3 Indie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

Nadvláda Makedonie nad Řeckem
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Egyptské pyramidy.
Starověká Indie.
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
Východní náboženství Petr Machala.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká.
5 Perská a hebrejská literatura Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Starověká Indie 6. ročník
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Indie – Hinduismus a kastovní systém
Starověká Indie Petr Machala.
8 Řecká literatura attického a helénistického období
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Helénistické období Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kultura starověké Indie
VELKÁ BRITÁNIE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
SYMBOLISMUS 2 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.8 Starověká Indie Název sady: Staroorientální státy a starověké.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Makedonská říše Název sady: Staroorientální státy a.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
 Vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. Př. n. l., jedná se tedy o nejstarší, dosud existující náboženství.  třetí nejrozšířenější náboženství na světě,
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.6 Starověká Palestina Název sady: Staroorientální státy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Homérské Řecko. Náboženství starých Řeků Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HINDUISMUS_13 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
3 Indie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Starověká Indie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
INDIE.
5 Perská a hebrejská literatura
Indie Uč. str
Transkript prezentace:

3 Indie Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Historické souvislosti Nejstarší civilizace (3000 - 1500 př. n. l.) na tomto území vznikla v povodí Indu. Jejími centry byla města Harappa a Mohendžo-dáro. Árjové vtrhli do Indie kolem roku 1500 př. n. l. a osídlili oblast kolem řeky Gangy. Ve 4. stol. př. n. l. pronikl do Indie Alexandr Makedonský, po jeho odchodu vznikla v Indii veliká sjednocená říše – její rozkvět nastal za krále Ašóky (273 - 232 př. n. l.). V 18. stol. se dostává Indie pod nadvládu Angličanů a roku 1858 se stává britskou korunní kolonií. V roce 1947 z ní vznikly samostatné státy Indie (hinduisté) a Pákistán (muslimové).

Starověká Indie Harappa Mohendžo-dáro Příchod Árjů Ganga

Architektura Harappa – vyspělá civilizace doby bronzové (asi 2600 až 1700 př. n. l.); budování města podle urbanistického plánu – 10 m široké ulice, několikapatrové budovy; žilo tam asi 35 000 lidí (objeveno až roku 1924).

Móhendžó-daro – sesterské město Harappy, vzdálené 640 km; na fotografii jsou zbytky velkých lázní.

Buddhistická stúpa v Sánčí Buddhistická stúpa v Sánčí. Stúpy jsou vlastně schránky na Buddhovy ostatky. Mají podobu převrácené misky. Buddha - Osvícený

Jazyk a písmo Nejstaršími doklady indického písma jsou pečetidla z Mohendžo-dara, která obsahují kratičké, dosud nerozluštěné nápisy v neznámém jazyce. Árjové mluvili indoevropským jazykem, jehož nejstarší podobu nazýváme védský nebo mantrový dialekt. V 5. stol. př. n. l. sepsal bráhman Pánini první gramatickou příručku na světě, která popisuje pravidla sanskrtu. Tento dnes už mrtvý jazyk byl považován za božský výtvor, a proto se stal jazykem náboženských, uměleckých i vědeckých děl. Obyčejní lidé ale mluvili v prákrtech (různá nářečí, kterých jsou dnes v Indii stovky).

Pečeť z Mohendžo-dara s nejstarším indickým písmem

Indové své texty dlouho nezapisovali, protože více věřili vlastní paměti. Bráhmani se učili veškeré texty zpaměti, což je vzhledem k délce ústního tradování (skoro tisíc let) a k rozsahu indické literatury (Mahábhárata má 200 000 veršů, Rgvéda 1028 básní) neuvěřitelné. Nejprve začali používat písmo buddhisté, kteří pro své texty nepoužívali archaický sanskrt, ale srozumitelnější jazyk páli. Toto písmo bylo velmi jednoduché. Nazývá se brahmí a najdeme ho především na sloupech krále Ašóky (272 - 232 př. n. l.). Z tohoto písma se vyvinula řada dalších systémů používaných v celé jižní Asii, především písmo dévanágarí (božské písmo), které se používalo k zapisování sanskrtských textů a převzala ho i moderní hindština.

