Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rezoluční metoda v PL1 (pokračování)
Advertisements

DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006
Deduktivní soustava výrokové logiky
Predikátová logika 1. řádu
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Algebra.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Základní číselné množiny
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Přednáška 2: Formalizace v jazyce logiky.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Formální axiomatické teorie Teorie relací a funkcí.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
MATEMATIKA I.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Úvod do databázových systémů
Predikátová logika.
Predikátová logika.
Logika a log. programování Výroková logika (2.přednáška)
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Netradiční varianty výrokové logiky
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Výroková logika.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Obecná rezoluční metoda v predikátové logice
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Zpracování neurčitosti Fuzzy přístupy RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Relace, operace, struktury
Úvod do logiky 5. přednáška
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Deduktivní odvozování v TIL
(řešení pomocí diskriminantu)
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Filosofie Základy logiky.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Lineární rovnice Druhy řešení.
Definiční obor a obor hodnot
Lineární rovnice Druhy řešení.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Matematická logika 5. přednáška
Predikátová logika (1. řádu).
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 1..
Marie Duží TIL ( ) Marie Duží
Matematická logika 5. přednáška
Predikátová logika 1. řádu
Výroková logika Analyzuje způsoby skládání jednoduchých výroků do výroků složených pomocí logických spojek. 1.
TIL: pojmové postoje, věty přací
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
Soustavy lineárních rovnic
Grafy kvadratických funkcí
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Grafy kvadratických funkcí
Transkript prezentace:

Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)

Jednoduché úsudky, kde VL nestačí Všechny opice mají rády banány Judy je opice  Judy má ráda banány Z hlediska VL jsou to jednoduché výroky p, q, r a z p, q nevyplývá r Všichni studenti jsou chytří Karel není chytrý  Karel není student Jaké je zde platné úsudkové schéma? 2

Úsudková schémata Schéma připomíná platná schémata VL: p  q, p ╞ q či p  q,  q ╞  p Ale ve VL nemůžeme (roz)analyzovat tyto jednoduché výroky. Zkusme je přeformulovat: Každé individuum, je-li Opice, pak má rádo Banány Judy je individuum s vlastností být Opice  Judy je individuum s vlastností mít rádo Banány  x [O(x)  B(x)], O(J) ╞ B(J), kde x je individuová proměnná, O, B predikátové symboly, J (nulární) funkční symbol. 3

Úsudková schémata Jde opět o schéma: Za O, B, J můžeme dosadit jiné vlastnosti či jiné individuum, např. po řadě člověk, smrtelný, Karel. Dostaneme opět platný úsudek, neboť se jedná o platné schéma: Všichni lidé jsou smrtelní. Karel je člověk.  Karel je smrtelný. O, B, J jsou zde pouze symboly zastupující vlastnosti a individua 4

Formální jazyk PL1 - Abeceda Logické symboly individuové proměnné: x, y, z,... Symboly pro spojky: , , , ,  Symboly pro kvantifikátory: ,  Speciální symboly Predikátové: P n, Q n,... n – arita = počet argumentů. Funkční: f n, g n, h n,... n – arita = počet argumentů. Pomocné symboly: závorky (, ),... 5

Formální jazyk PL1 - Gramatika Termy : 1. každý symbol proměnné x, y,... je term. 2. jsou-li t 1,…,t n (n  0) termy a je-li f n-ární funkční symbol, pak výraz f(t 1,…,t n ) je term; pro n = 0 se jedná o individuovou konstantu (značíme a, b, c, …). 3. jen výrazy dle 1. a 2. jsou termy 6

Atomické formule: je-li P n-ární predikátový symbol a jsou-li t 1,…,t n termy, pak výraz P(t 1,…,t n ) je atomická formule. Formule: každá atomická formule je formule. je-li výraz A formule, pak  A je formule. jsou-li výrazy A a B formule, pak výrazy (A  B), (A  B), (A  B), (A  B) jsou formule. je-li x proměnná a A formule, pak výrazy  x A a  x A jsou formule. 7 Formální jazyk PL1 - Gramatika

Formální jazyk PL řád Jediné proměnné, které můžeme používat s kvantifikátory, jsou individuové proměnné. Nemůžeme kvantifikovat přes proměnné vlastností či funkcí. Příklad: Leibnizova definice rovnosti. Mají-li dvě individua všechny vlastnosti stejné, pak je to jedno a totéž individuum.  P [P(x)  P(y)]  (x = y) - jazyk 2. řádu, kvantifikujeme přes vlastnosti. 8

