Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chráněná krajinná oblast Poodří
Advertisements

Monitoring bezobratlých říčních živočichů
Rostliny našich rybníků 4.ročník
Přírodní rezervace na území Ostravy
Přírodní společenstvo řeky
Zástupci ptáků 2. část.
OSTATNÍ DRUHY RYB v mimopstruhových vodách
Rozšiřování semen a plodů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Živá a neživá příroda 3. ročník
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Rostliny rybníka a jeho okolí 2
Vodní ptáci Přírodopis VY_32_INOVACE_173, 9. sada, Př3 ANOTACE
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ptáci.
Potápky.
Mikulcová Klára Staňková Jitka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Přírodní rezervace Nový rybník
RYBY 2 Ryby 2.
Plankton Přírodopis VY_32_INOVACE_169, 9. sada, Př3 ANOTACE
PTÁCI.
VODNÍ EKOSYSTÉMY V ČR přirozené: umělé: se stojatou vodou:
SLADKOVODNÍ EKOSYSTÉMY I
Poodří Chráněná oblast.
EKOSYSTÉM RYBNÍK, POTOK, ŘEKA - poznávačka
Živočichové kolem rybníku
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
Společenstvo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN 
 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem  Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka  projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ.
Poznáním k udržitelnému rozvoji regionu Místo, kde žijeme Tento projekt č. CZ.1.07/1.1.07/ spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Ekosystém lesa a rybníka
Rákos má podzemní až 4 m dlouhé oddenky, z nichž vyrůstají silná vzpřímená stébla s až 50 cm dlouhými listy. Rákos obecný je velmi statná vytrvalá.
Význam KRNAPu ● Krkonoše hrály velmi významnou roli při zalednění Evropy při poslední době ledové. Právě o masiv Krkonoš se zastavil severský ledovec a.
Ekosystém rybník Živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola, Otnice, okres Vyškov Mgr.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Hudcová Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_PRVOUKA.
SPOLEČENSTVO RYBNÍKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jméno:. * Pstruh říční * Zelené řasy * Rak říční * Kapr obecný * Štika obecná * Skokan hnědý * Blatouch bahenní * Leknín bělostný * Kachna divoká rybník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
SPOLEČENSTVO VOD Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
HYDROBOTANIKA Prezentace sinic, řas a makrofyt
Autor: Mgr. Věra Martincová VY_32_INOVACE_25_U vody – ve vodě
Ekosystém rybník Rostliny
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření červen 2013
Mokřady II. Život v mokřadech Autoři: Doc. RNDr. Jan Pokorný, CSc.
Společenstva vod Živočichové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
VY_52_INOVACE_64_Ptáci vod – učební text
Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_19_Riskuj_ekosystémy
Sukcese vegetace ve vodách a mokřadech
VY_52_INOVACE_66_Savci vod - učební text
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_12_Ekosystém_řeka
VY_52_INOVACE_14_ Živočichové v řece
Rozmnožování a šíření vodních a mokřadních rostlin
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
SPOLEČENSTVO VOD Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Poznávačka ryb.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
MOKŘADNÍ PTÁCI.
Pří_039_Rozmanitost přírody_Společenstva vod
Poznávačka živočichové a rostliny vod
Transkript prezentace:

Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové Ekologie mokřadů (9) Vodní a mokřadní rostlinstvo a živočichové

Vzájemné vazby mezi rostlinami a živočichy existují ve všech ekosystémech. Jsou v tomto směru mokřady něčím výjimečné?

Rostliny primární producenti (potrava pro živočichy), kyslík úkryt, hnízdní materiál Živočichové opylovači, napomáhají šíření rostlin disturbance vytrvalé vegetace Takto to funguje ve všech ekosytémech, které se od sebe liší bohatstvím druhů rostlin a živočichů, vstupujících do vzájemných vazeb.

