Afrika – „kolébka lidstva“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vzešel z okruhu.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Úvod do biologie člověka
Vytvořily: Verča Rozehnalová a Kika Kořínková Neandrtálec
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
Pravěk První lidé. Pravěk První lidé Člověk zručný (Homo habilis) je jedna z linií rodu Homo a hypotetický předchůdce dnešního člověka, který žil.
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
Ondřej Mlejnek Opava, 4. března 2014
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Autor: David Hainall.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ RODU HOMO Vývoj člověka Vytvořil: Jan Petrásek.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
6. ročník Pravěk a starověk
Pravěk.
2 Pravěk – vývoj člověka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
BIOLOGIE A FYZIOLOGIE ČLOVĚKA
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Vývoj nejstarších lidských společenství
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Paleolit 6. ročník.
Původ a vývoj člověka III
Život člověka v době kamenné
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Člověk rozumný (Homo sapiens)
Nejdůležitější předchůdci člověka
Původ a vývoj člověka.
Původ a vývoj člověka.
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
6. ročník Pravěk.
ANTROPOGENEZE Vznik a vývoj člověka
Čtvrtohory vývoj člověka
Dějepis Doba kamenná 1.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Paleolit - největší, nejdelší a nejméně prozkoumané období Vznik a vývoj člověka, střídání dob ledových a meziledových Lidé byli ovlivněni dobami ledovými.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Vznik člověka.
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Původ a vývoj člověka Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Původ a vývoj člověka.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
1.
Transkript prezentace:

Afrika – „kolébka lidstva“ Lucie Segeďová, Lukáš Dolák

Obsah prezentace Antropogeneze-vývoj názorů Postavení člověka v živočišné říši Hominizační proces Teorie vzniku rodu Homo Předchůdci rodu Homo Rod Homo Homo habilis (Olduvajská rokle) Homo erectus Homo sapiens Homo sapiens sapiens

Obsah prezentace 7. Teorie migrace 8. Závěr

1. Antropogeneze – vývoj názorů kreacionistický x evolucionistický stvoření bohem vývoj z živočišné říše vědecky – pouze evolucionistický model antrop. primitivní názory již ve středověku (Anaximandros, Empedokles, Lucretius) Karel Linné (1707 – 78) – první vědecký systém rostlin a živočichů Jean Baptist de Lamarck ( 1744 – 89) – člověk vznikl z šimpanze vlivem vzpřímené chůze

Charles Darwin (1809 -82) – dokázal, že jednotlivé druhy rostlin a živočichů vznikají vždy z nižších, jednodušších druhů -> vývoj od jednodušších organismů ke složitějším; O původu člověka – člověk na vrcholu živočišného vývoje Ernst Haeckel – hledal chybějící články mezi živočišnými předchůdci člověka a dnešním člověkem (teoreticky) systematický výzkum od 20. století ( L. Leakey, Eugene Dubois – na Jávě našel část lebky, stehenní kost a zub - Pithecanthropus erectus (opočlověk vzpřímený) Zdroje: http://www.museum.agropolis.fr/english/pages/expos/fresque/zm_mod10b.htm; http://tothewire.wordpress.com/2009/02/12/; http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/185.

2. Postavení člověka v živočišné říši Paleoantropologie – věda o člověku z hlediska fylogeneze, čerpá ze srovnávací anatomie, genetiky, zoologie, hodnotí zbytky skeletů fosilních lidí,… Zařazení: Řád: PRIMATES – primáti Podřád: ANTHROPOIDEA –vyšší primátu Nadčeleď: HOMINOIDEA – hominoidi Čeleď: HOMINIDAE – hominidi Rod: HOMO LINNAEUS 1758 Druh: HOMO SAPIENS SAPIENS Poddruh: HOMO HABILIS – člověk zručný HOMO ERECTUS – člověk vzpřímený HOMO SAPIENS – člověk moudrý Zdroj: http://www.beppegrillo.it/en/2006/04/.

3. Hominizační proces oddělení čeledi Hominidae v rámci řadu primatů změna podmínek v Africe: období mladších třetihor -> vzniká příkopová propadlina, sopečná činnost ve středním miocénu dochází ke klimatickým změnám -> střídání období pluviálů a interpluviálů – ústup pralesů, rozšiřování lesostepní a stepních oblastií oddělení opic vázaných na tropické lesy, hominidi se přizpůsobili novým podmínkám změny ve stavbě těla – vzpřímení postavy, vývoj lidské ruchy, zvětšení hmotnosti a členitosti mozkové kůry, přestavba lebky,

4. Teorie vzniku rodu Homo Dvě teorie vzniku rodu Homo: I. Teorie převratných evolučních pulsů - Elizabeth Vrbová, polovina 80. let - klimatické změny -> prudké zmenšení plochy lesů, forma izolovaných „lesíků“ roztroušených po savaně před 2,6 milióny let - stali se „izolovanými“ i obyvatelé jednotlivých lesíků -> časem vznik nejen mnoha nových druhů Homo a jiných druhů živočichů - hypotézu uvítali hlavně zastánci teorie přerušované rovnováhy (punctuated equilibrium) -> evoluci je střídání období vývojové stagnace a prudkých evolučních výbuchů II. Teorie kumulativních ekologických změn - Anna K. Behrensmeyer, 1997 - klimatické změny před 2,5 – 1,8 miliony let -> nástup chladnějšího a suššího podnebí a klimatické výkyvy -> změna fauny ve prospěch savanových druhů (nahrazení až 60 % suchozemských savců)- patřili i první představitelé rodu Homo. - teorie založená na výzkumu Turkanské kotliny v Keni.