Ašókův nápis v písmu brahmí

Ukázka indického systému slabik Ukázka indického systému slabik. V prvním řádku je výslovnost, ve druhém zápis v písmu brahmí a na posledním je písmo dévanágarí.

List z indické knihy

Kniha z palmových listů

Písemné památky Védy (12. až 9. stol. př. n. l.) - nejstarší texty, které vytvořili Árjové, souvisejí především s náboženstvím, ale obsahují i poznatky vědy. Védy (toto slovo by se dalo přeložit jako věda nebo vědění) byly čtyři – Rgvéda, Sámavéda, Jadžurvéda a Atharvavéda; šlo o velmi rozsáhlé soubory modliteb a hymnů na jednotlivá božstva, které recitovali kněží (bráhmani) během bohoslužeb. Náboženské obřady vykonávali vždy čtyři kněží. První pronášel texty hymnů, další zpíval příslušnou melodii, třetí mumlal mantry a prováděl předepsané úkony a poslední kontroloval správnost obětního obřadu. Sebemenší chyba mohla přinést neštěstí, případně i zánik celého světa! Indové věřili, že všichni bohové jsou na obětech, tedy vlastně na bráhmanech, zcela závislí.

Bůh Indra byl vládcem hromů a blesků Indický bůh štěstí Ganéša Bůh Indra byl vládcem hromů a blesků

Rukodělná ilustrace zachycující bitvu u Kurukšétry

Bhagavadgíta Součástí eposu Mahábhárata je Bhagavadgíta (Zpěv Vznešeného), což je báseň o smyslu života, která zachycuje rozmluvu mezi vozatajem Kršnou (vtělení boha Višnua) a bojovníkem Ardžunou. Před začátkem velkého střetu Pánduovců a Kuruovců Ardžuná váhá, jestli se má pustit do bratrovražedného boje. Kršna mu vyloží, že jako kšatrija (bojovník) se musí držet své dharmy, ale pokud všechny své činy odevzdá jemu, neznečistí se jeho duše jejich plody a vymaní se z věčného koloběhu převtělení. Toto učení se stalo jedním z hlavních proudů hinduismu, který po věřících žádá především oddanou lásku ke Kršnovi.

Kršna promlouvá k Ardžunovi Kršna promlouvá k Ardžunovi. Podle purán sestoupil bůh Višnu na zem několikrát v různých podobách (avatárech), např. jako želva, trpaslík, ryba nebo právě Kršna a také Ráma.

Peter Brook natočil v roce 1989 film Mahábhárata Mahábhárata v knižní podobě

Rámájana (400 př. n. l. až 200 n. l.) Za autora eposu Rámájana je považován světec Válmiki, dílo však bylo dále doplňováno. Rámájana je mnohem ucelenější než Mahábhárata a je také čtyřikrát kratší (48 tisíc veršů). Vypráví o lásce prince Rámy a jeho manželky Síty, kterou unesl zlý démon Rávana na ostrov Lanku. Ráma sebere vojsko a společně s opičím králem Hanumanem démona porazí a svou manželku vysvobodí. Jelikož má Ráma pochybnosti, zda mu zůstala po celou dobu věrná, musí projít Síta zkouškou ohněm.

Rámova manželka Síta se vrhá na hořící hranici, aby dokázala, že byla v zajetí na ostrově Lanka svému muži věrná.

Ráma a Síta

Ráma a Síta

Učebnice Základem výkladu v indických učebnicích byly sútry (vlákna). Šlo o hutné poučky, které se museli žáci naučit nazpaměť. Každá sútra musela být doplněna učitelovým komentářem, protože jinak by byla zcela nesrozumitelná. Učebnice neboli šástry dělíme do tří okruhů. Dharmašástry se zabývaly dharmou (duchovním životem) – šlo o souhrn povinností každého člověka, který se liší podle věku, pohlaví nebo kastovní příslušnosti, na němž se zakládalo zvykové právo. Arthašástry se zaměřovaly na praktický život nebo rady panovníkům, jak vládnout, a kámašástry byly věnovány milostnému životu.

