Výpočet hustoty, práce s tabulkami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7. ročník Pohyb těles Výpočty rychlosti.
Advertisements

7. ročník Tlak, tlaková síla
Výpočet tlakové síly ze známého tlaku a obsahu plochy
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Výpočty hmotnosti ze známé gravitační síly a gravitačního zrychlení
Výpočty gravitační síly ze známé hmotnosti a gravitačního zrychlení
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických výpočtech Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák přečte chemické.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola praktická a základní škola speciální
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Count shapes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
ICT M 5.R. Další jednotky hmotnosti
Pojmenuj domácí zvířata
Měření fyzikálních veličin – Hustota
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výpočet tlakové síly ze známého tlaku a obsahu plochy
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Návod k počítání práce s příklady k procvičení
Návod k počítání výkonu s příklady k procvičení
Fyzika 6. ročník Fyzikální veličiny Anotace
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
ICT M 5.R. Počítáme s velkými čísly
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _609 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Anotace Prezentace, která se zabývá otáčivými účinky síly. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí vysvětlit pojem páka, rameno.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
ICT M 5.R. Jednotky hmotnosti
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU –10-1
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Počet nohou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
Výpočet hmotnosti, ze známe hustoty a objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
Hustota a její měření.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Hustota-odvozená fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Písemné dělení (čísla do ) VY_32_Inovace_13TK-1 Mgr. Ivana Tkadlecová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_04 Hmotnost
Povrch krychle a kvádru VY_32_Inovace_18SOU-2
zpracovaný v rámci projektu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10 Síla a její měření-test
Šablona 32 VY_32_INOVACE_06_30_ Převody jednotek objemu -procvičení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_15 Jednotky.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Interaktivní test na jednotky základních fyzikálních veličin
Hydrostatický tlak Hydrostatický tlak je tlak v kapalině způsobený tíhovou silou Značíme jej ph Jednotkou je 1 Pa (Pascal), je to stejná jednotka, jako.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
Transkript prezentace:

Výpočet hustoty, práce s tabulkami Autor: Pavel Broža Datum: 22. 5. 2014 Cílový ročník: 7. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Výpočet tlakové síly – vzor 1 (tlak i obsah plochy v základních jednotkách) Dřevěné auto má hmotnost 180 g a objem 240 cm3. Vypočítej hustotu dřeva, ze kterého je auto vyrobeno. správný vzorec 1 bod 𝜌= 𝑚 𝑉 1. Přečti si dobře zadání a vypiš co znáš a co máš spočítat. Můžeš si to nejdříve i podtrhnout v zadání příkladu, pak vypsat. 2. Napiš vzorec pro výpočet hustoty: 3. Dosaď do vzorce čísla za hmotnost a objem a vypočítej hustotu. Nezapomeň u výsledku napsat i správnou jednotku! správné dosazení do vzorce 1 bod Všechny údaje zapisuj vždy pomocí značek fyzikálních veličin a nezapomeň na jednotky! m = 180 g V = 240 cm3 r = ? g/cm3 𝜌= 𝑚 𝑉 = 180 240 =0,75 𝑔 𝑐 𝑚 3 správný výsledek 1 bod Počítání procvičuj bez kalkulačky. V písemkách Ti ji málokdy dovolím. Protože jsi dosazoval(a) hmotnost v gramech g a objem v cm3, vyjde Ti hustota vždy v gramech na centimetr krychlový g/cm3! úplný a správný zápis 1 bod 4. Napiš odpověď celou větou včetně podmětu a přísudku. Dřevo, ze kterého je auto vyrobeno, má hustotu 0,75 g/cm3. Za hmotnost musíš dosazovat v gramech g a za objem v centimetrech krychlových cm3 – výsledná jednotka pak bude v gramech na centimetr krychlový g/cm3. NEBO Za hmotnost musíš dosazovat v kilogramech kg a za objem v metrech krychlových m3 – výsledná jednotka pak bude v kilogramech na metr krychlový kg/m3. Protože máš obě fyzikální veličiny zadané v potřebných jednotkách – gramy a centimetry krychlové, nemusíš nic převádět. rozumná odpověď 1 bod (bez postupu neuznávám) 7. ročník

Příklady k procvičení dle vzoru 1 Urči hustotu dřeva, ze které je vyrobena židle, jestliže má židle hmotnost 4,5 kg a objem 0,005 m3? (Nápověda: postupuj stejným způsobem jako ve vzoru, jen si dej pozor na jiné jednotky!) r = 900  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 Jak velkou hustotu má látka, ze které je vyroben hrnek, který má hmotnost 120 g a objem 50 cm3? r = 2,4  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 Máme 4 krychličky, každá o objemu 10 cm3, ale s jinou hmotností: k1 má hmotnost 14 g, k2 má hmotnost 214 g; k3 má hmotnost 9,17 g a k4 má hmotnost 105 g, Urči hustoty všech 4 krychliček. r1 = 1,4  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 , r2 = 21,4  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 , r3 = 0,917  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 , r4 = 10,5  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 . Převeď všechny hustoty v příkladu 3. z g/cm3 na kg/m3 (viz převody jednotek hustoty). 7. ročník