Příklad: jazyk aritmetiky Má tyto (speciální) funkční symboly: nulární symbol: 0 (konstanta nula) - konstanta je nulární funkční symbol. unární symbol: s (funkce následník). binární symboly: + a  (funkce sčítání a násobení). Příkladem termů jsou (používáme infixní notaci pro + a  ): 0, s(x), s(s(x)), (x + y)  s(s(0)), atd. Formulemi jsou např. výrazy (= je zde speciální predikátový symbol): s(0) = (0  x) + s(0),  x (y = x  z),  x [(x = y)   y (x = s(y))] 9

Převod z přirozeného jazyka do jazyka PL1 „všichni“, „žádný“, „nikdo“,...  „někdo“, „něco“, „někteří“, „existuje“,...  Větu musíme často ekvivalentně přeformulovat Pozor: v češtině dvojí zápor ! Žádný student není důchodce:  x [S(x)   D(x)] Ale, „všichni studenti nejsou důchodci“ čteme jako „ne všichni studenti jsou důchodci“:  x [S(x)  D(x)]   x [S(x)   D(x)] 10

Pomocné pravidlo:  + ,  +  (většinou).  x [P(x)  Q(x)]   x [P(x)   Q(x)] Není pravda, že všechna P jsou Q  Některá P nejsou Q.  x [P(x)  Q(x)]   x [P(x)   Q(x)] Není pravda, že některá P jsou Q  Žádné P není Q. (de Morganovy zákony v PL1). 11 Převod z přirozeného jazyka do jazyka PL1

Pouze zaměstnanci používají výtah.  x [V(x)  Z(x)] Všichni zaměstnanci používají výtah.  x [Z(x)  V(x)] Marie má ráda pouze vítěze: Tedy pro všechny platí: pokud má Marie někoho ráda, pak je to vítěz:  x [R(m, x)  V(x)], „mít rád“ je binární vztah, ne vlastnost !!! 12 Převod z přirozeného jazyka do jazyka PL1

Everybody loves somebody sometimes.  x  y  t L(x, y, t) Everybody loves somebody sometimes but Hitler doesn’t like anybody.  x  y  t L(x, y, t)   z L’(h, z) Everybody loves nobody – 1 zápor. (nikdo nemá nikoho rád) – 3 zápory.  x  y  L’(x, y)   x  y L’(x, y) 13 Převod z přirozeného jazyka do jazyka PL1

Volné, vázané proměnné  x  y P(x, y, t)   x Q(y, x) vázané, volnávolná, vázaná Formule s čistými proměnnými: pouze volné výskyty nebo pouze vázané, ale každý kvantifikátor má své proměnné. Např. x ve druhém konjunktu je jiné než v prvním, tak proč jej nazývat stejně?  x  y P(x, y, t)   z Q(u, z) 14

Substituce termů za proměnné A  t/x   vznikne z A korektní substitucí termu t za proměnnou x. Má-li být substituce korektní, musí splňovat následující dvě pravidla: Substituovat lze pouze za volné výskyty proměnné x ve formuli A a při substituci nahrazujeme všechny volné výskyty proměnné x ve formuli A termem t. Žádná individuová proměnná vystupující v termu t se po provedení substituce t/x nesmí stát ve formuli A vázanou (v takovém případě není term t za proměnnou x ve formuli A substituovatelný). 15

Substituce, příklad A(x): P(x)   y Q(x, y), term t = f(y) Provedeme-li substituci A(f(y)/x), dostaneme: P(f(y))   y Q(f(y), y). Term f(y) není substituovatelný za x v dané formuli A. Změnili bychom smysl formule. Např. v interpretaci nad přirozenými čísly P  být nejmenší; Q  menší nebo rovno (≤); f  funkce identita (=) mají obě formule rozdílný „smysl“: „Je-li číslo x nejmenší, pak x ≤ y pro všechna y.“ „Je-li číslo y nejmenší, pak y ≤ y pro všechna y.“ 16

