Smysly člověka (všeobecně)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Advertisements

Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
VNĚJŠÍ ČÁSTI LIDSKÉHO TĚLA
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Neživá příroda - vzduch
Neživá příroda - vzduch
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Opakování – vesmír, sluneční soustava
OXIDAČNÍ ČÍSLO Ch_091_Oxidy_Oxidační číslo Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Magnetické vlastnosti látek
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KRAJINA – PROSTŘEDÍ, VE KTERÉM ŽIJEME Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Pavla Martincová
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
PŘIZPŮSOBIVOST ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
DOPRAVA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Savci – řád: chobotnatci
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Autor: Mgr. Helena Nováková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ČR - mírný podnebný pás (živočichové)
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Autor: Mgr. Helena Nováková
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
CELOSVĚTOVÁ TĚŽBA Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SULFIDY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Ch_096_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Slitiny
Subtropický podnebný pás
Planety sluneční soustavy – Velké planety
ČR – mírný podnebný pás (vegetace)
Subtropický podnebný pás
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
PRASE DOMÁCÍ Pří_233_Savci_Prase domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Smysly člověka (všeobecně) Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků pátého ročníku s učivem o smyslech člověka. Materiál vysvětluje základní probíranou látku o smyslech člověka. Je určen pro předmět přírodověda 5. ročník. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: JURČÁK, Jaroslav. Přírodověda 5. ročník. Olomouc: PRODOS, 1996. ISBN 80-85806-41-X.

Smysly člověka zrak hmat sluch čich chuť

Smysly člověka Smysl – schopnost organismu přijímat určitý druh informací - světlo z okolního prostředí, zvuk, atd. Smyslový orgán – specializovaný orgán, jímž je schopen organismus přijímat informace

1. ZRAK - oko – smyslový orgán - reaguje na světlo - umožňuje vnímat světlo,tvary, barvy - člověk jím přijímá 80 % informací z okolí

2. SLUCH Cvičení: Přestaň vnímat zrak (zavři oči). Zaměř se na sluch. Co slyšíš? Hovor vedle ve třídě, hodiny, chůzi po chodbě, hudbu, rozhlas na ulici. Proč je tento smysl pro nás důležitý? Dokázal bys žít bez ,,slyšení“? Co by to obnášelo? Který smyslový orgán je důležitý pro ,,slyšení“? Jaké informace přijímáme díky tomuto smyslu z okolí?

3. ČICH - čich nám umožňuje vnímat chemikálie rozpuštěné ve vzduchu nebo ve vodě - tento smysl nám umožňuje vnímat vůně - nos = smyslový orgán rozpoznávající vůně - souvisí s chutí

4. HMAT - smysl, kterým získáváme informace z okolí – tlak, chlad, teplo, otřes, aj. - nevidomí lidé využívají hmat ke čtení - nejvíce citlivá hmatová místa: špička jazyka a konečky prstů -nejméně citlivé hmatové místo: záda

Jak se jmenuje písmo slepých? Ukázka písma nevidomých Jak se jmenuje písmo slepých? Brýlovo písmo Braillovo písmo Slepcovo písmo Písmeno M Čtení Braillova písma Písmeno O

5. CHUŤ Tímto smyslem vnímáme látky rozpuštěné ve slinách, ve vodě, v potravě. Orgán chuti – jazyk. Umami – další chuť jazyka – odvozená z japonštiny a znamená chutný, delikátní. V zadní části jazyka vnímáme nejvíce hořkou chuť. Na bocích jazyka vnímáme nejvíce slanou a kyselou chuť. Na špičce jazyka vnímáme nejvíce sladkou chuť.

konec

Zdroj obrázků: Soubor:Blue eye.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 30.4.2006 [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Blue_eye.jpg Soubor:Ear.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. 2001-, 19.3.2005 [cit. 2013-01-17]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ear.jpg Klipart: www.office.microsft.com Soubor:DSC 4050-MR-Braille.jpg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 23. 3. 2007 [cit. 2013-01-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:DSC_4050-MR-Braille.jpg Soubor:Braille M.svg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 26. 7. 2012 [cit. 2013-01-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Braille_M.svg Soubor:Braille O.svg. In: Wikipedia [online]. 2001-, 26. 7. 2012 [cit. 2013-01-28]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Braille_O.svg