Evropská unie: úvod do problematiky Robert Zbíral 23. září 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
OSN OSN= organizace spojených národů
Volný pohyb zboží.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
KOMBI Obsah shrnutí: Důvod vzniku a cíle evropské integrace
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Organizace spojených národů
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Evropská unie: úvod do problematiky Robert Zbíral EU pro „přírodovědce“ 21. února 2011.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
 EU je jedinečné hospodářské a politické partnerství 27 demokratických evropských zemí  jejím cílem je mír, prosperita a svoboda pro 498 milionů občanů.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropské správní právo
Evropská unie/Evropské společenství: Terminologie a struktura Úvod do evropských studií
Ekonomika a hospodářská politika Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu za ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní.
Evropská Integrace Aneb jak to vše začalo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_101.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
STADIA EKONOMICKÉ INTEGRACE
Struktura a principy Evropského práva
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Evropská Unie.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Evropské právo životního prostředí Osnova přednášky Ochrana životního prostředí v EU - vývoj EPŽP Environmentální politika + akční programy.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
EVROPSKÁ UNIE.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
ECB a ESCB Evropská měnová integrace. ESCBa ECB Úkoly ESCB a Eurosystému jsou popsány ve Smlouvě o ES. Podrobněji jsou pak definovány ve Statutu Evropského.
Fáze ekonomické integrace
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Evropská unie/Evropské společenství: Terminologie a struktura Úvod do evropských studií
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : červen.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Evropské environmentální právo úvodní přednáška
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
OSN.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Sociální zabezpečení v EU
Evropa - Stadia Ekonomické Integrace
Spolupráce v oblasti justice
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Základní škola, Hradec Králové
Česká republika – součást společenstva hospodářsky vyspělých států
Společné a koordinované politiky EU
Fáze ekonomické integrace
Evropské hospodářství
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Evropská unie VY_32_Inovace_07KR-7
Transkript prezentace:

Evropská unie: úvod do problematiky Robert Zbíral 23. září 2014

O předmětu Úvod do evropských studií snaha vyrovnat situaci, hlavně ale tzv. horizontální témata struktura kurzu –6 přednášek, více viz stránky předmětu ( pf/katedry/katedra-politologie-a-spolecenskych- ved/uvod-do-evropskych-studii-zs-2014/) a sylabushttp:// pf/katedry/katedra-politologie-a-spolecenskych- ved/uvod-do-evropskych-studii-zs-2014/ –závěrečný test na 20 otázek, 13 správně podpora v prostředí EDIS

Chápou lidé o co jde I? anglické deníky v roce 2009: „EU má plán, jak zbavit Velkou Británii hrabství Kent a připojit jej k Francii“ skutečnost: mapa regionu Interreg (cílem přeshraniční spolupráce)

Chápou lidé o co jde II? všeobecně uznávaná pravda: „EU určuje, že prodávat je možné pouze rovné banány, ty křivé musí být vyřazeny.“ skutečnost: požadavky obchodníků na nekupování zajíce v pytli a rozdělení banánů do skupin

Chápou lidé o co jde III? aféra před vstupem ČR do EU: „Všechno pečivo musí být zabaleno nebo prodáváno za pultem.“ skutečnost: výmysl českého ministerstva zdravotnictví, ve skutečnosti z EU jen požadavek na dodržování jistých hygienických zásad prodeje

Anatomie euromýtu: podpadky a kadeřnice viz g.respekt.ihne d.cz/c eu- opet-tercem- manipulativnic h-zprav- tentokrat-radi- novinky-cz g.respekt.ihne d.cz/c eu- opet-tercem- manipulativnic h-zprav- tentokrat-radi- novinky-cz

Pohled politiků (a často médií) EU je daleko a nikdo tomu nerozumí, proto: „Když je něco špatně, může za to EU (ať je viník kdokoli), naopak za něco dobrého může vždy stát (rozuměj sám politik, ať je původcem kdokoli)

Druhá strana mince počet předpisů vydaných v roce 2013 institucemi EU: 2771 většina předpisů obskurního rázu: content/CS/TXT/?uri=OJ:L:2014:2 75:TOC content/CS/TXT/?uri=OJ:L:2014:2 75:TOC ukázka předpisu EU: lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriS erv.do?uri=OJ:L:2006:272:0013:0 014:CS:PDFhttp://eur- lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriS erv.do?uri=OJ:L:2006:272:0013:0 014:CS:PDF –je něco takového nutné?