(1) vodní makrofyta a ryby Vazby mezi rostlinami a živočichy v mokřadech fungují na mnoha úrovních (bohatství různých skupin rostlin i živočichů) Příklady: (1) vodní makrofyta a ryby + rostliny – produkce kyslíku, úkryt a třecí podložka pro ryby (fytofilní druhy – např. kapr, štika, lín aj.), potrava ryb (perlín, plotice, amur), potrava a úkryt bezobratlých, kterými se ryby živí (korýši, měkkýši, larvy hmyzu) - rostliny – velké množství rostlinné biomasy vede k odčerpávání CO2, zvyšování pH a tvorbě amoniaku, zástinu kyslíkovému deficitu, ?? jedovatost některých druhů pro ryby

+ ryby – šíření rostlinných diaspor, disturbance dna a vegetace „promíchává“ semennou banku a uvolňuje prostor pro konkurenčně slabší druhy; býložravé druhy (amur) se využívají pro asanaci vod zarostlých expanzivními makrofyty  zpomalují zazemňovací procesy - ryby – vysoká rybí obsádka znemožňuje růst ponořených vodních makrofyt (nadměrná disturbance, nízká průhlednost vody), v izolovaných vodách bez přísunu jiné potravy – makrofyta zkonzumována vysazeným amurem (stulíky a lekníny v aluviálních ramenech a tůních)

Paracheirodon axelrodi vyhledává úkryt v porostu Hottonia palustris

http://www. umwelt. ktn. gv http://www.umwelt.ktn.gv.at/seenbericht99/fischbilder/amurkarpfen_frei.jpg Amur bílý má čelisti a požerákové zuby uzpůsobené k rozmělnění tvrdé rostlinné potravy http://www-f.igb-berlin.de/images/bild_17.5.jpg

(2) vodní makrofyta a ptáci + rostliny – úkryt, hnízdní prostředí (rákosiny, obnažené dno), hnízdní materiál (orobinec, vrba, rákos), potrava ptáků (hl. u vrubozobých), potrava a úkryt živočichů, kterými se ptáci živí (korýši, měkkýši, larvy hmyzu, ryby) - rostliny – přímý negativní vliv asi žádný, rychlá sukcese vede k zazemňování a tím ke změně celého biotopu a omezuje možnosti pro život i pro některé druhy ptáků + ptáci – šíření rostlinných diaspor druhy obnažených den – i endozoochorně, makrofyta), disturbance, obohacování mokřadu o živiny - ptáci – velké ptačí kolonie (kachny v chovu i divoké, labutě, rackové) vedou k nadměrnému obohacování stanoviště živinami, eliminaci některých druhů (vrubozobí – šmel, šípatka)

Hnízdo husy velké z úlomků rákosu

Slavík modráček hnízdí v rákosinách v rybničních oblastech (na snímku porost Glyceria maxima a Equisetum fluviatile)

Moudivláček lužní si staví vysuté hnízdo na stromech s převislými větvemi, nejčastěji na vrbách (zde na bříze)

Potápka černokrká na hnízdě z tlejících zbytků rostlin

Kulík říční si staví hnízdo z kamínků na obnaženém dně se sporou vegetací vlhkomilných jednoletek

Velké kolonie divokých kachen mohou vést k potlačení některých bažinných rostlin

Další příklady

Nutrie se živí mokřadními rostlinami, např. orobincem Nutrie se živí mokřadními rostlinami, např. orobincem. Velké populace nutrie, ondatry nebo bobra mohou vést k citelné redukci mokřadní vegetace na stanovišti. http://www.greglasley.net/Images/Nutria-F3.jpg

Velký vliv na rostliny mohou mít i bezobratlí (např Velký vliv na rostliny mohou mít i bezobratlí (např. některé druhy hmyzu, vodní plži), přitom jejich činnost není tak dobře vidět jako u většiny obratlovců. Bezobratlí živící se rostlinami jsou tak schopni nenápadně přispět i k zániku populací některých vzácných druhů. © KŠ Mšice často napadají vodní rostliny s listy plovoucími na hladině – zde jde o hojný druh Lemna gibba, stejně dobře jim však chutná např. vzácný plavín leknínový (Nymphoides peltata). Pokus s plovatkou bahenní – A) konzumace Potamogeton nodosus v přírodě; B) konzumace P. lucens v akváriu; v obou případech absence jiné potravy (Elger 2002)