Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář
Jak rozumíte větě „V naší restauraci zažijete symfonii chutí“? Co tedy zažijete? něco velkolepého něco mimořádného něco dokonalého něco pozitivního něco krásného opravdu, taková bývá i vícedílná hudební skladba pro orchestr s názvem symfonie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 2
je typická pro klasicismus a další období (od poloviny 18. st.) její první část (věta) bývá komponována v sonátové formě je určena pro orchestr, ne pro sólové nástroje (pro ty je koncert nebo sonáta) v průběhu staletí se její podoba mění na jejím utváření se na počátku zasloužili čeští skladatelé tzv. manheimské školy (J.V.Stamic) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 3
J. Haydn ve své symfonii „S úderem kotlů“ použil v pomalé a tiché části neobvykle silný zvukový efekt, aby probudil posluchače, kteří podřimovali L.v.Beethoven ve své deváté symfonii do poslední části začlenil sbor, který zazpíval Ódu na radost, jež se později stala hymnou EU D. Šostakovič složil symfonii v době 2. sv. války v Leningradu, který byl téměř dva roky v obklíčení – symfonii také v těchto podmínkách pro těžce zkoušené obyvatele zahráli jako morální posilu. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 4
symfonický orchestr – orchestr, který má všechny nástrojové skupiny – je „schopen“ hrát symfonie (na rozdíl od komorního orchestru) symfonická báseň – druh jednodílné skladby, která „vypráví“ nějaký mimohudební obsah (známá např. Vltava B. Smetany) symfonieta – „menší“ symfonie (skladba L. Janáčka s populárními fanfárami na začátku) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 5
nabídněte si: nebo doma? L.v Beethoven 5. symfonie, 1. část (7:06) A.DvořákDvořák 8. symfonie, úryvek (2:48) P. Glass 3. symfonie, 1. část (4:38) Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů 6
1. ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů