osob s mentálním postižením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Inovační kurz pro sanitáře
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Schopnost zvířat léčit
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Strukturované učení PROJEKT EU
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Techniky interpretace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
Imaginace.
Technická, taktická a psychologická příprava
Muzikoterapie.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Muzikoterapie.
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
PRVOUK – vědecko výzkumné aktivity katedry speciální pedagogiky Praha PedF UK
MT praxe.
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Muzikoterapie.
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Muzikoterapie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
ARTETERAPIE.
Modely mentální retardace
Kupní chování a EU.
Vývojová dysfázie.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
HORIZONT ZLÍN Workshop
Inteligence DUM_19.
Techniky interpretace.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Sociální čtení.
Muzikoterapie.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Dobrovolnické programy
Techniky interpretace.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

osob s mentálním postižením Aktivizace osob s mentálním postižením

Mentální postižení Mentální postižení Mentální retardace Pojem zahrnující vedle mentální retardace také hraniční pásmo kognitivně-sociálních omezení, která znevýhodňují klienta při vzdělávání a vyžadují vyrovnávající a podpůrná opatření. Mentální retardace Porucha rozumových schopností projevující se snížením kognitivních, řečových, pohybových a sociálních dovedností, která oslabuje adaptační schopnosti jedince. Typy mentální retardace typ hyperaktivní, neklidný typ hypoaktivní, apatický, netečný

Omezeny jsou Pohybové dovednosti Smyslové dovednosti Sociální dovednosti Emoční dovednosti Kognitivní dovednosti zpracovávat informace manipulovat se slovy a čísly číst a psát rozlišovat tvary, figury a pozadí, doplňovat dílčí informace a poznatky do systémů a celků

Cíle aktivizačních lekcí Rozvoj motoriky Orientace v prostoru a čase Rozvoj smyslového vnímání Rozvoj komunikace Rozvoj adaptability Vyjadřování emocí Podpora pozornosti Podpora paměti

Aktivizační terapie Terapie uplatňované ve prospěch osob s mentálním postižením jsou důležitou a nezaměnitelnou součástí komplexní rehabilitační péče o tyto osoby. Terapie hrou Pracovní a činnostní terapie Psychomotorická terapie Terapie s účastí zvířete Expresivní terapie Muzikoterapie Dramaterapie Arteterapie

Muzikoterapie Vhodné metody pro osoby s MP: Improvizace podporuje sebevyjádření a komunikaci Interpretace podporuje adaptabilitu, sebeúctu a sebevědomí Zpěv písní kultivuje řečový projev, paměť Kompozice písní podporuje sebeuvědomění, sdílení Hudební vystoupení má velký seberealizační potenciál Poslech hudby spojený s dalšími aktivitami rozvíjí představivost

Arteterapie Vhodné metody pro osoby s MP Volný výtvarný projev – čmárání, volná kresba, volná malba Tematický výtvarný projev – můj život, láska, rodina, kamarádi Výtvarný projev při hudbě – ztvárňování asociací vyvolaných hudbou Skupinové výtvarné činnosti – pracují se skupinovou dynamikou, upravují sociální vztahy Řízený výtvarný projev – pracuje s přímou intervencí terapeuta do výtvarné činnosti klienta (nácvik práce s linií, čarou, barvami)

Dramaterapie Do technik vkládáme pohyb těla, mimiku, proxemiku, haptiku Používají se kostýmy, masky, kulisy, zvukové doprovody, živé obrazy Vhodné techniky Rituály - pro zahájení a ukončování lekcí Mluvící předměty - k vyjádření emocí Zrcadlení, předávaná pantomima – rozvíjející interakci ve skupině Pantomimický překlad slov – rozvíjející představivost Živé obrazy, primitivní exprese, hraní rolí a situací – umožňující osobní projekci klientů

Psychomotorická terapie Zabývá se ovlivňováním psychiky prostřednictvím aktivace motoriky. Zahrnuje postupy a činnosti expresivních terapeutických přístupů: Pantomimu Tanec Pohybové hry Improvizace Relaxace

Specifika při uplatňování technik Při práci v rámci expresivních terapií počítáme se specifiky v motivaci, která je ovlivněna: Deficity v psychomotorice. Ty působí: Omezení výběru herních objektů Sníženou schopnost manipulace s objekty Deficity v představivosti a tvořivosti Prostředím

Zásady terapeutické práce Poskytovat zájem o osobu klienta a kladné ocenění Strukturovat čas, budovat řád Přizpůsobit se konkrétnímu vnímání, dávat delší čas na reakce a úkoly, nenechat se odradit slabými reakcemi Poskytovat konkrétní empatické reflexe Systematické opakování reflexí umožňuje rozvinutí komunikace, posiluje orientaci v prostředí, v uvědomování si pocitů a nálad Podpora reakcí klienta na reflexe směrem k aktivnímu samostatnému sdělení Mít na paměti, že selhávání může být udržováno přehnaně pečujícím přístupem