s implicitní či explicitní kritikou stávajících poměrů

Frankfurtská škola Původně skupina marxistických intelektuálů spjatých s Institutem pro sociální výzkum ve Frankfurtu (založen v roce 1923). Marxismus, jakožto dominantní inspirující myšlenkový směr, byl u řady autorů řazených k Frankfurtské škole doplňován psychoanalýzou, existencialismem nebo například klasickými německými filozofy K „první generaci“ FŠ bývají řazení především Max Horkheimer (stál v čele institutu), Theodor Adorno, Herbert Marcuse a Erich Fromm.

autoři spjatí s FŠ se soustřeďovali především na kulturu a na to, jak se v kultuře projevuje určitý společenský řád a jak kultura zpětně tento řád potvrzuje – neviděli tedy kulturu jako sféru přirozené sdílených hodnot a vědění, ale spíše jako oblast, kde se projevuje (ekonomická, mocenská) manipulace naopak v pozadí jejich zájmu stála tradiční marxistická ekonomická a politická analýza V roce 1933 byla činnost institutu ukončena nástupem nacismu. Řada lidí, kteří v něm byli aktivní emigrovali do USA. To napomohlo rozšíření myšlenek FŠ v anglosaském světě. Například Markuseho kniha Jednorozměrný člověk hrála významnou roli jakožto ideové zdůvodnění studentských bouří na konci šedesátých let.

Druhá generace Frankfurtské školy Jurgen Habermas (1929) Habermas studoval u Horkheimera a intenzivně četl i ostatní členy školy Byl s Horkheimerem a Adornem ovšem ve stále větším sporu o charakter moderní doby i o možnosti změny - nebyl takový skeptik jako oni (Horkheimer a Adorno i v důsledku zkušenosti nacismu a války nahlíželi moderní dobu, racionalizaci i modernizaci značně kriticky) I Habermas vychází z marxismu a doplňuje je o další autory – u něj to ovšem už není psychoanalýza, ale spíše Parsons a další, velmi často američtí, sociologové.

Systém a životní svět Habermas, jak už jsem naznačil, se snažil do svých teorií integrovat celou řadu autorů a to často navzájem obtížně slučitelných – například Parsonse (strukturalista) a Meada (což byl interakcionista). Snažil se tak (jako řada jiných autorů především v sedmdesátých a osmdesátých letech) překonat krajnosti strukturalistického a interpretativního pohledu na společnost. Habermas zavádí rozlišení systém a životní svět (překlad německého lebenswelt) Souhlasí s teoretiky jako je Parsons či Luhmann, že moderní společnosti jsou čím složitější a vnitřně diferencovanější (dělí se na relativně autonomní subsystémy), ale vedle této systémové úrovně podle Habermase existuje relativně autonomní životní svět – svět každodennosti, mezilidských interakcí Zatímco na úrovni systému je komunikace do značné míry formalizovaná a ovládána specifickými „médii komunikace“ jako jsou moc a peníze, na úrovni životního světa má komunikace stále ještě podobu interakce, diskuse Životní svět je podle Habermase v současnosti ohrožen především pronikáním systému (byrokratických instancí, ekonomických instancí) do sociálních vztahů, které tím ztrácejí své charakteristické lidské vlastnosti (dorozumění) a jsou formalizovány (médii moci a peněz); tento proces nazývá kolonizací životního světa; komunikativně strukturované životní oblasti jsou podřizovány imperativům formálně organizovaných systémů jednání

Stále více se Habermas soustřeďuje na komunikaci a její roli ve společnosti, chápe ji ovšem jinak než Luhmann, s kterým se také dostává do sporu Habermas se staví proti scientistické vizi sociální vědy. Podle něj musí sociální vědy kromě poznávání i hodnotit a kritizovat. V jeho pohledu nemá byt ale sociální vědec někým, kdo zformuluje nějakou vizi ideální společnosti a pak se bude snažit prosadit její realizaci. Spíše je jeho úkolem zasazovat se o takové společenské podmínky za kterých by mohli zformulovat vizi společnosti lidé, kteří v ní žijí Pro Habemase představuje (mocensky nemanipulovaná) komunikace prostředek k reflektované změně společnosti – zatímco v současnosti je komunikace příliš manipulována „penězi a mocí“ (komunikační moc, především skrze média, mají ti, kdo mají kapitál a/nebo politickou moc), je podle něj možné přiblížit se situaci, kdy se do veřejné racionální, nemanipulované debaty zapojí podstatně více lidí Centrální úlohu komunikace podtrhuje Habermas ve své Teorii komunikativního jednání

Lewis Coser (1913-2003) Narodil se jako Ludwig Cohen v Berlíně Vyšel ze strukturního funkcionalismu (k jeho učitelům patřil Merton), ale snažil se jej doplnit o analýzu konfliktů. The functions of social conflict (1956) Konflikt může pomoci integraci skupiny – zvláště konflikt s vnějším nepřítelem Konflikt může vést k aktivizaci veřejnosti Konflikt může také sloužit komunikaci – skupiny si vyjasní své pozice.

Ralf Dahrendorf (1929 - 2009 ) Udělal během svého života velkou kariéru akademickou i politickou (poslanec v Německu, člen Komise EU) Ve stejné době jako Coser publikuje práci o sociálním konfliktu – Sozialle Klassen und Klassenkonflikt (1957) I Dahrendorf vidí konflikt nikoli jako něco ze své podstaty negativního a ničivého - záleží na tom jak je konflikt rozsáhlý (vedou ho malé skupiny nebo celé společnosti?) a intenzivní, zda se vede podle určitých pravidel (konflikt vedený podle pravidel může přinést řešení problému bez toho, že by nadělal velké škody), zda se vede mezi rovnocennými subjekty nebo mezi lidmi/skupinami s rozdílnými statusy a prostředky Stavěl se jak pro radikálnímu funkcionalismu tak i proti marxistické teorii třídního konfliktu