2. Sentimentalismus a preromantismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Advertisements

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Autor: Pokorná Martina
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými básníky 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Realistický román.
Klasicismus a romantismus
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
ROKOKO Sestavil: 3/2012 Rokoko vzešlo z pozdního baroka. Zrodilo se ve Francii. Představuje zjemnělý malířský rukopis po předchozí barokní okázalosti.
Victor Hugo ( ).
Kdo jsou jeho otcové a matky
2. Literární tvorba v období osvícenství
Obecné poučení o literatuře
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _18_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
2. Sentimentalismus a preromantismus
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Romantismus ve světové literatuře
DUM - Digitální Učební Materiál
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Typy milostných příběhů v literatuře
2. Sentimentalismus a preromantismus
Guy de Maupassant
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VICTOR HUGO Aneta Matějková GPJP.
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
2. V zajetí řádu klasicismu
Slovesná tvorba v době baroka 6. Divadlo svět J. S. Bach: Matoušovy pašije, Ježíš Nazaretský.
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
GENERACE májovců – hálek, světlá, arbes
3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Francouzská hudba Ema Veselá, tercie.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
MICHAL VIEWEGH Život a dílo nejúspěšnějšího a nejprodávanějšího českého spisovatele současnosti.
Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román
HOROROVÁ LITERATURA 19. století - současnost
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Jean François Millet a Barbizonská škola Vladimír Sobota.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Významní představitelé renesanční literatury
ROMANTISMUS.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
OSVÍCENSTVÍ.
Alexandr Sergejevič Puškin
Alexandr Sergejevič Puškin
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Francúzska romantická literatúra
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
VY_32_INOVACE_03_Literatura 19. století Romantismus
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Preromantismus.
Transkript prezentace:

2. Sentimentalismus a preromantismus Láska bez touhy existuje, zažil jsem ji, ale existuje snad láska bez neklidu a žárlivosti? Jean Jacques Rousseau 2. Sentimentalismus a preromantismus 2. Příběhy vášně a něžnosti

Anglický sentimentální román Samuel Richardson (1689 - 1761) a jeho román v dopisech Pamela aneb Odměněná ctnost (1740)

Anglický sentimentální román Nejzdařilejšími parodiemi na Richardsonův sentimentalismus byly Fieldingovy satirické romány Shamela a Joseph Andrews Richardsonův druhý román v dopisech Clarissa aneb Historie mladé dámy (1747 - 8)

Anglický sentimentální román Titulní list románu Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho Lawrence Sterne (1713 - 1786)

Anglický sentimentální román Dobová ilustrace satirického románu Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho Sterneho Anatomie melancholie (frontispis Roberta Burtona z vydání r.1638)

Anglický sentimentální román Ilustrace románu Farář wakefieldský Básník, prozaik a dramatik Oliver Goldsmith (1730 - 1774) se prosadil sentimentálním románem Farář wakefieldský (1766)

Gotický (černý) román Gotický (černý) román má napínavý a fantastický příběh (hrůzostrašné scény), který spolu s tajemným prostředím (nejčastěji se odehrává ve zříceninách gotických hradů či v jejich žalářích a kryptách) měl probouzet u čtenářů silné emoce - potěšení z nezvyklých pocitů, třeba i negativních.

Gotický (černý) román Prozaika Horace Walpola (1717 - 1797) proslavil i román Otrantský zámek (1764).

Gotický (černý) román Jane Porterová (1776 - 1850) své tajemné příběhy lokalizovala do prostředí a období skotského středověku.

a její román Záhady Udolfa (1794) Gotický (černý) román Ann Radcliffová (1764 - 1823) a její román Záhady Udolfa (1794)

Gotický (černý) román V prózách Williama Beckforda (1760 - 1844) často vystupovalo rodinné šlechtické sídlo autora.

Francouzská preromantická próza Pierre de Marivaux (1688 - 1763) a jeho nedokončený román Život Marianin (1741)

Francouzská preromantická próza Antoine-François Prévost d' Exiles (1697 - 1763) a jeho román Paměti urozeného muže (1728)

Francouzská preromantická próza Z Prévostova rozsáhlého díla vynikl zejména milostný příběh, který vyšel roku 1731 v Holandsku pod názvem Příhody rytíře Des Grieux a Manon Lescaut. V pozdějších zpracováních a adaptacích se ukázala jako hlavní postava Manon a stala se hlavní hrdinkou příběhu (např. v lyrické hře Vítězslava Nezvala Manon Lescaut).

Jean Jacques Rousseau Hrobka myslitele v Pantheonu Různé podoby myslitele Jeana Jacquese Rousseaua (1712 - 1778)

Jean Jacques Rousseau O společenské smlouvě (1762) Vyznání (1782 – 1788)

Jean Jacques Rousseau Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi (1754)

Jean Jacques Rousseau Titulní list a frontispis pedagogického románu Emil čili O výchově (1762)

Jean Jacques Rousseau Ilustrace a titulní list prvního dílu románu Julie čili Nová Heloisa (1761)

Jean Jacques Rousseau Další díly románu Julie čili Nová Heloisa (1761) na sebe nenechaly dlouho čekat.

Jean Jacques Rousseau Po návratu do Paříže se pokusil Rousseau prorazit jako hudební teoretik a skladatel operou Vesnický věštec a spolupracoval i na Encyklopedii.