Přímá úměrnost Slovní úlohy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Advertisements

Přímá a nepřímá úměrnost
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Trojčlenka.
Přímá úměrnost Trojčlenka
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Matematika Poměr.
Trojčlenka a procenta Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak, je.
TROJČLENKA Řešení praktických úloh o úměrných veličinách.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta 1 VY_42_INOVACE_12 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Téma: Trojčlenka Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_098.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 2 VY_42_INOVACE_10 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Slovní úloha Příklad 1 Za čokoládu, mléko a sýr jsme zaplatili 28,60 Kč. Mléko bylo dvakrát dražší než sýr a čokoláda o 1,60 Kč dražší než mléko. Určete.
Ve třídě je 24 dívek a 8 chlapců. Jakou procentuální část třídy tvoří chlapci? Co tvoří základ? Základ je 100 % Základ je celkový počet dětí ve.
Matematika a její aplikace
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Trojčlenka v přímé úměrnosti
Téma: Slovní úlohy (trojčlenka)
TROJČLENKA.
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Úměra Mgr. Petra Jelínková. Opravdu se dané poměry rovnají? Zdůvodni proč? 1:2 = 2:4 3:7 = 9:21 0,5:0,8 = 5:8 12: 9 = 120 : 90 44:33 = 4:3 64:24 = 8:3.
Trojčlenka - procvičování Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno jinak,
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – nepřímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_09 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
PROCENTA % % % 7. ročník ZŠ Vytvořila: Mgr. Marie Jíšová
Ukázkové řešení. Postup: 1. Určíme si neznáme 2. Sestavíme rovnice ze vztahů ve slovní úloze 3. Aplikujeme dosazovací metodu a výpočet neznámých 4. Zkouška.
Výpočet hmotnostního zlomku
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta, výpočet základu VY_42_INOVACE_13 Sada 4 Základní škola T.
Matematika 7.ročník ZŠ P r o c e n t a % IV. Základ Creation IP&RK.
P r o c e n t a % II. Procentová část Matematika 7.ročník ZŠ Creation IP&RK.
Procenta.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
U příkladů, kde se vyskytují procenta, rozlišujeme tři základní veličiny: - základ (100%)... z - procentovou část... č - počet procent... p První dvě.
ProcentaProcenta VY_32_INOVACE_048_Procenta Procenta Autor: Ing. Janeček Jaroslav.
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R08_Slovní úlohy TEMA: Matematika 9.ročník.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Procentová část, základ, počet procent Kolik ušetříme na slevách? Splníme.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová SLOVNÍ ÚLOHY.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Hustota a její měření.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Slovní úlohy – řešení soustavou – 1
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Slovní úlohy o pohybu Pohyby proti sobě s časovým posunem.
Přímá a nepřímá úměrnost
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
POČÍTÁME S DESETINNÝMI ČÍSLY
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ÚMĚRA– výpočet neznámého členu úměry
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Dělení desetinného čísla celým číslem - procvičování
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slovní úlohy o pohybu Varianta 1: Pohyby proti sobě (1. část)
* Měřítko plánu, mapy Matematika – 7. ročník *
Procenta Výpočet počtu procent.
Transkript prezentace:

Přímá úměrnost Slovní úlohy

Slovní úlohy – ukázkový příklad Maminka zaplatila za 5 kg brambor 60 Kč. Kolik by zaplatila za 12 kg? Jakým způsobem příklad vypočítáme? Existují 2 způsoby, jak příklad vypočítat: Výpočet přes 1 kg Tzv. trojčlenkou

Výpočet přes 1 kg Maminka zaplatila 60 Kč za 5 kg brambor. Kolik zaplatila za 1 kg? Výpočet: 60 : 5 = 12 Maminka zaplatila 12 Kč za 1 kg. Kolik zaplatila za 12 kg brambor? Výpočet: 12 . 12 = 144 Za 12 kg brambor by maminka zaplatila 144 Kč.

Výpočet trojčlenkou Trojčlenka znázorňuje rovnost dvou poměrů s jedním neznámým členem Vede k výpočtu neznámé V úloze známe 3 údaje, čtvrtý chceme dopočítat: Známe: 60 Kč, 5 kg, 12 kg Chceme zjistit: cena za 12 kg (značíme jakou neznámou – x) Pomocí známých údajů i neznámého x jsme schopni sestavit trojčlenku

Výpočet trojčlenkou Trojčlenka se skládá ze 2 řádků Do prvního řádku napíšeme údaje, které známe a které si odpovídají. 5 kg…………..60 Kč Do druhého řádku napíšeme údaje, které chceme zjistit (cenu za 12 kg) 12 kg………… x Kč Výsledný vzhled trojčlenky 5 kg……………60 Kč 12 kg………….. x Kč

Výpočet trojčlenkou 5 kg……………60 Kč 12 kg………….. x Kč Výpočet: šipky znázorňují směr dělení 12 5 = 𝑥 60 ………..upravíme tak, že zlomek 12 5 vynásobíme 60 a získám hodnotu x X= 12 5 . 60 X = 144

Slovní úlohy Za vstup do muzea zaplatilo 15 žáků 525 Kč. Kolik by za vstup do muzea zaplatilo 84 žáků? 15 žáků odpovídá 525 korunám 84 žáků odpovídá neznámé x Sestavíme trojčlenku: 15 žáků ……………… 525 Kč 84 žáků ……………… .. x Kč 84 15 = 𝑥 525 x = 84 15 . 525 x = 2940 Kč 84 žáků by za vstup do muzea zaplatilo 2940 Kč.

Slovní úlohy Automobil spotřeboval při ujetí 100 km 8 litrů benzínu. Kolik litrů benzínu spotřebuje při ujetí 45 km? 100 km ………………… 8 l 45 km ………………….. x 45 100 = 𝑥 8 x = 45 100 . 8 x = 3,6 l Automobil spotřeboval 3,6 litrů při ujetí 45 km.

Slovní úlohy Průměrná čtyřčlenná rodina utratí měsíčně (30dní) za jídlo 7 tisíc korun. Kolik tato rodina utratí za 11 dní? 30 dní ……………… 7000 Kč 11 dní ………………… x Kč 11 30 = 𝑥 7000 x = 11 30 . 7000 x = 2567 Kč Průměrná čtyřčlenná rodina utratí za jídlo za 11 dní 2567 Kč.