Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Převody mezi číselnými soustavami Ročník:2. Datum.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
RoBla Číselné soustavy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ČÍSELNÉ SOUSTAVY DESÍTKOVÁ, DVOJKOVÁ
Reprezentace dat v počítači
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
ČÍSELNÉ SOUSTAVY ČÍSLA S DESETINNOU ČÁRKOU
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TÉMA: ČÍSELNÉ SOUSTAVY 1 Jitka Mertová, 4.I/1. Zdroje: - internetové stránky soustavy.cz soustavy.cz - počítačové časopisy - encyklopedie.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Desítková Dvojková.
KOMBINAČNÍ LOGICKÉ FUNKCE
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Osmičková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výrok „Dostali na to neomezený rozpočet, a podařilo se jim ho překročit …„ (Michael Armstrong, CEO, problém Y2K, )
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík Komplexní čísla algebraický.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Číselné soustavy dekadická binární hexadecimální
ČÍSELNÉ SOUSTAVY.
Základní pojmy číslicové techniky
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Číselné soustavy IV Jana Bobčíková.
Zápis čísla v desítkové soustavě
Číselné soustavy III Jana Bobčíková.
Číselné soustavy V Jana Bobčíková Převody mezi dvojkovou, osmičkovou a desítkovou soustavou.
Šestnáctková soustava
Číselné soustavy I Jana Bobčíková.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Převody mezi desítkovou a dvojkovou soustavou.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Číselné soustavy - převody
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_18-17
Převody mezi číselnými soustavami 3
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
Aritmetické operace v číselných soustavách
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číselné soustavy.
Aritmetické operace s binárními čísly
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Šestnáctková a osmičková soustava
Práce s desetinnými čísly
Číslicová technika - operace s binárními čísly
Transkript prezentace:

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Dvojková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Číselné soustavy

Dvojková číselná soustava Binární (dvojková soustava) – je vyjádřena symbolem B nebo indexem (2). Binární soustava je poziční a stejně jako u decimální soustavy lze i zde každé číslo vyjádřit jako součet součinů, které jsou tvořeny číslicemi 0 nebo 1 a mocninou základu 2, která udává opět řád nebo-li váhu. Dle pozic v pozičním systému lze dvojkovou soustavu charakterizovat řádově takto: 2n; 2n-1;…; 24 = 16; 23 = 8; 22 = 4; 21 = 2; 20 = 1; 2-1 = 0,5; 2-2 = 0,25; 2-3 = 0,125; 2-4 = 0,0625; … ; 2-(n-1); 2-n Příklad: Vyjádřete číslo 101011,101(2) v binární soustavě podle jednotlivých řádů a koeficientů součinu. 101011,101(2) = 1*25 + 0*24 + 1*23 + 0*22 +1*21 + 1*20 + 1*2-1 + 0*2-2 +1*2-3

Dvojková číselná soustava Zápis čísla ve dvojkové soustavě se zpravidla provádí zprava doleva. To znamená od nejméně platného bitu LSB (Least Significant Bit) k nejvíce platnému bitu MSB (Most Significant Bit). Podle základu těchto mocnin, vždy je to 2, se tato číselná soustava nazývá binární neboli dvojková. Binární (dvojková) soustava – Má dva stavy (z = 2), použití pro technické zpracování informace pomocí dvou číslic 0 a 1. Pomocí těchto dvou číslic lze zobrazit libovolnou číselnou hodnotu, ale číslo zapsané v binární soustavě je pro nás hodně nepřehledné v porovnání s číslem v desítkové soustavě. Rozhodně se nehodí pro praktické použití v denním životě. Zato plně vyhovuje číslicovému zpracování informace v technické praxi.

