INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název výukového materiálu: Čočky - úvod Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Ročník: 8. Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_F8.17_cocky Autor: Mgr. Marcela Kubátová Datum: listopad 2012
Anotace: Vzdělávací materiál slouží k názornému vysvětlení pojmu čočka (základní rozdělení, použití). Materiál je součástí e-learningu na školním webu.
Čočky - úvod Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Čočky Tělesa vybroušená z čirého skla nebo umělé hmoty. Podle toho jak lámou paprsky se dělí na spojky a rozptylky: spojky – spojují paprsky rovnoběžné s optickou osou rozptylky – paprsky rozptylují.
Kde se čočky používají?
Základní rozdělení: spojky – paprsky spojují do jednoho bodu
rozptylky – paprsky rozptylují
Spojky ve svém středu jsou silnější než na okrajích:
Rozptylky ve svém středu jsou tenčí než na okrajích:
Popis: F …. předmětové ohnisko F´…. obrazové ohnisko
Paprsky význačných směrů: Pozoruj a popisuj. Vše ukážeme na optickém panelu. Zároveň rýsuj do sešitu.
Úkol: Popisuj a zařazuj čočky z dané sady. Přesně podle hmatu urči jejich název.
Zdroje: Obrázky rýsovány v ActivInspire, na který má škola zakoupenu licenci. Ostatní obrázky jsou z Klipartu.