Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Jean Jacques Rousseau Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Žáci se seznámí s osobností francouzské filosofie a literatury, která v době dominujícího osvícenství prosazovala myšlenky preromantismu. Následně poté dovedou najít rozdíly mezi oběma koncepcemi. Datum tvorby

2 JEAN JACQUES ROUSSEAU (1712 – 1778)
© Dušan Kráčmar 2013

3 JEAN JACQUES ROUSSEAU ŽIVOTNÍ OSUDY
narozen v Ženevě (dnešní Švýcarsko), filosof, spisovatel, hudebník matka mu zemřela devět dní po porodu ačkoli byl původně protestant, díky ženě, jež se ho ujala (…a pozdější milence) konvertoval ke katolictví byl všestranně nadaný, střídal různá zaměstnání (mj. učitel hudby a skladatel) vedl bouřlivý život, všech pět dětí, které měl se svou další partnerkou odložil do sirotčince přátelil se s Denisem Diderotem (ten ho přiměl k napsání některých děl a práci na Encyklopedii), měl však i nemálo nepřítel a názorových odpůrců (Voltaire) několikrát byl nucen opustit Paříž, ocitl se dokonce i ve vyhnanství v Anglii zemřel náhle , spolu s některými svými současníky-rivaly je považován za jednu z největších postav francouzské historie, pochován v pařížském Pantheonu spolu s dalšími slavnými postavami Francie (Hugo, Zola)

4 JEAN JACQUES ROUSSEAU ŽIVOTNÍ OSUDY
Hraběnka Françoise-Louise de Warens, která se Rousseaua ujala Thérèse Lavasseurová – švadlena, s níž měl Rousseau pět dětí Denis Diderot - přítel Hrob Rousseaua v Paříži v Pantheonu Voltaire – názorový odpůrce

5 JEAN JACQUES ROUSSEAU MYŠLENKY
na rozdíl od svých mnohých současníků-osvícenců (kladli důraz na rozum), je Rousseau představitelem preromantismu (tj. předchůdcem vlny romantismu), který klade důraz na cit a vazbu člověka k přírodě varuje před „nespoutaností“ lidského rozumu, který se bez citu může vymknout lidem z rukou =˃ protestoval proti přetechnizované civilizaci a životě na ní založeném opovrhuje lidskou společností, považuje ji za zkaženou bojuje proti majetkové nerovnosti mezi lidmi – za příčinu všeho zla ve světě považuje okamžik, kdy došlo ke vzniku soukromého vlastnictví =˃ o tento jeho názor se později opírali marxisté a další příznivci socialistických či komunistických myšlenek

6 JEAN JACQUES ROUSSEAU DÍLO
Rozprava o vědách a umění (1750) – oceněno Dijonskou akademií, Rousseau vyjadřuje názor, že pokrok vědy a umění nepřispívá k vyšší morálce společnosti, spíše naopak (zcela rozdílný postoj od osvícenství) Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi (1753) – příčinou nerovnosti je soukromé vlastnictví, dokud neexistovalo žil člověk šťastně v souladu s přírodou, v díle kritizuje sociální řád, despocii a tyranismus (částečný soulad s osvícenci) Nová Heloisa (1761) - román v dopisech o nešťastné lásce, ukazuje jaký vliv mají společenské poměry, předsudky a nerovnosti na lásku – čistý cit

7 JEAN JACQUES ROUSSEAU DÍLO
O společenské smlouvě (1762) – stejně jako osvícenci se staví za svobodu a též i rovnost lidí, vláda a obyvatelé spolu dobrovolně uzavírají (nepsanou) dohodu o organizaci státu, pokud ji vláda neplní a chová se despoticky, má lid právo ji svrhnout revolucí Emil čili O výchově (1762) – pedagogický román, jedinec se rodí jako čistá a nezkažená duše, která je postupem času kažena lidskou společností, za tuto kritiku musel odejít do vyhnanství Vyznání (1761) – zveřejněno až posmrtně, původně šlo o obhajobu vlastních názorů, v díle je však Rousseau velmi otevřený a kritický i vůči vlastním postojům

8 JEAN JACQUES ROUSSEAU DÍLO

9 JEAN JACQUES ROUSSEAU CITÁTY
Je třeba být si trochu podobni, abychom si rozuměli, ale trochu rozdílní, abychom se milovali.“ „Nikdy nebudu dbát, aby se Emil neporanil... Snášet bolest je první předmět, kterému se má učit a který bude potřebovat nejvíce.“ Znáte nejjistější prostředek, jak učinit dítě nešťastným? Přivykněte je tomu, aby dosáhlo všeho... Vaše dítě by nemělo dostat nic jen proto, že to chce, nýbrž jen proto, že to potřebuje.“ „Výchova dětí je činnost, při níž musíme obětovat čas, abychom ho získali.“

10 JEAN JACQUES ROUSSEAU CITÁTY
„Všechna zvířata nedůvěřují člověku - a právem.“ „Nikdy jsem nemyslel, že by svoboda člověka záležela na tom, aby dělal, co chce, nýbrž spíš v tom, aby nikdy nedělal, co nechce.“ „Možno říci, že vláda dosáhla nejnižšího stupně úpadku, není-li už středem jejího zájmu nic kromě peněz... Vláda musí být vždy hotova obětovat svou vládu pro lid, a nikoliv lid pro vládu.“ „Člověk - občan se rodí, žije a umírá jako otrok; když se narodí, sešněrují ho do povijanu, když zemře, zatlučou ho do rakve; dokud nosí lidskou podobu, věčně je poután nějakými nařízeními.“

11 JEAN JACQUES ROUSSEAU ZDROJE
Literatura pro I. ročník středních škol, učebnice. I. vyd. Brno, Didaktis s. ISBN 978 – 80 – 7358 – 115 – 2 Hladík, J.: Společenské vědy v kostce. 2. vyd. Havlíčkův Brod, Fragment s. ISBN 80 – 7200 – 044 – 6 LA TOUR, Maurice Quentin De. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Výroky slavných. Ostrava: Blesk s. f., rok vydání neuveden, ISBN AUTOR NEUVEDEN. Meillerie u haute Savoie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ROUSSEAU, Jean Jacques. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHARRYERE, E.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LOO, Louis-Michel Van. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LARGILIÈRE, Nicolas De. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: REEVE, Michael. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

12 DĚKUJI ZA POZORNOST.


Stáhnout ppt "Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy"

Podobné prezentace


Reklamy Google