Užití goniometrických funkcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání • Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Advertisements

Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
16_ Řešení pravoúhlého trojúhelníka – Úlohy z praxe
MATEMATIKA Kombinatorické pravidlo součinu Příklady.
Opakování na písemnou práci
MATEMATIKA Variace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Název školy Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb, Dlouhá 6, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková PředmětMatematika Tematický celekKomplexní.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
MATEMATIKA Úhel a jeho velikost.
Obvody a obsahy rovinných obrazců
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Části kruhu – jejich obvody a obsahy
Pythagorova věta.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:IV/2Č. materiálu:VY_42_INOVACE_.
Výpočty obvodů a obsahů rovinných obrazců
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:9. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Goniometrické funkce autor.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:9. ročník – Matematika a její aplikace – Matematika – Goniometrické funkce autor.
Matematika Kulová úseč a vrchlík. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Goniometrické funkce Využití goniometrických funkcí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického.
MATEMATIKA Největší společný dělitel Nejmenší společný násobek.
MATEMATIKA Lineární rovnice ve slovních úlohách I.
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
2.10 Goniometrické funkce ostrého úhlu ve slovních úlohách 2 GONIOMETRIE Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MATEMATIKA Mocniny s celým mocnitelem. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
GONIOMETRICKÁ FUNKCE TANGENS Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_02_B_16_Goniometrická funkce.
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
Využití goniometrických funkcí
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
MATEMATIKA Funkce.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku Procvičování
Matematika pro 8. ročník Hranoly – příklady – 1.
Druhá mocnina dvojčlenu a rozdíl druhých mocnin
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pythagorova věta - příklady
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Matematika Komolý jehlan
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Pythagorova věta – popisuje vztahy stran v pravoúhlém trojúhelníku
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 1.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
MATEMATIKA Objem a povrch jehlanu 2.
MATEMATIKA Desetinná čísla.
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Početní operace se složenými zlomky
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
MATEMATIKA Objem a povrch hranolu 4.
MATEMATIKA Goniometrické funkce Příklady 2.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Podobnost trojúhelníků
Transkript prezentace:

Užití goniometrických funkcí MATEMATIKA Užití goniometrických funkcí

Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: III-2-05-10_Planimetrie Autor: Mgr. Jitka Vyhlídalová Tematický okruh: Matematika Ročník: I. Datum tvorby: 01. 2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová

Goniometrické funkce Zopakujte si goniometrické funkce v pravoúhlém trojúhelníku s přeponou c a odvěsnami a, b ! 𝒔𝒊𝒏 𝜶= 𝒂 𝒄 Sinus je poměr délek odvěsny protilehlé k úhlu 𝛼 a přepony. 𝒄𝒐𝒔 𝜶= 𝒃 𝒄 Kosinus je poměr délek odvěsny přilehlé k úhlu 𝛼 a přepony. 𝒕𝒈 𝜶= 𝒂 𝒃 Tangens je poměr délek odvěsny protilehlé a odvěsny přilehlé k úhlu 𝛼. 𝒄𝒐𝒕𝒈 𝜶= 𝒃 𝒂 Kotangens je poměr délek odvěsny přilehlé a odvěsny protilehlé k úhlu 𝛼.

Goniometrické funkce Žebřík dlouhý 3 m je opřen o zeď tak, že jeho pata je vzdálena od zdi 1,5 m. Jaký úhel svírá žebřík s vodorovnou rovinou? Př.: Řešení: 𝐵 cos 𝛼= 1,5 3 𝑜𝑑𝑣ě𝑠𝑛𝑎 𝑝ř𝑖𝑙𝑒ℎ𝑙á 𝑘𝑢 𝑝ř𝑒𝑝𝑜𝑛ě cos 𝛼=0,5 𝛼=60° 3 m Žebřík svírá s vodorovnou rovinu úhel 60°. 𝛼 ⊾ 𝐴 𝐶 1,5 m

Goniometrické funkce Navzájem kolmé síly 𝐹 1 𝑎 𝐹 2 působí na těleso v jednom bodě. Jejich výsledná síla má velikost 150 N. Vypočítejte velikosti sil 𝐹 1 𝑎 𝐹 2 , jestliže síla 𝐹 1 svírá s výslednou silou F úhel o velikosti 24°. Př.: Řešení: sin 24°= 𝐹 2 150 150∙ sin 24°= 𝐹 2 150 N 𝐹 2 ≐61 𝑁 𝐹 2 𝐹 2 cos 24°= 𝐹 1 150 24° 𝐹 1 150∙ cos 24°= 𝐹 1 𝐹 1 ≐137 𝑁 Velikost síly 𝐹 1 je přibližně137 N a velikost síly F 2 je 61 N.

Goniometrické funkce Jak vysoko vystoupí letadlo letící rychlostí 250 km ∙ ℎ −1 za 15 minut, jestliže stoupá pod úhlem 7°30´? Př.: Řešení: 𝑠= 250 60 ∙15=62,5 𝑘𝑚 62,5 𝑘𝑚 𝑣 sin 7°30´= 𝑣 62,5 7°30´ 62,5∙ sin 7°30´=𝑣 𝑣≐8,2 𝑘𝑚 Letadlo vystoupí za 15 minut do výšky 8,2 kilometru.

Goniometrické funkce Lanová dráha je dlouhá 920 m a její přímá trať stoupá pod úhlem 36°. Určete vodorovnou vzdálenost mezi dolní a horní stanicí a jejich výškový rozdíl. Př.: Řešení: cos 36°= 𝑥 920 𝐻 920 𝑚 920∙ cos 36°=𝑥 𝑦 𝑥≐744,3 𝑚 36° 𝐷 𝑥 sin 36°= 𝑦 920 920∙ sin 36°=𝑦 𝑦≐540,8 𝑚 Vodorovná vzdálenost mezi dolní a horní stanicí je 744,3 m a výškový rozdíl mezi stanicemi je 540,8 m.

Goniometrické funkce Př.: Určete, pod jakým úhlem stoupá železniční trať, je-li stoupání trati 8,5 ‰. Řešení: 1 ‰ je 1 tisícina celku stoupání 8,5 ‰ znamená, že na 1 m trať stoupne o 8,5 mm 𝑡𝑔 𝛼= 0,0085 1 0,0085 𝑚 𝛼 𝛼=0°29´ 1 𝑚 Železniřní trať stoupá pod úhlem přibližně 0,5°.

Goniometrické funkce Úsečka LN představuje lano napjaté mezi vrcholy stožárů KL a MN. Určete jeho délku, je-li 𝐾𝐿 =ℎ=10 𝑚, 𝑀𝑁 =𝑣=17 𝑚, 𝛼=15°. Př.: 𝑁 Řešení: 𝑥 𝑦 𝑦=17−10=7 𝑚 𝛼 𝐿 sin 15°= 7 𝑥 𝑣 ℎ 𝑥∙ sin 15°=7 ⊾ ⊾ 𝐾 𝑀 𝑥= 7 sin 15° 𝑥=27 𝑚 Délka lana je 27 metrů.

Anotace: Tato prezentace slouží k procvičení dovednosti řešit úlohy z praxe s využitím goniometrických funkcí. Použité zdroje: doc. RNDr. Emil Calda, CSc.: Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU, 1. díl, 1. vydání 2002, Prometheus, ISBN 80-7196-253-8 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Vyhlídalová