Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny 2012 - 2014 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0958 SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Advertisements

FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Transkript prezentace:

Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709

Autor: Mgr. Jitka Matějková Datum: květen 2013 Ročník: 2. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Vývoj literatury od realismu 19. století po meziválečnou literaturu 20. století Téma: Generace buřičů Číslo DUM:VY_32_INOVACE_EMT2_Mtv_15 Ověřen ve výuce dne:

Anotace Výuková prezentace má žáky seznámit se zástupci tzv. generace buřičů v české literatuře Metodické doporučení: prezentaci je vhodné využít v souvislosti s učivem o české literatuře přelomu 19. a 20. století Potřebné pomůcky: datový projektor a počítač. Klíčová slova: Buřiči, P. Bezruč, Fr. Gellner, K. Toman, V. Dyk, F. Šrámek, S. K. Neumann

Generace buřičů

Charakteristické rysy buřičů Navazují na generaci 90. let 19. století. Lidé stejného věku, vedli společný bohémský život, inklinovali k anarchismu a satanismu. Téměř všichni se stali členy anarchistické skupiny vzniklé kolem časopisu Nový kult. Někdy se setkáváme s pojmem „básníci života a vzdoru“

Petr Bezruč (1867 – 1958) Socha Petra Bezruče, Kostelec na Hané, okres Prostějov Obr.1

Petr Bezruč Vlastním jménem Vladimír Vašek Jeho poezie je svázána se slezským regionem. Básník s hlubokým sociálním cítěním Slezské písně – soubor balad (Maryčka Magdónova, Kantor Halfar, Labutinka…). Bezruč zde užívá drsný jazyk, objevují se nářeční prvky, vulgarismy

František Gellner (1881 – 1914) Obr.2

František Gellner Svými verši záměrně šokoval měšťanstvo. Používá vulgarismy, vychází ze svých zážitků. Po nás ať přijde potopa Radosti života Nové verše

Fráňa Šrámek (1877 – 1952) Pamětní deska na Šrámkově domě v Sobotce Obr.3

Fráňa Šrámek Psal prózu, poezii, dramata Impresionista, antimilitarista, vitalista V díle zobrazuje mladou generaci, jejich konflikty s rodiči a nejbližším okolím Milostná a přírodní lyrika

Fráňa Šrámek Života bído, přec tě mám rád Modrý a rudý – antimilitaristická sbírka Splav – impresionistická lyrika Měsíc nad řekou – drama Léto – komedie Stříbrný vítr – román o mládí a dospívání

Karel Toman (1877 – 1946) Pohádky krve Sluneční hodiny Měsíce Stoletý kalendář

Viktor Dyk (1877 – 1931) Obr.4

Viktor Dyk Absolvent práv, během 1. světové války vězněn pro svou politickou a literární činnost, byl protivníkem T.G. Masaryka Sbírky: Buřiči, Satiry a sarkasmy Básnická skladba: Milá sedmi loupežníků Válečná tetralogie: Lehké a těžké kroky, Anebo, Okno, Poslední rok Drama: Zmoudření dona Quijota

Krysař Novela, využívá staroněmecké pověsti, obohacuje ji romantickým milostným motivem Vypráví o krysaři, který přichází do Hammeln, aby zbavil město krys. Za práci nedostane zaplaceno, pomocí píšťaly odvádí občany Hammelnu do propasti. Trestu unikne prosťáček Jörgen a nemluvně.

Stanislav Kostka Neumann (1875 – 1947) Básník, prozaik, novinář, kritik a překladatel Sbírky: Jsem apoštol nového žití, Apostrofy hrdé a vášnivé, Satanova sláva mezi námi – zklamání mladé generace z české politiky, pohrdání společností, vliv Nietzschovy filozofie, protikřesťanský postoj, satanismus

Stanislav Kostka Neumann Sen o zástupu zoufajících a jiné básně – pocit sounáležitosti s utlačovanými, vliv anarchismu Kniha lesů, vod a strání – přírodní a milostná lyrika Nové zpěvy - oslava moderní civilizace a lidské práce Rudé zpěvy – politická lyrika, obdiv k sovětskému Rusku

Otázky 1.Charakterizuj skupinu buřičů. 2.O jaký region se opírá poezie Petra Bezruče? Jaké je jeho nejznámější dílo? 3.Jmenuj známou antimilitaristickou sbírku od F. Šrámka. 4.Kdo je autorem novely Krysař? O čem tato novela vypráví? 5.Jmenuj některé sbírky S.K. Neumanna

Odpovědi 1.Navazují na generaci 90. let 19. století, lidé stejného věku, vedli společný bohémský život, inklinovali k anarchismu a satanismu. 2.Slezský region, Slezské písně 3.Modrý a rudý 4.V. Dyk. Vypráví o krysaři, který přichází do Hammeln, aby zbavil město krys. Za práci nedostane zaplaceno, pomocí píšťaly odvádí občany Hammelnu do propasti. Trestu unikne prosťáček Jörgen a nemluvně. 5.Sen o záýstupu zoufajících a jiné básně, Kniha lesů, vod a strání, Nové zpěvy, Rudé zpěvy.

Zdroje Obr. 1[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: < _%C4%8Deln%C3%AD_pohled,_Kostelec_na_Han%C3%A9,_okres_Prost%C4%9Bjov.jpg> Obr. 2[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3User:Manka. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: < > Obr. 4[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče): (pro výuku literatury na středních školách). 1. vyd. Sokolov: O.K.Soft, 2008.s. 65 – 69 POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura - přehled středoškolského učiva. dotisk 2. Třebíč: Petra Velanová, edice Maturita. ISBN X. s

Prohlášení Prohlašuji, že při tvorbě vzdělávacího materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoli zveřejňováno,používáno a uchováváno.