5. Předchůdci rodu Homo stadium hominoidní: počátek třetihor – ranní primáti (praprimáti) eocén – první skuteční primáti („poloopice“) – život na stromech konec eocénu – vyšší primáti („opice“) – primáti Starého a Nového světa -> antropogeneze pouze v oblasti Starého světa = Afrika a jižní pás Eurasie Ksukol Lemur Zdroje: http://rraduskakoralky.blog.cz/0803/ksukol-ocasaty; http://www.priroda.cz/clanky.php?detail=740.

Amphipithecus, Pondaungia (eocénní vrstvy v Barmě, stáří až 44 mil Amphipithecus, Pondaungia (eocénní vrstvy v Barmě, stáří až 44 mil. let) Aegyptopithecus, Propliopithecus – dolní čelist podobná čelisti gibbona (egypská oáza Fajjúm, v nížině Libyjské pouště, stáří cca 37 – 31 mil. let) spodní miocén – V Afrika, cca před 25 – 16 mil. let -> „lidooppi“ střední a svrchní miocén (před 16 – 5 mil. let) – v popředí asijský Ramapithecus (nález v Sivalických horách v Indii r. 1934, JZ Keni,…), Dryopithecus (1 m vysocí, vegetariáni, sdružovali se do tlup, k obraně používali kameny a větve)

Australopithecus přechodná forma mezi lidoopi a člověkem rozšířen v jižní Africe, před cca 4 – 2 mil. let, dlouhý vývoj nejstarší nálezy v Hadaru v Etiopii (kostra „Lucy“), z Laetoli v Tanzánii a Swartkrans v jižní Africe -> A. afarensis pohlavní diforfismus (samci až 2x velcí jak samice), výška malého 100 cm, 30 kg, velcí až 65 kg, chodili vzpřímeně s předkloněnou hlavou používali dřevěné, kostěně a kamenné předměty živil se sběrem a lovem, žil ve stepích a lesostepích Zdroj: http://www.freewebs.com/australopithecus/dailylife.htm, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Australopithecus_afarensis.JPG.

6. Rod Homo Odlišné znaky od Australopitéka: cílevědomá výroba a užívání nástrojů větší mozek – rozdíl minimálně 500 cm3 menší zuby a čelist a parabolitické zubní oblouky stavba některých kostí – tenčí lebeční kost, nezešikměná pánev,… 3 časové vrstvy (paleolit): archantropini ( H. habilis a H. erectus) paleantropini (H. sapiens) neantropini ( H. sapiens sapiens)

Obr. 1 Schéma vývoje a rozšíření rodu Homo podle dosavadních představ Zdroj: http://www.osel.cz/index.php?clanek=1411.

Homo habilis člověk zručný, někdy i člověk dělný stáří 2,5/2,1 – 1,5 mil. let kapacita mozkovny asi 650 – 800 ccm, lebka s lidskými rysy (vyšší čelo, téměř lidský chrup) vzpřímená chůze, horní končetiny byly schopny uchopit, přenášet předměty a upravovat na nástroje zvýšený přísun bílkovin (masa-mršiny) ->rozvoj mozkovny, schopen řečové komunikace

Nálezy: Olduvajská rokle Turkana v Keni (Rudolfovo jezero) Omo, JAR V Afrika, 25 km dlouhá, zasahuje do pánve Serengeti v Tanzánii Luis S.B. Leakey – nález v roce 1961 1987 nalezena „trpasličí žena“ vysoká pouhých 99 cm Turkana v Keni (Rudolfovo jezero) 1972 fragmenty skeletu Homo rudolfensis lebka č. 1470 o značně velké kapacitě – cca 750 ccm- mozkovny žil před 2,4 – 1, 8 mil. let Omo, JAR Zdroj: http://americanmonsters.com/site/2010/04/missing-link-discovered-in-south-africa/, http://www.freerepublic.com/focus/f-news/2488474/posts, http://www.mitchellteachers.net/WorldHistory/MrMEarlyHumansProject/MrMOurHumanAncestorsAssignment.html.

