VY_32_INOVACE_PSYPS11760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Psychologie osobnosti Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Emočně nestabilní a histriónská porucha – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut
Emočně-nestabilní porucha osobnosti typ impulzivní: tendence k neuváženému jednání nesnášenlivé chování, konfliktnost výbuchy hněvu, zuřivost, zvláště při kritice obtížné setrvávání u činností nestálá a nevypočitatelná nálada typ hraniční: nejasná představa o sobě, tj. vnitřní preference, sexualita, apod. intenzivní, nestálé vztahy snaha vyhnout se odmítnutí sklony k sebepoškozování, sebevražedné sklony chronické pocity prázdnoty
ÚKOL: Žáci se rozdělí do trojic a v připravené tabulce charakterizují rozdíly mezi pojmy, sebevražda, sebezabití, sebepoškozování, uvedou příklady. Pedagog pak danou problematiku moderuje a beseduje na toto téma s žáky buď sám, nebo si přizve výchovného poradce či psychologa školy SebevraždaSebezabitíSebepoškozování
Histrionská porucha osobnosti charakteristické znaky: charakteristické znaky: teatrálnost, přehnaný projev emocí, nedostatečná racionální kontrola teatrálnost, přehnaný projev emocí, nedostatečná racionální kontrola vyhledávání vzrušení, při kterém je postižený středem pozornosti vyhledávání vzrušení, při kterém je postižený středem pozornosti egocentričnost, nápadný vzhled a chování egocentričnost, nápadný vzhled a chování častá manipulace s druhými pro dosažení vlastních cílů, intrikování častá manipulace s druhými pro dosažení vlastních cílů, intrikování trvalé vyžadování ocenění trvalé vyžadování ocenění koketérie, soustředění na fyzickou přitažlivost koketérie, soustředění na fyzickou přitažlivost neustálé problémy v mezilidských vztazích neustálé problémy v mezilidských vztazích
ÚKOL: Rozdělte se do trojic a do tabulky napište, jakými větami by jste charakterizovali uvedenou poruchu, pedagog poté odpovědi vyhodnotí a situaci moderuje Histrionská porucha osobnosti Histrionská porucha osobnosti
Charakteristické věty k úkolu Druzí si mě nikdy nebudou vážit pro mě samotného Když nebudu zábavný, nebudu pro druhé přitažlivý Když se budu chovat dramaticky, získám pozornost druhých a přijmou mě Jsem velkolepý Lidé jsou tady proto, aby mi sloužili nebo aby mě obdivovali