Mgr. Jakub Tomala. Obsah Motivační skladby a text Úvod – ze skladatelova života Výmar Köthen Lipsko Zajímavosti, závěr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Příjemce: ZŠ a MŠ České Velenice Třída Čsl. legií.
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 15 Prima – kvarta osmiletého studia
Název: Johann Sebastian Bach. Baroko Autor: Mgr. Ivana Písařová
RÉBUSY jsou hlavolamy Nechat děti vysvětlit co jsou rébusy, teprve potom kliknutím potvrdit správnou odpověď.
Hudební baroko ( století).
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ PŘEDSTAVITELÉ HUDEBNÍHO BAROKA
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Varhany.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Slavní čeští a světoví skladatelé. Bedřich Smetana.
Povídání o Bachovi.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
JOHANN SEBASTIAN BACH.
SVĚTOVÉ HUDEBNÍ BAROKO
Beethoven by Andy Ludwig van
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
HUDBA ČESKÉHO BAROKA.
Johann Sebastian Bach Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Wolfgang Amadeus Mozart
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_351_Hudba v období baroka AUTOR: Mgr. Markéta Lyková RO Č.
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Eliška Židlická Sekunda
ICT – 2 – 3 – 28 HV - Bohuslav Martinů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Pozdní baroko Mgr. Jakub Tomala.
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Klasicismus Mgr. Jakub Tomala.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Johann Sebastian Bach
Georg Friedrich Händel
Základní informace, ukázky z děl Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpo č tu Č R. Provozováno.
Gymnázium Židlochovice kvinta. německý hudební skladatel virtuóz hry na klávesové nástroje považovaný za jednoho z největších hudebních géniů všech.
JOHANN SEBASTIAN BACH.  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_32_INOVACE_06_Johann Sebastian Bach  Číslo.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3432 NázevGeorg Friedrich Händel Téma hodinyŽivot a dílo G. F.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh AUTOR: Mgr. Ladislava Hurábová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_04 TEMA: Dějiny hudby - BAROKO ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
Test k ověření znalostí z HV
Johann Sebastian Bach VY_32_INOVACE_I-A-07.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Škola: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace Název: VY_32_INOVACE_02_HV_J.S.Bach Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Název školy: Základní škola Netvořice
Prezentace Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor
Světoví hudební skladatelé
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_04
Název školy: ZŠ Průhonice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_07
VY 32 INOVACE 543.
Dějiny hudby a její osobnosti
Johann Sebastian Bach Eisenach – Lipsko
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Mgr. Jakub Tomala

Obsah Motivační skladby a text Úvod – ze skladatelova života Výmar Köthen Lipsko Zajímavosti, závěr

Motivační skladby a text předtavte si, že sedíte v koncertní síni v Berlíně, píše se rok 1829 a vy jste přišli na koncert neznámého hudebního skladatele, jenž je 79 let posmrti… pohodlně se usaďte, uslyšíte Matoušovy pašije, dílo o umučení Ježíše Krista, dílo, které na sto let po své premiéře „zapadlo“… …objevil ho však jiný hudební skladatel – Felix Mendelssohn-Bartholdy (německý romantický skladatel)

Úvod – ze skladatelova života narozen , Eisenach z velké hudební rodiny – hudební historie Bachů se počítá na 400 let matka i otec mu zemřeli v dětství – staral se o něj nejstarší bratr Johann Christoph získal důkladné vzdělání nejen hudební hluboce věřící člověk – odraz v tvorbě člověk velmi náročný na sebe i na druhé – nikdy nešel cestou nejmenšího odporu výborný varhaník

Výmar před výmarským působením již pracoval v Arnstadtu (1703 – 1707) a Mühlhausenu (1707 – 1708) 1708 nastupuje do Výmaru, kde pečlivě studuje práce největších skladatelů (Vivaldi, Buxtehude, Corelli…) věnuje se varhanní hudbě a kantátě již legendární skladbou pro varhany se stala Toccata a fuga d-moll

Köthen získal kapelnické místo u tamějšího knížete orchestr velké kvality (sám kníže Leopold houslistou) vytvořil zde svá vrcholná instrumentální díla: první díl Dobře temperovaného klavíru (v Lipsku 2. díl) Braniborské koncerty – 6 koncertů pro různé nástroje Andreas Werckmeister – objevil tzv. temperované ladění (proti přirozenému, projevovalo se v intonaci u klávesových nástrojů v tóninách s více předznamenáními)

Lipsko od r. 1723, kantorské místo – zodpovědný za hudební provoz v kostele sv. Tomáše a čtyřech chrámech mohl zde hudbou lépe „opěvovat“ Boha Janovy pašije, Matoušovy pašije mnoho povinností – např. nová kantáta na každou neděli, např. Vánoční oratorium (cyklus kantát) 50ti členný sbor hráčů Umění fugy

Zajímavosti, závěr ve dvou manželstvích měl 20 dětí pro svůj temperament a spory s nadřízenými (z Výmaru jej nechtěli pustit dřív do Köthenu) se dokonce dostal na 4 týdny do vězení na sklonku života oslepl („slavný okulista“ u něj neuspěl, stejně jako později u Händla) jeho 4 synové se stali rovněž skladateli: Wilhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel, Johann Christoph Friedrich a Johann Christian zemřel na mrtvici

Zajímavosti, závěr jedním z nejslavnějších interpretů Bachovy klávesové hudby ve 20. stol byl Glenn Gould – „pobrukující podivín“ proslul interpretací zejm. Goldbergových variací

Seznam použitých zdrojů KAČIC, Ladislav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Překlad Vít Roubíček. Praha: Ikar, 2009, 383 s. ISBN LUNDAYOVÁ, Elizabeth, Ilustrace Mario ZUCCA. Tajné životy slavných skladatelů: co vám ve škole nikdy neprozradili o světových hudebních géniích. Vyd. 1. Praha: Knižní klub. ISBN