Homo erectus člověk vzpřímený stáří 1,6 mil. let – 50 000 let/dříve 600 000 let vzpřímená chůze, postava až 180 cm, váha až 80 kg vyráběl kamenné nástroje – pěstní klín, užívání ohně – především k přípravě masa pronikl do jižní Evropy, na Blízký Východ a později do celé Asie

nejlépe se mu dařilo v Africe, dostatek potravy – nevylepšoval své dovednosti, neměl žádnou kulturu, náboženství, styl pohřbívání … velké zastoupení měl v jihovýchodní Asii – vznik teorie o druhé kolébce lidstva

Homo erectus

Homo sapiens člověk rozumný stáří 200 000 – 30 000 let považován za slepou vývojovou větev dnešního člověka menší postavy, zvětšení mozkovny, vytváření brady, ústup nadočnicových oblouků, zřetelný nos dokonale opracovává kámen, vyrábí množství nástrojů (hroty, škrabadla, vrtáky, rydla, pěstní klíny, nože, oštěpy), každý nástroj pro jinou činnost žije v jeskyních, chatách z kostí a větví, vznikají rody pokrevně příbuzných, užívá primitivní řeč, zdokonalené myšlení

nálezy prvních pohřbů (skrčená poloha, nástroje a zbraně mrtvého) – vznik představy o lidské „duši“ rozšířen v Africe, Evropě a Asii Poddruh Homo neandertalensis: nalezen roku 1848 v Gibraltaru, pojmenován podle nálezu z roku 1856 v Neanderově údolí v Německu robustní postava, maximální výška 160 cm, masivní lebka s výraznými nadočnicovými oblouky, o 10% větší mozkovna než H. s. s. žil v tlupách po 15–20 jedincích, lovec a sběrač nedokázal se přizpůsobit změně klimatu a novému pružnějšímu člověku kromaňonskému vymřel cca před 30 00 lety

Homo neandertalensis

Homo sapiens sapiens člověk dnešního typu stáří 40 000 let – současnost vznikl křížením různých tlup v Africe před 160 000 lety, čímž se sám vyšlechtil k dokonalého tvora schopného přežít až dodnes konstrukce těla praktický stejná jako u dnešních lidí lovec, sběrač, žil v tlupách, vytvářel složité kulty plně rozvinuté rozumové schopnosti, abstraktní myšlení a řeč Naleziště Cro-Magnon, Aurignac a Chancelade ve Francii, Grimaldi v Itálii a Florisbad v jižní Africe

poddruh Homo cromagnon pravděpodobně vytlačil v Evropě a Asii Homo neandertalensis

7. Teorie rozšíření uznávaná teorie „Ven z Afriky“: Homo s. s. se vyvinul v Africe a nahradil zbylé druhy člověka v Evropě a Asii alternativní teorie multiregionální: kolébkou nebyla jen Afrika, Homo s. s. se vyvinul v Africe, Evropě i Asii z populací, které si byly geneticky blízké také možná kombinace obou teorií: hlavní migrační proud vyšel z Afriky a v Evropě a Asii se smísil s menšími místními populacemi

„Ven z Afriky“ podle této teorie se člověk před 60 000 lety rozšířil v několika na sobě nezávislých skupinách do Evropy a Asie, kde nahradil Homo neandertalensis a erectus tyto skupiny byly od sebe navzájem dočasně izolované migrace probíhala v několika vlnách

Mapa migrace rodu Homo

8. Závěr vývojová větev člověka není přímočará, ale je složena z mnoha druhů a poddruhů člověka, z nichž jen některé se podílely na naší dnešní podobě ví se o cca dalších 20 druzích člověka, které však nepřežily do dnešní doby a nebyly dosud nalezeny tyto druhy žily vedle sebe i miliony let, během kterých se mohly ovlivňovat, než došlo k vyhynutí některých z nich před 70 000 lety došlo v Africe k velkému suchu, které téměř vyhubilo lidskou populaci; v malých tlupách přežilo asi 2000 jedinců, z nichž produktivní matky tvořilo jen cca 500 žen

lidský druh dokázal přežít jen díky své velké sexuální aktivitě – především Homo sapiens sapiens antropologie je složitá věda, která dodnes nezná všechny odpovědi na naše otázky týkající se vzniku a vývinu člověka a pravděpodobně nikdy nebude lidský vývoj plnohodnotně objasněn

Děkujeme Vám za pozornost

Použité zdroje: MALÁ, Ludmila a kol.: Po stopách vývoje člověka. 1. vyd., Orbis, Praha 1956, s. 299. PODBORSKÝ, Vladimír: Dějiny pravěku a rané doby dějinné. Filozofická fakulta MU, Brno 2001, s. 325. Biologie člověka [online]. Dostupné na www: http://www.kbi.zcu.cz/studium/ftp/bicl.pdf. Vývoj člověka [online]. Dostupně na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDvoj_%C4%8Dlov%C4%9Bka. Ejhle člověk! [online]. Dostupné na www: http://www.zshorakhk.cz/tvorba/ucitele/evoluce.pdf. Poznámky z přednášek Geografie obyvatelstva a sídel.

Článek z Týden. cz. [online]. Dostupné na www: http://www. tyden Článek z 21. století. [online]. Dostupné na www: http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2008061923 Bioweb. [online]. Dostupné na www: http://www.bioweb.genezis.eu/?cat=6&file=vyvoj