Vnímáme barvy všichni stejně?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace z internetu Jméno:. Přírodopis • Na obrázku vyznač libovolným způsobem modrým kolečkem TYČINKY.
Advertisements

Digitální učební materiál
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zdeněk Töpfer 6. Práce s barvou Zdeněk Töpfer
Optické klamy a teorie barevného vidění
Základy počítačové grafiky
Barva těles.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální učební materiál
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
OKO A VIDĚNÍ Stavba a optická soustava oka Mechanismus vzniku obrazu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Rozptyl světla Rayleighův rozptyl Miroslav Blabla 9.A.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Zabezpečovací technika
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
ŽLUTÁ SKVRNA.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Elektromagnetické záření
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Barva Jak vybrat barvy.
Měření světla Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
FY_085_Světelné jevy_ Měření světla
Oko Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_344. Oko párový orgán umožňující vidění vnímá elektromagnetické záření o vlnové délce nm lidské.
Webový design Web zábavního areálu - akvapark Barbora Chumlenová.
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Photo-Paint – transformace, jas,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Barva Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Tato prezentace byla vytvořena
Výpočet plochy pomocí metody Monte Carlo
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Teorie barevného vidění
Barva popředí a pozadí Nastavení barev popředí/pozadí najdeme v Panelu nástrojů. Barvu popředí používáme především při kresleni s nástroji jako Tužka,
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAVBA OKA.
Ultrazvuk Tomáš Vaculík.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Oko.
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
ERGONOMICKÉ ZÁSADY PRO PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VIDĚNÍ
Lucie Súkupová, Petr Siegl
Mikrovlny - chování mikrovlnného elektromagnetického záření
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra
Převod na černobílou fotografii VY_32_INOVACE_GR_792.
FYZIKÁLNÍ SEMINÁŘ | | 1 / 27HRÁTKY SE SPEKTREM fyzikální seminář | ZS 2011 Roman Káčer | Michael Kala | Binh Nguyen Sy | Jakub Veselý FJFI ČVUT.
Způsoby uložení grafické informace
Co je kognitivní psychologie?
Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.
D OPPLERŮV JEV Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Oko a vidění Mirek Kubera.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Co je kognitivní psychologie?
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Barva VY_32_INOVACE_45_900 Projekt.
Rastrové formáty.
FOTOMETRICKÉ VELIČINY
Transkript prezentace:

Vnímáme barvy všichni stejně? Michal Šmíd, Jana Nídlová 7. 12. 2006

Motivace Provedení zajímavého experimentu Prozkoumání neprozkoumaného Zvědavost na výsledky Vtažení publika do výzkumu

Obsah Barvy Lidské oko Vady barvocitu Průběh experimentu Výsledky experimentu Závěr

Co to vlastně je barva? Elektromagnetické záření o vlnové délce cca od 380 nm do 740 nm

Barevný vjem Barevný tón – dominantní vlnová délka Sytost (čistota) barvy Světlost (jas)

Aditivní vs. subtraktivní

Lidské oko

Sítnice Tyčinky (120 miliónů) Čípky (6 miliónů) Purkyňův efekt

Vady barvocitu

Tetrachromacie 4 různé receptory na vnímání barev pavouci, ptáci, plazy, některé ryby… až 50% žen

Vlivy na vnímání barev Okolní barvy, intenzity Větší rozlišovací schopnost ve svislém a vodorovné směru Přeostřování na barvy vzdálené ve spektru Setrvačnost Očekávání

Realizace experimentu Prováděn v prostorách fakulty ve dnech 1.-5. prosince 2006 „změřeno“ 84 studentů a jeden asistent Z toho cca 28% žen

Průběh měření 3 kroky: 1) oblíbený odstín 2) pohlaví 3) vyvážení barevného disku

Výsledky - obecný „Terč“

Četnost odpovědí dle vzdálenosti od těžiště

„Terč“ s filtrem Prázdná kolečka = těžiště Barvy dle pohlaví

„Terč“ s filtrem jen ženy Patrný rozptyl v ose modrá-zelená

„Terč“ dle oblíbené barvy Prázdná kolečka = těžiště Barvy dle oblíbené barvy

„Terč“ dle barvy pozadí Prázdná kolečka = těžiště Barvy dle barvy pozadí

Závěr Žádnou závislost se nepodařilo prokázat Ale přínosy: Vyzkoušeli jsme celkovou metodiku experimentu od návrhu přes vyhodnocení až po prezentaci Získali jsme vedlejší zajímavá data Experimentem jsme oživili přestávky

Možné příčiny neúspěchu Žádná závislost neexistuje Nepřesné měření Relativně málo nasbíraných dat Málo vedlejších otázek

Vedlejší zjištění Oblíbenost barev 

Všem, kteří se našeho experimentu zúčastnili Poděkování Všem, kteří se našeho experimentu zúčastnili L.A.Senecovi

Reference Jiří Sochor, Josef Pelikán (3. 12. 2006) http://www.fi.muni.cz/usr/sochor/M4730/barvy/ Michal Vik (6. 12. 2006) http://www.ft.vslib.cz/depart/ktm/files/20060228/1KME-oko.pdf Wikipedie (3. 12. 2006) http://en.wikipedia.org/wiki/Color David Bimler & John Kirkland : Color-vision defects among tobacco smokers? (http://journals.cambridge.org/action/ displayAbstract?fromPage=online&aid=293273)