Informovanost o EU abych k něčemu mohl zaujmout postoj, musím o tom něco vědět znalosti o EU jsou žalostné Zdroj: STEM (2005)

Informovanost o EU jedna věc je vlastní ohodnocení, druhá jsou skutečné znalosti Zdroj: Eurobarometer (2008).

Dá se EU pochopit? „Abyste porozuměli Evropě, musíte být génius nebo Francouz.“ Madeleine Albrightová

Je k dispozici dost informací? všeobecný pocit informačního deficitu jak informace předat? –všeobecná média celkem pokrývají –specializované informační zdroje –realizováno množství projektů Zdroj: Eurobarometer (2008).

Jak také vzbudit zájem o EU?

Co je to EU? „Svěrací kazajka, o niž nikdo nestojí“ filosof Miroslav Bednář „ Nejúspěšnější integrační projekt v historii lidstva.“ kancléřka Angela Merkelová

Co si představit pod pojmem EU? jde o něco jakoby za zrcadlem? –spojení „Brusel nařídil…“ –kupa úředníků, kteří se nám snaží udělat život složitějším základní premisa: EU = členské státy (+ jejich občané) –výsledná politika je vždy výsledkem dohody členských zemí klíčový faktor: rozdělení pravomocí mezi členským státem a unijní (centrální) úrovní (neboli kdo co má dělat) –úroveň členských států: fyzické a právnické osoby, obce, kraje, země (ve federacích), stát –úroveň centra (EU, Brusel): instituce EU v nich opět důležitá role členských zemí- bez jejich souhlasu nemůže být schváleno téměř nic

Co trápí občany a co je pravomocí EU? Zdroj: Eurobarometer (2010).

Co EU skutečně dělá? druhy pravomocí z pohledu EU –výlučné: členské státy si nemohou upravovat samy společná obchodní politika (cla navenek), měnová politika (státy s eurem), celní unie (obchod uvnitř), hospodářská soutěž, ochrana mořských zdrojů –sdílené: může řešit EU i členský stát (u různých různá míra zásahu) –doplňkové: EU nemůže závazně upravovat –výlučné členských států: EU vůbec nezasahuje EU a otázka provádění a vynucování unijní politiky –bez členských států by se nic nepohnulo –EU (500 mil. lidí a 50 tisíc úředníků) vs ČR (10 mil. lidí a 100 tisíc úředníků) EU jako zejména regulativní subjekt –zabývá se technickými záležitostmi, kde je nutný nestranný (a odborný) postup –politiky spojené s přerozdělováním mimo zájem EU –rozpočet EU 1 % HDP, ČR 40 % HDP –odraz nízké soudržnosti –většinou negativní integrace (odstraňovaní překážek)

K čemu EU přirovnat? od roku 1648 měřítkem mezinárodní politiky národní stát (Vestfálský systém) –jen ten je suverénní (dovnitř i navenek) postupně nárůst institucionalizované mezinárodní spolupráce: vznik mezinárodních organizací –ale mezivládní přístup: malý sekretariát, jednomyslné rozhodování, omezené a přesně vymezené úkoly posun k nadnárodní spolupráci? –myšlenka sdílené suverenity –subjekt na mezinárodní úrovni s prvky, které dříve patřily jen státu?

