Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 17. října 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ječmen jarní sladovnický
Advertisements

ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM ROSTLINY ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
Co pěstovat? Co dělat? Základní tržní informace Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. FAPPZ ČZU v Praze 7. prosince 2006.
Přírodověda – 4. ročník ZŠ
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
Krajina a životní prostředí
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Potraviny rostlinného původu
JEČMEN SETÝ (Hordeum vulgare).
Rostlinná produkce a prostředí
Zemědělství.
Pěstování trav na semeno
SÓJA LUŠTINATÁ (Glycine max).
HOŘČICE BÍLÁ (Sinapis alba).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny: tritikale
Výzkumný ústav živočišné výroby, v.v.i.
Téma: Vybrané zemědělské plodiny Cukrovka III
VIKEV SETÁ (Vicia sativa L.).
Intenzivní pěstování máku setého
Téma: Vybrané zemědělské plodiny krmná řepa II
Polní ekosystémy.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Pěstování trav na semeno
Pěstování trav na semeno
Souvislosti v RV a řepka olejka Konference Dow AgroSciences, Č
Téma: Vybrané zemědělské plodiny oves setý II
Tvorba výnosu u brambor
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
Pěstování trav na semeno Lipnice bahenní (Poa palustris)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Kulturní rostliny, pojmy
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Hospodářské rostliny 4. ročník
Pěstování trav na semeno
Hospodářské plodiny.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Kukuřice setá (Zea mays)
Téma: Vybrané zemědělské plodiny ječmen setý III
Mgr. Věra Vasiljevičová
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Firemní prezentace. Historie: 1975 – založení JDZ Hvězda Dubenec založení ZD Dubenec a.s – vstup majoritního akcionáře KARSIT HOLDING s.r.o.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Okrasné a užitkové rostliny Název sady: Člověk a jeho svět.
Ekosystém pole Rostliny
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:Pě8 - 7 Datum ověření ve výuce: Téma: Polní plodiny – charakteristika, dělení Tématický okruh: Polní plodiny.
Semenářství Semenářská terminologie. Odrůda – soubor jedinců stejného druhu vyznačující se určitými vlastnostmi, které se při reprodukci zachovávají Rozmnožovací.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Svítá na lepší časy ? 2. května 2017 palác Žofín
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Modulární secí stroj FALCON
Zemědělské plodiny Na polích zemědělci pěstují zemědělské plodiny a luštěniny Jsou základem výživy lidí (obilí, brambory, rýže) a hospodářských zvířat.
Ladislav Macek Troubelice
Polní ekosystémy.
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_52_INOVACE_68_Louky, pastviny, pole-učební text
Užitkové rostliny, které se pěstují na polích nazýváme polní plodiny.
Společenstva polí Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330
ROZVOJ VENKOVA Venkov = hustota nižší než 100 obyvatel na 1 km2.
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
Transkript prezentace:

Prof. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 17. října 2006

Plodiny se množí Osivo (výsev) – generativní orgány (otec+matka). Jsou bez viróz. Jsou bez viróz. Obiloviny, olejniny, luskoviny, přadné, Sadba (výsadba) – vegetativní části (z mateřské rostliny=čistokrevné=klony) (mají i virózy) Brambory, chmel, řízky pro produkci keřů, stromů, cibuloviny včetně okrasných

Odrůda (v ŽV plemeno) Novošlechtění (Selgen) ÚKZÚZ, test DUS a hosp. hodnoty registr odrůd ČR a EU (licence) Udržovací šlechtění Křížení, polyploidie, mutace Hybridní, liniové a populační odrůdy

Osivo i sadba musí být: klíčivé (cca %) čisté (bez nečistot) zdravé (mořené ap.) Uznané = certifikované = C či Elita Je 2-3x dražší než merkentil (obilí) Ale i 50x (hybridní osivo slunečnice, řepky) Oseva/Selekta/Elita

Množení Smluvně u řady podniků Většinou sklizeň v plné zralosti - lepší makro, než mikropoškození - kalibrace osiva Trh s osivy v ČR za cca 4 mld Kč Na 1 ha osivo za asi 1-2 (5) tis.Kč, sadba brambor 20 tis.Kč/ha Perspektivní obor pro ČR

Růst a vývoj Růst = pouhé přírůstky množství vegetativní fáze (biomasa) Vývoj = zásadní změna (kvetení) generativní fáze (plody) Podmíněnost = bez růstu není vývoj Vývoj závisí i na jarovizaci a fotoperiodě

Vzrostné vrcholy pšenice v prvních 7 etapách

Pšenice

Tvorba výnosu Mohutný a aktivní kořenový systém - méně N (pod patu), regulátory, orba LAI, LAD, dlouhá doba asimilace - N,fungicidy - asimilace klasu a praporce = 45+45% výnosu Plody/úložná místa/sinky - ochrana, výživa, mikroelementy Ekonomika plodiny (sláma/zrno) - různé odrůdy (Norimberský ječmen) - Dwarf typy, regulátory

Opady (redukce) generativních orgánů

Hospodářský výnos (úroda) - posklizňové zbytky PlodinaHlavní produkt (t/ha)Vedlejší produkt (t/ha) Pšenice ozimáZrno 4-10 tSláma stelivová 3-8 t Jarní ječmenZrno 4-8 tSláma krmná 2-4 t Řepka ozimáSemeno 3-4 tSláma energetická 6-8 t MákSemeno 0,7-1,6 tMakovina farma 0,4-0,8, sláma HráchSemeno 2-5 tSláma krmná 2-5 t BramboryHlízy tNení CukrovkaBulvy tNěkdy chrást t Kukuřice silážníHmota s palicemi tNení ChmelŠištice suché 1-2 tNení (liany, vlákno) Len přadnýStonek s 25% vlákna 3-5 tSemeno 0,3-0,6 t KmínNažky kmínu 1-1,5Sláma 3-4 t

Prvky výnosu Násobek dá výnos 1. Počet klasů (šešulí, řep, trsů) 2. Počet zrn (semen, hlíz) v plodu 3. Hmotnost tisíce zrn (semen) = HTS

Ovlivnění prvků výnosu Snadno počet klasů - výsevek, hloubka setí, regulátory Obtížně počet zrn v klasu - výživy, ochrana Téměř bez vlivu je HTS

Příklady běžných hodnot prvků výnosu (± 20-50%) Počet klasů/m 2 plodů: pšenice 500, ječmen j. 1000, řepka 100 šešulí/rostl rostlin, cukrovka 8-10 bulev, brambor 4-6 trsů, 100 makovic Zrn (semen)/klas (plod): pšenice 22-30, ječmen , hrách 4-6 (10), řepka brambor 8-14, mák 2000 HTS: pšenice i ječmen 40-50g, řepka 5g, mák 0,5g, 1 brambor g, 1 cukrovka 0,5-1 kg

Děkuji za pozornost