Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BAROKO V ČECHÁCH.
Advertisements

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Hudba českého raného baroka (1620 – 1670). Společenská situace násilná katolizace Čech po Bílé hoře znamenala konec veřejného provozování nejrozvinutější.
Baroko.
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Oficiální literatura českého baroka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Baroko v českých zemích
ČESKÁ BAROKNÍ LITERATURA
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Barokní literatura v Evropě a v Čechách
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
2/ Česká katolická literatura
Osobnosti národního obrození
(v českých zemích od první poloviny 17. st., vrchol v první polovině 18. st.)
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
3/ Česká exilová literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_361_Jan Amos Komenský AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Odchylka přímky a roviny Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Jan Amos Komenský 8. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Oficiální katolická literatura Tematická oblast: Český jazyk.
České baroko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3612_České_baroko Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
dlouhodobý válečný konflikt, nadvláda Habsburků násilná rekatolizace absolutistický model uspořádání státu do 1556 – kazatelská a pedagogická činnost.
Šablona III/2 BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_288_BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Adam Václav Michna
Literatura období baroka Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Dějiny hudby a její osobnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počátky hudebních dějin v Čechách
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jan Amos Komenský VY_32_Inovace_9SJ-4
Jan Jakub Ryba AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
BAROKO sochařství, malířství, literatura
BAROKO konec 16. století – začátek 18. století
ŠABLONA III/2 Jan Ámos Komenský, literatura 8. roč. ,Mgr. L
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18
Hudební renesance v Čechách
BAROKO významní představitelé
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_19 J.A. Komenský
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Transkript prezentace:

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno 4. června 2013 Autor: Mgr. Jiří Sedlařík

Baroko v české literatuře

Baroko v českých zemích Navazuje na evropské baroko Rozvíjí se od 17. století do poloviny 18. století Pobělohorské období Základní rysy: Nedůvěra v rozum Zdůrazňování víry Rekatolizace prováděná jezuity Umění zobrazuje utrpení, bídu a strach

Malířství (K. Škréta, P. Brandl, J. Kupecký, V. Hollar) Sochařství (J. J. Bendl, M. B. Braun, F. M. Brokof) Architektura (J. B. Santini, K. a K. I. Dienzenhoferové) Hudba (J. Mysliveček, A. M. z Otradovic, J. J. Ryba)

Barokní literatura Charakteristika: Duchovní tématika Psána latinsky, česky nebo německy Vliv na literaturu mají jezuité Vědecké práce o jazyce (psané latinsky) Využívání alegorie, metafor a symbolů Expresivita, mysticismus a absolutizace víry

Žánry: Duchovní poezie Kancionály Postily Latinské školní hry Odborná díla (pedagogická, jazyková, pansofická) Kramářské písně Pohádky Pověsti Lidová dramata

Rozdělení barokní literatury Domácí literatura Oficiální tvorba – psána jezuity Pololidová tvorba – psána měšťany Lidová tvorba (ústní lidová slovesnost) - vzniká na venkově Exilová (exulantská) literatura

Oficiální tvorba Bedřich Bridel (1619-1680) Jezuita, básník, psal česky Co Bůh? Člověk? – básnická skladba, metaforické vyjádření lidské existence a božské dokonalosti, mystická a meditativní báseň Bohuslav Balbín (1621-1688) Jezuita, básník, dramatik, historik, psal latinsky Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého – obhajuje češtinu jako kultivovaný jazyk, národ má právo na vlastní jazyk

Adam Michna z Otradovic (1600-1670) Měšťan, hudební skladatel, psal česky Česká mariánská muzika – kancionál (např. Chtíc, aby spal) Loutna česká – kancionál Další představitelé: Felix Kadlinský - básník Václav Jan Rosa – filolog, teoretik poezie a purista Puristé (purus = čistý) – proti přejímání cizích slov do češtiny, vytvářeli české výrazy (např. klavír – břinkoklapka)

Pololidová tvorba Psána měšťany Psána česky Autor je většinou známý Inspirace lidovým prostředím Žánry: Kramářské písně Písmácké paměti (František Jan Vavák) Interludia (Václav František Kocmánek)

Lidová tvorba Vzniká na venkově Ústní podání Autor neznámý Žánry: Pohádky Pověsti Písně Lidová dramata Loutkové hry

Exilová (exulantská) literatura Pavel Stránský (1583-1657) Měšťan, právník O státě českém – latinský spis o předbělohorských Čechách Pavel Skála ze Zhoře (1583-1640) Měšťan, účastník stavovského povstání Historie církevní – dějepisné dílo, popsal průběh stavovského povstání Jiří Třanovský (1592-1637) Evangelický kněz, básník Písně duchovní staré i nové - kancionál

Jan Amos Komenský (1592-1670) pedagog, básník, historik, biskup jednoty bratrské Labyrint světa a ráj srdce – alegorická prozaická skladba, která kritizuje soudobou společnost, objevuje se zde motiv poutníka Kšaft umírající matky jednoty bratrské – pastýřský list Didactica magna – pedagogické dílo Orbis pictus – ilustrovaná učebnice cizích jazyků

Otázky Jak dělíme českou barokní literaturu? Kterou skladbu napsal Bedřich Bridel? Kdo napsal píseň Chtíc, aby spal? Kdo to byli puristé? K jaké tvorbě řadíme pohádky a loutkové hry? Jaké dílo napsal Pavel Stránský?

Klíč Dělíme ji na domácí literaturu (oficiální, pololidovou a lidovou tvorbu) a exilovou literaturu Co Bůh? Člověk? Adam Michna z Otradovic Puristé byli jazykovědci, kteří odmítali přejímání cizích slov do češtiny a kteří vytvářeli komické české ekvivalenty Pohádky a loutkové hry řadíme do lidové tvorby O státě českém

Zdroj literatury BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury. 2. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 239 s. ISBN 80-716-8366-3. Čítanka 1. 2. vyd. v nakl. Tripolia, (Celkově 4. vyd.). Praha: Tripolia, 2001, 439 s. Edice českého jazyka a literatury. ISBN 80-864-4814-2. Čeští spisovatelé deseti století. Praha: SPN, 1974. ISBN 14-532-74 Panorama české literatury: Literární dějiny od počátků do současnosti. Olomouc: Rubico, 1994. ISBN 80-85839-04-0.