Pevné části motoru – kontrola, údržba Střední odborná škola Otrokovice Pevné části motoru – kontrola, údržba Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/2-ST-1/2 Název DUM Pevné části motoru – kontrola, údržba Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: pevné části motoru, opotřebení a kontrola válců a hlav, kliková skříň, sací a výfukové potrubí Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Pevné části motoru, válec, blok motoru, hlava válce, Datum 4. 9. 2013
Pevné části motoru – kontrola, údržba Náplň výuky Pevné části motoru Kontrola válců Opotřebení válců Hlavy válců Kliková skříň Sací a výfukové potrubí
Pevné části motoru Válce – materiál: převážně legovaná hliníková slitina nebo litinová vložka a žebrování z hliníkové slitiny Hlavy válců – materiál: legovaná hliníková slitina, výjimečně legovaná jemnozrnná šedá litina Kliková skříň – materiál: odlitek šedé litiny s lamerálním uhlíkem nebo z hliníkové slitiny legované asi 10 % křemíku a malým množstvím manganu a hořčíku Sací potrubí – materiál: nejčastěji hliníková slitiny, nyní i plastické hmoty Výfukové potrubí – materiál: ocelotina nebo litina, nerezová ocel
Kontrola válců Kontrola: vydření a poškrábaní stěn válců tepelné deformace stěn válců ovality válců těsnících pryžových kroužků a měděných vymezovacích kroužků rovinnosti příruby žebrování Údržba: pravidelná výměna motorového oleje a chladící kapaliny při delším odstavení vozidla vstříkneme do válce motorový olej Obr. 1: Blok motoru s vloženými válci
Opotřebení válců Závady a způsoby opravy vydření, poškrábání a ovalita v mezích daných výrobcem (tabulka) – frézování, vybroušení a honování vydření, poškrábání a ovalita mimo meze dané výrobcem – výměna válce nebo bloku tepelná deformace stěn – výměna poškozené pryžové kroužky a měděné vymezovací kroužky – výměna nerovnost příruby – podle poškození – srovnání nebo výměna olámání žebrování – při větším rozsahu výměna Obr. 2: Vložený válec
Hlavy válců Kontrola: rovinnosti technického stavu (popraskání, zkorodování) čistoty výfukového kanálku závitů svíčky vodítka a sedel ventilů Údržba: pravidelná výměna motorového oleje a chladící kapaliny svíčky dotahovat, ale nepřetahovat Závady a způsoby opravy: křivost – srovnání nebo výměna prasklá hlava válců – svaření nebo výměna karbonové usazeniny ve výfukovém kanálu – odstranění trhliny mezi sedly ventilů – zabroušení nebo výměna stržené závity svíčky – oprava vložkováním závitu přidřená vodítka ventilů – výměna
Kliková skříň Kontrola: závitových otvorů technického stavu (popraskání, zkorodování) úniku provozních kapalin (olej, chladící kapalina) přírub (např. s hlavou válců) Údržba: pravidelná výměna motorového oleje a chladící kapaliny Závady a způsoby opravy: stržený závit v místě, kde lze použít větší šroub – zvětšení závitu stržený závit v místě, kde se nedá použít větší šroub – oprava vložkováním závitu prasklá kliková skříň – svaření nebo výměna unikající provozní kapaliny – přetěsnění nerovnost nebo netěsnost přírub – frézování, zbroušení
Sací a výfukové potrubí Kontrola: čistoty potrubí přírub netěsností prasklin Údržba: pravidelná výměna filtru Závady a způsoby opravy: karbonové usazeniny ve výfukovém potrubí – vyčištění křivost přírub – frézování, zbroušení (srovnání) netěsnost – výměna těsnění praskliny – zavaření nebo výměna
Kontrolní otázky Popište pevné části motoru. Co znamená vznik ovality válce? Proč musíme kontrolovat dotažení hlavy motoru?
Seznam obrázků: Obr. 1: vlastní Obr. 2: vlastní
Seznam použité literatury: [1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium Praha 2002. ISBN: 80-86073-88-2
Děkuji za pozornost