Programování VISUAL BASIC KGI / PROG 1. ročník LS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Makra v Excelu.
Advertisements

Rozdělení programovacích jazyků
(instance konkrétní třídy)
Stručný úvod do UML.
VÝVOJ PROGRAMOVACÍCH JAZYKŮ PERSPEKTIVY ELEKTRONIKY 3. Celostátní seminář, 18. března 2003 Ing. Pavel Pokorný UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ Fakulta technologická.
Základy algoritmizace a programování
HYPERTEXT PREPROCESSOR. PROGRAMOVÁNÍ. DEFINICE POJMŮ Problém Problém nevyřešený, nežádoucí stav obvykle vyžaduje nějaké řešení Neřešitelný problém Neřešitelný.
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
MAPA BUDOV A ZAŘÍZENÍ V MAJETKU STATUTÁRNÍHO MĚSTA OLOMOUCE Jan Příborský.
PROGRAMOVACÍ JAZYKY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
programové vybavení počítače
Čtvrté cvičení Objektové programování Objektový model v Javě
Tvorba webových aplikací
Páté cvičení Dědičnost Interface Abstarktní třídy a metody
Osnova Cíle práce Nástroje pro automatické sloučení dat Nástroj OKTable Nástroj Import Návrhy map pro další zpracování Webová mapová aplikace Závěr.
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
Proč programovat v LS objektově Jiří Krákora, Alliance Healthcare.
Základy algoritmizace a programování
Přehled současných způsobů tvorby programů
Objektové programování
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PSK-4-14.
E-learning ve výuce na SŠ
C# - Úvod Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Seminář C++ 4. cvičení Objekty Ing. Jan Mikulka. Co je objekt ► obraz třídy i instance ► třída – definovaná za pomocí klíčového slova class ► instance.
Simulační modely a programové vybavení. Vývoj simulačních programů  Původně pouze strojový kód –Příliš dlouhé, náročné na programátora, obtížné hledání.
Operační systém (OS) ICT Informační a komunikační technologie.
S oftware – programové vybavení počítače. Operační systém. „Základní program“
Úvod do MS ACCESS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiří Novák.
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
IB111 Programování a algoritmizace
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
Dokumentace informačního systému
AJAX nejmodernější webová technologie… seminář pro učitele ZŠ a SŠ Mgr. Marek Osuchowski Ostravská univerzita © 2011.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
Databázové modelování
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
1 Programování a p. jazyky Postup při tvorbě programu (systému) –strategie –analýza ( konceptuální modely) Datová Procesní –návrh (i/o, výjimky, algoritmus)
Databáze velké množství dat pevně dané struktury
Počítačová podpora konstruování I 7. přednáška František Borůvka.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B17 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření Duben 2013.
MS WINDOWS Plocha. Plocha  Deska pracovního stolu  Výchozí bod pro práci s PC  Na každém počítači může vypadat různě  Uživatel si ji může sám upravovat.
Programování POCSI. Programovani/POCSI2 Základní pojmy Akce - děj nad objekty, mající začátek a konec, a mající přesně definovaný účinek. Příkaz - popis.
Microsoft SQL server Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
Tvorba procedur ve VBA Microsoft Excel
České vysoké učení technické Fakulta elektrotechnická Datové typy, výrazy vstup, výstup Jazyk JAVA A0B36PRI - PROGRAMOVÁN Í v1.02.
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Visual Basic - programování
Visual Basic Úvod do programování. Co je to program  Program je řada příkazů, které určují počítači, co má provádět, jak má zacházet s vloženými daty.
Univerzita třetího věku kurz Znalci Databáze 1.
IB111 Programování a algoritmizace
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
Informatika (1) Počítač - základní pojmy HW a SW4 OS MS-DOS, Windows 95, 982 Org. souborů na disku, operační paměť2 Aplikace Malování, Word8 Základy programování.
Klient pro správu databází MySQL 1 Klient pro správu databází MySQL Zbyněk Munzar České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Operační systém Windows
Operační systém Windows
Intents – Interní Intent demo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Algoritmizace – základní pojmy
Operační systémy 9. Spolupráce mezi procesy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
Programování v prostředí Borland Delphi
Transkript prezentace:

Programování VISUAL BASIC KGI / PROG 1. ročník LS

1. Zdroje a literatura www stránky předmětu na počítač Atlantida\Vyuka\I - PROG přednášky předmětu KGI / PROG Moodle klíčové slovo: visualbasic nutné se přihlásit a vyplnit Vstupní test odevzdávárna pro 2 semestrální úlohy

Cvičení Úterý 13:15 – 14:45 Úterý 15:00 – 16:30 Seminář: 1hod. / týden = blok pro semestrální úlohy - nerozvrhováno

Historie programovacích jazyků strojový jazyk - assembler– pro procesor vyšší programovací jazyky : Fortran, Pascal (procedurální jazyk) C+,(C++, C#), Visual Basic Perl, Java, Python, PHP