Převody jednotek hustoty 𝝆 𝒗 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 ∙𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝝆 𝒗 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 𝝆 𝒗 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 :𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝝆 𝒗 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 2,4  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 ∙𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝟐 𝟒𝟎𝟎 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 0,85  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 ∙𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝟖𝟓𝟎 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 21,3  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 ∙𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝟐𝟏 𝟑𝟎𝟎 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 Převeď hustotu na 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 6,25 g cm 3 = … 6 250  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 0,91 g cm 3 = … 910  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 1,6 g cm 3 = … 1 600  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 1 050  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 :𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝟏,𝟎𝟓 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 15 400  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 :𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝟏𝟓, 𝟒 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 6 110  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 :𝟏 𝟎𝟎𝟎=𝟔,𝟏𝟏 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 Převeď hustotu na 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 7 870 𝑘g m 3 = … 7,87  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 1 830 kg m 3 = … 1,83  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 860 𝑘g m 3 = … 0,86  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 zpět 7. ročník

Příklady k procvičení dle vzoru 1 s převody jednotek hustoty Okenní tabule vyrobená ze skla má objem 1 500 cm3 a hmotnost 3 900 g. Jakou hustotu má sklo, ze kterého je okno vyrobeno? Výsledek napiš v 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 i v 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 . r = 2,6  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 = 2 600  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 (Nápověda: vypočítej hustotu v jednotkách které máš zadané a výsledek pak převeď na 𝑘𝑔 𝑚 3 .) Jak velkou hustotu má látka, ze které je vyroben stavební panel, jestliže má hmotnost 5 250 kg a objem 2,5 m3? Výsledek napiš v 𝒈 𝒄𝒎 𝟑 i v 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 . r = 2 100  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 = 2,1  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 (Nápověda: vypočítej hustotu v jednotkách které máš zadané a výsledek pak převeď na 𝑔 𝑐𝑚 3 .) 7. ročník

Příklady k procvičení s využitím tabulek. Měřením bylo zjištěno, že 10 ml rtuti má hmotnost 124,2 g. Vypočítej hustotu rtuti a srovnej vypočítaný údaj s tabelovanou hodnotou. r = 12,42  𝒈 𝒄𝒎 𝟑 = 12 420  𝒌𝒈 𝒎 𝟑 Podle tabulek má rtuť hustotu r = 13 500 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 . Z toho vyplývá, že měří bylo provedeno špatně, protože výsledek se liší o víc jak 1 000 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 . To je velká chyba. (Nápověda k postupu: Nejdříve vypočítej hustotu rtuti, dle návodu. Potom převeď hustotu na kilogramy na metr krychlový a tuto hodnotu porovnej v hustotou z tabulek. Nezapomeň, že v tabulkách jsou hustoty uvedené v kapitole F10 a CH1! Pokud se liší vypočítaná a tabulková hodnota málo, bylo měření dobré. Když moc, bylo měření špatné.) Měřením bylo zjištěno, že 0,001 m3 benzinu má hmotnost 0,74 kg. Vypočítej jeho hustotu a srovnej ji s tabelovanou hodnotou. vypočítaná: r = 740  𝐤𝐠 𝐦 𝟑 ; 𝐭𝐚𝐛𝐮𝐥𝐤𝐨𝐯á: 750  𝐤𝐠 𝐦 𝟑 (malá chyba) Deset gramů zlata má podle měření objem přibližně 0,5 cm3. Bylo měření provedené správně? Příliš ne, protože: vypočítaná hustota je r = 20  𝐠 𝐜𝐦 𝟑 = 20 000 𝐤𝐠 𝐦 𝟑 a 𝐭𝐚𝐛𝐮𝐥𝐤𝐨𝐯á hustota je pouze 19 300  𝐤𝐠 𝐦 𝟑 . 7. ročník

Práce s tabulkami a převody Urči z jaké látky (z jakého materiálu) byl vyroben hrníček z hustotou r = 2,4  𝑔 𝑐𝑚 3 (viz dřívější příklad). porcelán (Nápověda: Na to potřebuješ MFCH tabulky. Hustoty jsou v nich uvedeny v kapitole F10 a CH1 vždy v 𝒌𝒈 𝒎 𝟑 , proto si musíš vypočítanou hustotu převést rovněž na kilogramy na metr krychlový. Potom najdi v tabulkách látku, která má stejnou nebo velice podobnou hustotu. Takových látek může být víc. Proto přemýšlej, z čeho je asi hrnek udělán a počet možných látek se Ti zmenší.) Urči z jakých látek jsou udělány 4 krychličky, jejichž hustoty si počítal dříve. k1 je z černého uhlí (F10), k2 je z platiny (CH1); k3 z ledu (F10) a k4 je ze stříbra (CH1). (pro připomenutí: r1 = 1,4  𝑔 𝑐𝑚 3 , r2 = 21,4  𝑔 𝑐𝑚 3 , r3 = 0,917  𝑔 𝑐𝑚 3 , r4 = 10,5  𝑔 𝑐𝑚 3 ) 7. ročník

Konec

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Hustota Téma: Základní příklady na výpočet hustoty Metodický list/anotace: prezentace slouží žákům jako návod s příklady k procvičení výpočtů hustoty s převody jednotek i bez převodů. Může sloužit i rodičům jako manuál, když budou chtít svému dítěti pomoci pochopit učivo, pokud to nezvládne ve škole. Je možné využít prezentaci i v počítačové učebně, kde každý žák řeší úlohy svým tempem. V případě potřeby využívá pedagoga jako oporu, jestliže si s něčím neví rady. Výhodou je, že žák má ucelený návod vždy při ruce a může se k němu vrátit i ve chvíli, kdy si nemůže vzpomenout na správný postup nebo v době, kdy již nemá ručně psané poznámky z výuky nebo je má ve špatném stavu. Jazyk: český Očekávaný výstup: Žák si procvičí a upevní základní počty s hustotou jejími jednotkami, ale i s MFCH tabulkami. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace s metodikou výpočtů a správným řešením Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12–13 let Datum vytvoření: 22. 5. 2014