Co je EU? mezinárodní organizace? (Grieco) spolek států? (Kirchhoff) federace? (Mancini) konfederace? (Taylor) analogie k státu? (Lübbe) skoro-stát? (Oppermann) postmoderní stát? (Caporaso) společenství míru? (Deutsch) politický systém? (Hix) ústavní systém? (Weiler) kvazistát? (Wallace) parastát? (Diedrichs) mezinárodní stát? (Wendt) smíšená federace? (Wessels) fédération des Etats- nations? (Jospin) neo-středověká říše? (Zielonka)

Co je EU? SUBJEKT SUI GENERIS (n=1)

EU jako federace? Argumenty proArgumenty proti Vlastní materiální ústavaVětšinově nepřímá legitimita (odpovědnost) Vlastní okruh pravomocíStáty si udržují subjektivitu dovnitř i navenek Přímo účinné aktyÚprava ústavy pouze jednomyslně Přednost evropského právaImplementace práva věcí národních států Nezávislé instituceDaňový systém věcí národních států Parlament (přímo volený)Žádné prostředky mocenského donucení Vlastní rozpočet (finanční nezávislost)Rozpočet omezený (a zdrojem hlavně přímé platby) Vlastní měnaOmezená byrokracie problematika pojmu federace –je vůbec shoda, co to vlastně znamená?

EU a primární právo (vývoj) jakoby materiální ústava; EU je „společenství práva“ (rozsudek ESD 294/83 Les Verts) –celý projekt stojí na těchto zřizovacích smlouvách kam co patří a kdy bylo přijato, co kdy novelizováno? –Jednotný evropský akt, Maastricht, Amsterdam, Nice, Lisabon –od Maastrichtu Smlouva o Evropské unii, Smlouva o Evropských společenství v současnosti tři: –1) Smlouva o Evropské unii (jakoby bývalá SEU) –2) Smlouva o fungování Evropské unie (jakoby bývalá SES) –3) Smlouva o EURATOMu nerealizované řešení Smlouvy o ústavě pro Evropu

Obrázek nahradí tisíc slov

Základy a cíle EU čl. 1 SEU: –„…Tato smlouva představuje novou etapu v procesu vytváření stále užšího svazku mezi národy Evropy, v němž jsou rozhodnutí přijímána co nejotevřeněji a co nejblíže občanům. …“ čl. 3 SEU: 1.Cílem Unie je podporovat mír, své hodnoty a blahobyt svých obyvatel. 2.Unie poskytuje svým občanům prostor svobody, bezpečnosti a práva bez vnitřních hranic, ve kterém je zaručen volný pohyb osob ve spojení s vhodnými opatřeními týkajícími se ochrany vnějších hranic, azylu, přistěhovalectví a předcházení a potírání zločinnosti. 3.Unie vytváří vnitřní trh. Usiluje o udržitelný rozvoj Evropy, založený na vyváženém hospodářském růstu a na cenové stabilitě, vysoce konkurenceschopném sociálně tržním hospodářství směřujícím k plné zaměstnanosti a společenskému pokroku a na vysokém stupni ochrany a zlepšování kvality životního prostředí. Podporuje vědecký a technický pokrok. Bojuje proti sociálnímu vyloučení a diskriminaci, podporuje sociální spravedlnost a ochranu, rovnost žen a mužů, mezigenerační solidaritu a ochranu práv dítěte. Podporuje hospodářskou, sociální a územní soudržnost a solidaritu mezi členskými státy. Respektuje svou bohatou kulturní a jazykovou rozmanitost a dbá na zachování a rozvoj evropského kulturního dědictví. 4.Unie vytváří hospodářskou a měnovou unii, jejíž měnou je euro. 5.Ve svých vztazích s okolním světem Unie zastává a podporuje své hodnoty a zájmy a přispívá k ochraně svých občanů. Přispívá k míru, bezpečnosti, udržitelnému rozvoji této planety, k solidaritě a vzájemné úctě mezi národy, volnému a spravedlivému obchodování, vymýcení chudoby, ochraně lidských práv, především práv dítěte, a k přísnému dodržování a rozvoji mezinárodního práva, zejména k dodržování zásad Charty Organizace spojených národů.