Visual Basic v.6 výrobce fa Microsoft Visual Basic 2008 – Express Edition (zdarma) V.6 - verze Learning (Professional, Enterprise) podporuje mechanismy OLE (Object Linking and Embeding) nástroje pro objekty a používání databází VBA – VB for applivation (MS Office, ArcGIS) proč Visual? – návrh grafického rozhraní (ale psaní kódu nutné ručně)

Základní pojmy objekt, vlastnost, metoda, událost VB pracuje s objekty OBJEKT – simulace části reálného světa, která je dána vlastnostmi, metodami, událostmi vlastnosti charakterizují objekt metoda je určitá „schopnost“, „způsob chování“, akce objektu v programování je metoda určitý program událost – definuje interakci s uživatelem, jiným objektem, systémem

Balónek - objekt vlastnosti: barva, rozměr, stav (nafouknutý, splasklý), stáří (neviditelné) metody: nafukování, vypouštění událost : propíchnutí (špendlíkem) na událost objekt reaguje: 1.protržení 2.rána 3.splasknutí (metoda vypuštění) – změna vlastnosti - rozměru

Třída objektu, instance Třída objetu je obecná definice objektu, jeho vlastností, metod a událostí. Třída objektu je vzorem (šablonou) pro vytváření instancí objektu. Instance je konkrétní výskyt objektu. Vlastnosti nabývají konkrétních hodnot. příklady tříd objektů: auto, student, vrstevnice, pohoří, parcela, mapa, dialogové okno příklad instance: student Jan Březina, parcela 115/2 Instance objektu musí být jednoznačně identifikovatelná!!!

Událost Běh programu je aktivován událostmi. Událost může být vyvolána uživatelem (klik), nebo systémem (ukončení ArcMap  uzavření projektu mxd, ukončení OS WXP  ukončení rezidentního antivirového prg.) Metoda nastane jako obsloužení události. Události a metody specifické pro daný objekt (píchnutí špendlíkem do židličky – není událost definovaná na objektu židlička, židlička nereaguje, nevolá metodu pro obsluhu události; na tlačítku Start není definováno poklepání jako událost, nezavolá se metoda pro obsluhu události) metoda – zobrazení formuláře po stisku tlačítka

Objekt Vlastnosti … Metody (operace) … Objekt vlastnosti metody

Principy objektově orientovaného programování OOP 1.opakovatelnost použití objektu – nekonečně mnoho instancí objetu - reduplication 2.identita objektu – identity 3.dědičnost – inheritance 4.rozšiřitelnost - extensibility 5.polymofismus – polymorphism 6.zapouzdření – encapsulation

1. Opakovatelnost použití objektu nekonečně mnoho instancí objetu řada dialogových oken

2. Identita objektu - identity jednoznačně určen je nutné odlišit dva objekty ze stejné třídy i z různých tříd objektů např.: jménem - alfanumerické znaky vlastnost: name

3. Dědičnost – inheritance jedna třída odvozena od jiné třídy objektů a dědí vlastnosti a metody nadřazené třídy Příklad: třída dopravní prostředek vlastnosti: počet přepravovaných osob, maximální rychlost nová třída: loď, automobil, letadlo, bicykl – odvozené od třídy dopravní prostředek

3. Dědičnost – inheritance dopravní prostředek loď bicyklauto letadlo

3. Dědičnost – inheritance dopravní prostředek ID počet přepravovaných osob maximální rychlost rozjezd jízda … auto ID počet přepravovaných osob maximální rychlost rozjezd jízda … Loď ID počet přepravovaných osob maximální rychlost rozjezd jízda … Bicykl ID počet přeprav. osob max. rychlost rozjezd jízda …

4. Rozšiřitelnost - extensibility definice třídy lze doplňovat o nové vlastnosti, metody nová vlastnost: počet kol, počet válců, počet pedálů Přidat do třídy nové vlastnosti a metody do třídy dopravní prostředek? Loď nemá kola. Bicykl nemá válce. Loď ID počet přeprav. osob maximální rychlost ponor rozjezd jízda ukotvení … dopravní prostředek ID počet přepravovaných osob maximální rychlost rozjezd jízda …

5. Polymorfismus -polymorphism stejné metody se dědí, ale mají jinou funkčnost lokální definice metody má vyšší platnost než nadřazená vlastnost příklad: pravidelná technická kontrola metoda Kontrola provedeme dědění metody Kontrola Pro automobil, bicykl, loď stanovena po najetých kilometrech. Pro letadlo po nalétaných hodinách – nutná nová definice metody Kontrola (stejného jména), ale jiná funkčnost

6. Zapouzdření - encapsulation objekt nereaguje na události, pro které nemá definovány metody objekt je zapouzdřen se svými vlastnostmi a metodami Př. bankovní účet má definovány jen metody přičtení a odečtení čísla Zůstatek účtu nelze násobit konstantou (neexistuje metoda násobení) Zapouzdření funguje jako „ochrana“ objektu bankovní účet. Objekt vlastnosti metody události

Rozhraní VB