Vátsjájana: Kámasútra - nejznámější indická učebnice - příručka sexuálního života pro bohatou měšťanskou společnost - kromě rad psaných prózou obsahuje i poetické pasáže ve verších. Vátsjájana byl mnich, ale evropské představy o mnišství byly zcela opačné. Křesťanské řehole jsou založené na odříkání, ne na psaní učebnic lásky. O tom, že indická kultura je od evropské značně odlišná, svědčí chrámové komplexy v Khadžuráhu, které jsou plné erotických výjevů.

Chrám v Khadžuráhu

Chrámové komplexy v Khadžuráhu - detail

Jeví-li panna náznaky náklonnosti, jest obratně zařídit schůzku. A Panny Jeví-li panna náznaky náklonnosti, jest obratně zařídit schůzku. A v hádce při kostkách nebo jiné hře ji chopí za ruku. A nechť provádí různé druhy objetí, dotyk atd., jak řečeno. A ukazuje jí obrázky pářících se dvojic na list nehtem vyryté, jež vyjadřují jeho touhu; to jí ostatně ukazuje jen občas. Při skotačení ve vodě se vzdálen od ní ponoří, a přijda k ní blízko a dotýkaje se jí, vynoří se tam. A slavnosti nových poupat atd. jsou zvláště příhodné k vyznání citů. A o svém trápení vypráví srdnatě. A cit vyjeví vyprávěje sen nebo jinou zástěrkou. Při divadelním představení nebo ve společnosti přátel usednuv vedle dotkne se jí jakoby neúmyslně. A aby neuhýbala, tiskne jí nohu nohou. Pak se jí zlehka dotýká prstem tu i onde. A palcem nohy jí tře špičky nehtů. Tu uspěv, postupuje od místa k místu, touže stále výš. Jest ji však nechat přivyknout, aby se nevzpouzela. Při mytí nohou stiskne její prsty mezi svými. Věnuje-li nebo obdrží-li něco, označí to nehtem. Při vyplachování úst ji skropí vodou. Když spolu sedí sami nebo za tmy, nechť činí, co strpí; a také na lůžku. Tu vyjeví cit upřímně, leč aby ji nepoplašil. Chtěl bych ti něco říci o samotě. To praviv nechť mlčky sleduje účinek, jak o tom promluvíme v hlavě Paní.

A uváží-li, že u ní má úspěch, vejde k ní. Tu přesvědčen o její náklonnosti předstírá nemoc a pozve ji do svého domu za účelem rozhovoru. A když přijde, požádá ji, aby mu hnětla hlavu, a uchopiv její ruku významně si ji klade na oči a čelo. A lstivě hodnotí její návštěvu co účinný lék. Jen ty jsi s to mne vyléčit, nikdo jiný mimo pannu nikoli. Tak se loučí s odcházející, zavázav ji k opětnému příchodu. A takto činí po tři noci nebo po tři soumraky. Přijde-li na návštěvu častěji, pořádá dýchánek. Pozve také jiné, aby jí vnukl důvěru; a tak se jí přibližuje víc a víc, leč nevysloví se. Nevšímavostí se neuspěje, ať jakkoli hluboká je dívčina náklonnost. Tak praví Ghótakamukha. A uváží-li, že u ní má úspěch, vejde k ní. Říkává se, že večer, za noci a ve tmě jsou ženy rozpustilejší, ovládnuty chtíčem a vášnivy, a neodmítají muže; jest s nimi tedy zacházet v ten čas. Je-li však muži to vše nesnadno zařídit samotnému, přivede si ji do náruče skrze zasvěcenou dceru chůvinu nebo její důvěrnou přítelkyni, jež chápe toho smysl. Nebo jí podstrčí svou služku, spřátele je.

Indická tanečnice

3 Indie Seznam použitých pramenů: Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Mandelová, Helena a kol.: Pravěk, starověk, Dějepisné atlasy pro ZŠ, Kartografie Praha, a. s., 1995 Rulf, Jan: Dějepis pravěk a starověk, SPN, Praha 2001 Sárközi, Radek: Elektronická učebnice literatury, Abeceda, o. s., Most Sochrová, Marie: Literatura v kostce pro střední školy, FRAGMENT, Havlíčkův Brod 1995 Soukal, Josef: Přehled dějin literatury 1, SPN, Praha 2006 http://cs.wikipedia.org/ http://www.osud.cz/ http://katalog.artfilm.cz/