Sémantika PL1 P(x)   y Q(x, y) Je tato formule pravdivá? Nesmyslná otázka, vždyť nevíme, co znamenají symboly P, Q. Jsou to jen symboly, za které můžeme dosadit jakýkoli predikát. P(x)  P(x) Je tato formule pravdivá? ANO, je, a to vždy, za všech okolností, tj. v každé interpretaci. 17

 x P(x, f(x))  x P(x, f(x)) Musíme se dohodnout, jak budeme tyto formule chápat. O čem mluví, přes co „rangují“ proměnné: zvolíme universum diskursu, jakákoli neprázdná množina U  . Co označuje symbol P; je binární, má dva argumenty, tedy musí označovat nějakou binární relaci R  U  U. Co označuje symbol f ; je unární, má jeden argument, tedy musí označovat nějakou funkci F  U  U, značíme F: U  U. 18 Sémantika PL1

A:  x P(x, f(x))B:  x P(x, f(x)) Musíme se dohodnout, jak budeme tyto formule chápat. Nechť U = N (množina přirozených čísel). Nechť P označuje relaci < (tj. množinu dvojic takových, že první člen je ostře menší než druhý: {  0,1 ,  0,2 , …,  1,2 , …}). Nechť f označuje funkci druhá mocnina x 2, tedy množinu dvojic, kde druhý člen je druhá množina prvního: {  0,0 ,  1,1 ,  2,4 ,…,  5,25 , …}. Nyní můžeme teprve vyhodnotit pravdivostní hodnotu formulí A, B. 19 Sémantika PL1

A:  x P(x, f(x))B:  x P(x, f(x)) Vyhodnocujeme „zevnitř“: Nejprve vyhodnotíme term f(x). Každý term označuje prvek universa. Který? Záleží na valuaci e proměnné x. Nechť e(x) = 0, pak f(x) = x 2 = 0. e(x) = 1, pak f(x) = x 2 = 1, e(x) = 2, pak f(x) = x 2 = 4, atd. Nyní vyhodnocením P(x, f(x)) musíme dostat pravdivostní hodnotu: e(x) = 0, 0 není < 0 Nepravda e(x) = 1, 1 není < 1 Nepravda e(x) = 2, 2 je < 4 Pravda 20 Sémantika PL1

A:  x P(x, f(x))B:  x P(x, f(x)) Formule P(x, f(x)) je pro některé valuace e proměnné x v dané interpretaci Pravdivá, pro jiné nepravdivá. Význam  x a  x: formule musí být pravdivá pro všechny resp. některé valuace x. Formule A: Nepravdivá v naší interpretaci I:|  I A. Formule B: Pravdivá v naší interpretaci I: |= I B. 21 Sémantika PL1

Model formule, interpretace A:  x P(x, f(x))B:  x P(x, f(x)) Našli jsme interpretaci I, ve které je formule B pravdivá. Interpretační struktura  N, <, x 2  splňuje formuli B pro všechny valuace proměnné x, je to model formule B. Jak upravíme interpretaci I, aby v ní byla pravdivá formule A ? Nekonečně mnoho možností, nekonečně mnoho modelů. Např.  N, <, x+1 ,  {N/{0,1}, <, x 2 ,  N, , x 2 . Všechny modely formule A jsou také modely formule B („co platí pro všechny, platí také pro některé“). 22

C:  x P(x, f(y)) jaké budou modely této formule (s volnou proměnnou y)? Zvolme opět: 1. Universum U = N 2. Symbolu P přiřadíme relaci  3. Symbolu f přiřadíme funkci x 2 Je struktura IS =  N, , druhá mocnina  modelem formule C? Aby tomu tak bylo, musela by být formule C pravdivá v IS pro všechna ohodnocení proměnné y. Tedy formule P(x, f(y)) by musela být pravdivá pro všechna ohodnocení x a y. Ale to není, např. Pro e(x) = 5, e(y) = 2, 5 není  Model formule, interpretace

C:  x P(x, f(y)) jaké budou modely této formule (s volnou proměnnou y)? Struktura  N, , x 2  není modelem formule C. Modelem (triviálním) je např.  N, N  N, x 2 . Celý Kartézský součin N  N, tj. množina všech dvojic přirozených čísel, je také relace nad N. Nebo je modelem struktura  N, , F , kde F je funkce, zobrazení N  N takové, že přiřazuje všem přirozeným číslům číslo Model formule, interpretace