VY_32_INOVACE_CH3 - 12 Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
Advertisements

Základy laboratorní techniky
Bílkoviny VY_32_INOVACE_CH1 – 17 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Ptáci VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Fyzikální vlastnosti nerostů
Oxidy I VY_32_INOVACE_CH1 – 13 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Destilace VY_32_INOVACE_CH1 – 03 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Elektrolýza VY_32_INOVACE_CH1 – 20 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Pohyb litosferických desek I.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
VY_32_INOVACE_CH1 – 14 Oxidy II AUTOR: Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO: září 2011 STRUČNÁ ANOTACE: Praktické činnosti z chemie pro 8. ročník. Téma: Zdroje.
Kovy – plamenové zkoušky
Cukry II VY_32_INOVACE_CH1 – 19 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Kyselost a zásaditost látek v domácnosti
Cukry I VY_32_INOVACE_CH1 – 18 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Bakterie 1 VY_32_INOVACE_A1-01 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Bakterie 2 VY_32_INOVACE_A1- 02 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
Rozbor stavby květu VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Digitální učební materiál
VY_52_INOVACE_01_03 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – OPĚRNÁ SOUSTAVA - KOSTNÍ TKÁŇ Anotace –
Opěrná soustava Úvod.
Kosterní soustava Přírodopis Autor : Mgr. Irena Hudcová
SOUSTAVA OPĚRNÁ.
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mikroskopické pozorování buněk cibule
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Smyslové orgány VY_32_INOVACE_CH AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Cévní a dýchací soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Soli VY_32_INOVACE_CH1 – 15 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Třídění a určování hornin
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
KOSTRA Prvouka 3.ročník. KOSTRA Prvouka 3.ročník.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Člověk a jeho zdraví – Kostra
Pozorování chlupů a koster savců
KAPRAĎOROSTY VY_52_INOVACE_B1 – 32 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Pohyb litosferických desek III.
Svalstvo člověka autor: David Hainall.
kosterní soustava svalová soustava kožní soustava
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Schránky měkkýšů VY_32_INOVACE_CH3 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Kostra a svaly – doplňovačka VY_52_INOVACE_17 Sada 1
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_CH2 – 19.
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Pozorování žížaly VY_32_INOVACE_CH3 – 05 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Krystalizace VY_32_INOVACE_CH1 – 04 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
POHYBOVÁ SOUSTAVA Kosterní soustava VY_32_INOVACE_Bi3r0202 Mgr. Jan Marek.
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Chemické vlastnosti nerostů
Průduchy v pokožce listů
PLETIVA VY_52_INOVACE_B1 – 31 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
STRUNATCI VY_32_INOVACE_F AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
KOSTERNÍ SOUSTAVA. FUNKCE KOSTRY  opora měkkých částí těla  pohyblivost  ochrana orgánů  krvetvorba  úložiště minerálních látek (Ca, P)
Savci – nejvyvinutější obratlovci
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Kosterní soustava.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_LIDSKY_ORGANISMUS_KOSTRA
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CH Opěrná soustava AUTOR : Mgr. Jana Krajinová VYTVOŘENO : říjen 2011 STRUČNÁ ANOTACE : Laboratorní práce. Téma: Opěrná soustava. Zkoumání kostry, jednotlivých kostí a RTG snímků. Časová náročnost : 1 vyučovací hodina v součinnosti s elektronickou verzí učebnice FRAUS Přírodopis 8 Použitý zdroj: učebnice FRAUS Přírodopis 8 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Opěrná (kosterní) soustava  Význam:

Opěrná (kosterní) soustava  je oporou těla

Opěrná (kosterní) soustava  je oporou těla  společně se soustavou svalovou umožňuje pohyb

Opěrná (kosterní) soustava  je oporou těla  společně se soustavou svalovou umožňuje pohyb

Opěrná (kosterní) soustava  je oporou těla  společně se soustavou svalovou umožňuje pohyb  chrání důležité orgány

Opěrná (kosterní) soustava  je oporou těla  společně se soustavou svalovou umožňuje pohyb  chrání důležité orgány  je důležitá pro krvetvorbu biomech.ftvs.cuni.cz/kab/archiv/treneri.ppt

Opěrná (kosterní) soustava = kosti, chrupavky a vazy

Stavba kosti

Spojení kostí

Kostra

RTG snímky

LABORATORNÍ PRÁCE ZKOUMÁNÍ OPĚRNÉ SOUSTAVY 1. Prozkoumej model lidské kostry a urči 3 předložené kosti. Pomůcky: model kostry, různé druhy lidských kostí Postup: Prostuduj lidskou kostru. Tři předložené kosti porovnej s odpovídajícími kostmi na kostře, urči název kosti a popiš její umístění na kostře. 2. Urči názvy všech kostí na RTG snímcích Pomůcky: RTG snímky Postup: Rentgenový snímek přilož na okno. Urči názvy všech kostí, které jsou na snímku zobrazeny a popiš problém, pokud se na kostech vyskytuje.