PaedDr. Ivana Töpferová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Teorie kyselin a zásad.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH18/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Určování pH roztoku.
Kyselost a zásaditost látek
Kyseliny a zásady.
Oddělování složek směsí 1
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Kyselost a zásaditost, indikátory
PaedDr. Ivana Töpferová
Elektrochemie.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Periodický zákon a periodická soustava prvků
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Teorie kyselin a zásad.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Síla kyselin a zásad.
PROTOLYTICKÉ REAKCE.
Změny při chemických reakcích
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Kyselost, zásaditost, pH
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Deriváty karboxylových kyselin
PaedDr. Ivana Töpferová
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy
PaedDr. Ivana Töpferová
Oddělování složek směsí 2
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
PaedDr. Ivana Töpferová
Způsoby vyjadřování složení směsí
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Chemické výpočty III.
Protolytické reakce.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Kyselost a zásaditost roztoků
Elektrochemické reakce - (galvanické) články
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ACIDOBAZICKÝCH INDIKÁTORŮ
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Acidobazické indikátory
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Roztoky roztoky jsou homogenní, nejméně dvousložkové soustavy jsou tvořeny částicemi (molekulami, ionty) prostoupenými na molekulární úrovni částice jsou.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Neutralizace.
Protolytické děje.
CHEMICKÁ ROVNOVÁHA V ACIDOBAZICKÝCH ZVRATNÝCH REAKCÍCH II
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Kyseliny a zásady Měření pH
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Roztoky a jejich složení
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Určení pH látek Co je to pH??? Hydroxid = zásadité Kyselina = kyselé Látka.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Měření kyselosti a zásaditosti roztoků Mgr. Jitka Říhová.
Žákovský pokus Hydrolýza solí a stanovení pH Ing. Lenka Molčanová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
VY_52_INOVACE_31_MIKL_CH
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. Iva Hirschová
Měření pH VY_32_INOVACE_29_591
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
pH Kyselost nebo zásaditost roztoků
Transkript prezentace:

PaedDr. Ivana Töpferová pH, hydrolýza solí PaedDr. Ivana Töpferová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace:   výuková prezentace v prvním ročníku studia Předmět: chemie Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: anorganická chemie Klíčová slova: autoprotolýza vody, pH, iontový součin vody, indikátor, hydrolýza solí Forma: vysvětlování, demonstrace Datum vytvoření: 25. 8. 2013

Autoprotolýza vody Autoprotolýza (autoionizace vody) je chemická reakce, během níž se dvě molekuly vody přemění na oxoniový kation H3O+ a hydroxidový anion OH-. H2O + H2O H3O+ + OH- KV = [c(H2O)]2 = c(H3O+).c(OH-) iontový součin vody c(H3O+) - molární koncentrace oxoniových iontů c(OH-) - molární koncentrace hydroxidových iontů

Autoprotolýza vody a pH Při teplotě 25° C je KV = 10-14 mol2.l-2, protože c(H3O+)= 10-7 mol.l-1 = c(OH-)= 10-7 mol.l-1. Roztok je neutrální. Zvětší-li se rozpuštěním kyseliny ve vodě c(H3O+), bude roztok kyselý: c(H3O+)> c(OH-) Zvětší-li se rozpuštěním zásady ve vodě c(OH-), bude roztok zásaditý: c(H3O+)< c(OH-) Ke stanovení kyselosti a zásaditosti byla zavedena stupnice pH: pH = -log c(H3O+) pH = 0 až 14

Kyselost a zásaditost roztoků pH < 7 roztok je kyselý Čím víc je v roztoku oxoniových kationtů, tím je roztok kyselejší. pH = 7 roztok je neutrální Neutrální roztok obsahuje stejný počet H3O+ a OH- iontů. pH > 7 roztok je zásaditý Pokud je v roztoku více aniontů OH- než kationtů H3O+, je roztok zásaditý. Obr. 1 Stupnice pH

Obr. 2 pH

Kyselost a zásaditost roztoků Podstatou kyselosti a zásaditosti roztoků je koncentrace oxoniových kationtů H3O+ a hydroxidových aniontů OH- v roztoku. Oxoniový kation způsobuje kyselost roztoku. Hydroxidový anion způsobuje zásaditost roztoku. Čím je hodnota pH menší, tím je roztok kyselejší, a čím je větší, tím je roztok zásaditější.

Acidobazické indikátory Kyselost a zásaditost vodných roztoků lze měřit acidobazickými indikátory (papírky, roztoky): látky, které mají jinou barvu v kyselém, zásaditém a neutrálním prostředí pH-metry: přístroje pro přesné měření pH Pokus: reakce kyselin a zásad s indikátory barva indikátoru lakmus fenolftalein methyloranž methylčerveň kyselina červený bezbarvý červená zásada modrý červenofialový žlutá

Roztoky indikátorů methyloranž methylčerveň fenolftalein Obr. 3 Roztoky indikátorů

Acidobazické indikátory Univerzální indikátorové papírky jsou napuštěny vhodnou směsí indikátoru, jejich zbarvení se postupně mění se změnou pH a porovnává se s barevnou stupnicí. Obr. 4 Univerzální indikátorové papírky

Obr. 5 Kyselina + fenolftalein; +univerzální indikátorový papírek; + methyloranž

Obr. 6 Zásada + fenolftalein; +univerzální indikátorový papírek; + methyloranž

Acidobazické indikátory Jsou to přírodní nebo uměle vyrobené organické látky, které mění barvu v závislosti na prostředí. Použití v praxi: při vývoji a výrobě léků při čistění odpadních vod při určování kyselosti potravin k určování kyselosti půd

Hydrolýza solí reakce roztoku soli s vodou, při které se zvětšuje v roztoku koncentrace oxoniových kationtů nebo hydroxidových aniontů, tj. mění se pH sůl slabé kyseliny a silné zásady (Na2CO3, Na2SO3, Na2S, K3PO4, ...) Př. Na2CO3 2 Na+ + CO32- CO32- + H2O HCO3- + OH- OH- - způsobuje zásaditost roztoku

Hydrolýza solí 2) sůl silné kyseliny a slabé zásady (NH4Cl, Pb(NO3)2, FeCl3, CuSO4, ...) Př. NH4Cl NH4+ + Cl– NH4+ + H2O NH3 + H3O+ H3O+- způsobuje kyselost roztoku 3) sůl silné kyseliny a silné zásady (NaCl, KNO3, Na2SO4, KBr, KClO4, ...) 4) sůl slabé kyseliny a slabé zásady ( NH4HCO3, (NH4)2CO3, octan amonný, ...) Ionty vzniklé rozpuštěním soli ve vodě jsou stabilní a roztok soli je neutrální.

Seznam obrázků: Obr. 1 pH. Zdroj: www.zschemie.euweb.cz. [online]. [vid. 25.8.2013]. Dostupné z: Http://www.zschemie.euweb.cz/kyseliny/pH.jpg Obr. 2 až 6 foto Ivana Töpferová

Použité zdroje: ŠIBOR, J., PLUCKOVÁ, I., MACH, J. Chemie pro 8. ročník. Úvod do obecné a anorganické chemie. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-133-7. BANÝR, J., BENEŠ, P. A KOLEKTIV. Chemie pro střední školy. Praha: SPN, a.s., 1995. ISBN 80-85937-11-5. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 1.vydání, 2006. ISBN 80-7238-442-2. FLEMR, V., DUŠEK, B. Chemie I pro gymnázia (obecná anorganická chemie). Praha. SPN, a.s., 2001. ISBN 80- 7235-147-8.