Převod celých čísel z desítkové číselné soustavy do dvojkové Metoda postupného odčítání Tuto metodu lze snadno použít k přechodu od jednoho základu k druhému. Původní číslo se rozkládá postupným odečítáním zmenšujících se mocnin nového základu, kdy je hledaná mocnina nového základu menší nebo rovna než zbývající část původního čísla. Příklad: Převeďte číslo 151(10) do dvojkové číselné soustavy. Mocnina Rozdíl Výsledek 27 = 128 151 – 128 = 23 1 26 = 64 23 – 64 = - 41 25 = 32 23 – 32 = - 9 24 = 16 23 – 16 = 7 23 = 8 7 – 8 = -1 22 = 4 7 – 4 = 3 21 = 2 3 – 2 = 1 20 = 1 1 – 1 = 0

Převod celých dekadických čísel na binární Metoda postupného dělení Pro vyjádření převodu celého dekadického čísla je základem převodu dělení určeného dekadického čísla základem binární soustavy. Po provedení dělení zapíšeme výsledek dělení tak, že vydělíme na celá čísla a zároveň musíme zjistit, jaký je zbytek po dělení. Hodnota zbytku může být 0 nebo 1. V dalším kroku se tento postup opakuje tak, že se dělí základem soustavy předchozí výsledek. Opět zapíšeme výsledek zaokrouhlený na celé číslo a hodnotu zbytky. Takto pokračujeme tak dlouho, dokud nebude z původního čísla 0. Zapíšeme hodnotu všech zbytků a provedeme zápis výsledku čísla v binární hodnotě. Zbytky se zapisují do výsledku v opačném pořadí. Výpočet Dílčí podíl Zbytek 105 : 2 = 52 52 1 52 : 2 = 26 26 26 : 2 = 13 13 13 : 2 = 6 6 6 : 2 = 3 3 3 : 2 = 1 1 : 2 = 0 Příklad: Vyjádřete číslo 105(10) ve dvojkové číselné soustavě 105(10) = 1101001(2)

Převod dekadických čísel na binární Metoda postupného násobení Tato metoda se používá nejčastěji při vyjadřování desítkového číslo menšího než jedna do binární soustavy. Příklad: Převeďte číslo 0,725(10) do dvojkové soustavy Výpočet Dílčí výsledek Výsledek 0,725 x 2 = 1,45 1 0,45 x 2 = 0,9 0,9 x 2 = 1,8 0,8 x 2 = 1,6 0,6 x 2 = 1,2 0,2 x 2 = 0,4 0 atd. Číslo 0,725(10) = 0,101110…(2)

Aktivita pro žáky – Riskuj Tabulka otázek: Číslicové zobrazení za 100 Číslicové zobrazení za 300 Číslicové zobrazení za 500 1 1 1 Prémie Prémie 2 2 2 3 3 3 Prémie A B C D E F G H

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 100 Kolik číslic používá dvojková soustava?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 100 Pod jakým jiným názvem známe dvojkovou soustavu?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 100 Jaký číselný základ se používá v binární soustavě?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 300 Jaké hodnoty nabývá binární číslo 101(2) v desítkové soustavě?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 300 Jaké hodnoty nabývá binární číslo 111(2) v desítkové soustavě?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 300 Jaké hodnoty nabývá binární číslo 1101(2) v desítkové soustavě?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 500 Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 123(10) ve dvojkové soustavě?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 500 Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 321(10) ve dvojkové soustavě?

Aktivita pro žáky – Riskuj Dvojková soustava za 500 Jaké hodnoty nabývá desítkové číslo 1234(10) ve dvojkové soustavě?

Použitá literatura Mužík, J. Management ve vzdělávání dospělých. Praha: EUROLEX BOHEMIA, 2000. ISBN 80-7361-269-7. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, ESF 2007 – 2013. Dostupné na: http://www.msmt.cz/eu/provadeci-dokument-k-op-vzdelavani-pro- konkurenceschopnost MALINA, V. Digitální technika. České Budějovice: KOPP, 1996 KRÝDL, M. Číslicová technika. Dubno, 1999 PODLEŠÁK, J., SKALICKÝ, P. Spínací a číslicová technika. Praha, 1994 PECINA, J. Ing. PaedDr. CSc.; PECINA, P. Mgr. Ph.d. Základy císlicové techniky. Brno, 2007