Zastávkový populismus Drážní společnosti při ČVUT FD 03.11.2014 Diskuze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice
Advertisements

Budování cyklistické infrastruktury v extravilánu
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Rozvojové záměry na železnici
Zvýšení efektivnosti železniční dopravy: nižší náklady pro zhuštění a zkvalitnění příměstské a regionální dopravy v Jihomoravském kraji Harald Buschbacher.
Dopravní plán Ústeckého kraje na léta 2012 – 2016 a jeho aplikace
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Strategie dopravy MD ČR
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Železniční spojení Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
Integrovaný dopravní systém
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Drážní doprava v České republice Setkání s novináři 3. července 2009.
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
STRATEGIE SPOLEČNOSTI A JEJÍ ZÁMĚRY V ROCE 2014
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Provozní a přepravní ukazatele městské dopravy
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
Organizátor REgionální DOpravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Přístupnost IDS pro OOSPO
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Dopravní obslužnost a dopravní infrastruktura Pardubického kraje.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
CHAPS spol. s r.o. Bráfova Brno Tel.: Fax: Internet:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Rozvojové záměry na železnici
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Neveklov v Pražské integrované dopravě
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Sankce za odřeknutí a nevyužití kapacity
Integrace Neratovic a Mělníka
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Legislativa výlukové činnosti
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
Autobusy na zavolání v Libereckém kraji
Transkript prezentace:

Zastávkový populismus Drážní společnosti při ČVUT FD Diskuze

Motivace V oblasti dopravních koncepcí vnímáme neporozumění mezi ● dopravními odborníky ● politickou reprezentací (objednateli) ● správcem infrastruktury (dokonce často i interně v něm!) ● místními samosprávami ● dopravci ● tzv. zástupci cestujících - občanskou společností Cítíme, že většina z nich pramení z nekomunikace a terminologie. Pojďme si dnes probrat ty nejpalčivější problémy.

Moderovaná diskuze Tedy existuje moderátor Existuje osnova pro určení hlavních témat, avšak je možné během diskuze zajít dále Každý se o slovo musí přihlásit Přednost mají studenti (nejdříve mladší, pak starší, doktorandi), dále ostatní Příspěvek do diskuze by neměl trvat déle než 2 minuty

Vymezení problému Stavíme zcela novou trať Nebo přeložku, která se znatelně odklání od původní stopy Nová zastávka/projíždění stávající/přesun stávající Diskuse NEŘEŠÍ rušení či obnovování provozu na stávajících tratích

Pohledy Provozovatelé a vlastníci dráhy (zjednodušeně správce infrastruktury) Provozovatelé drážní dopravy (dopravci) Objednatelé veřejné dopravy Cestující

Jak na to? CBA (Cost-Benefit Analysis) Náklady Přínosy

Tematické okruhy ●Páteřní úloha železniční dopravy ●Kapacita dráhy ●Nové zastávky ●Fenomén vlkm ●Zodpovědnost - kdo s tím co může udělat?

Páteřní úloha železniční dopravy I páteřní úlohu může mít jen tam, kde je atraktivní pro maximalizaci oslovených cestujících (max. modal split i počtu celkem) jízdní dobou (infrastruktura) intervalem (nabídka) návaznostmi (dispečink, garance!) přehledným linkovým vedením provázaným tarif (integrovaný dopravní systém) spojením regionálních center (uzly) nahrazením ostatních druhů dopravy přirozeným navazáním na obslužnou vrstvu neobsluhováním (přímým) míst s nedostatečnou poptávkou, která lze navázat jinak a jejichž obsluha podvazuje cíle atraktivity pro ostatní cestující

Páteřní úloha železniční dopravy II => požadavky na systémové vazby (jízdní doby, uzly) v dálkové a příměstské dopravě => dlouhodobě přirozené vymření principielně pomalých a ještě zastávkových (=> nekonkurenceschopných) obslužných regionálních tratí (BUS je nejen levnější a flexibilnější, ale i výrazně rychlejší) bez revitalizací (srovnej s Německem) a nebo jasné úlohy, vize, přinejmenším v segmentu objednávané dopravy (nemusí implikovat rušení dráhy, nevylučuje nutně výletní a nostalgické vlaky)

Příměstská doprava Co mají Pečky z toho, že leží na koridoru? Jak jim zajistit kvalitní obsluhu?

Plzeňsko Trať 160: –posílení příměstského úseku –kooperace s autobusy Trať 170: –posílení rychlé vrstvy –přímé vlaky směr Bezdružice –snížení obsluhy Milíkova, Brodu nad Tichou

Kladno-Vrapice Trať 093 Dnes: –Okolní tratě symetrie přibližně 00, na trati 093 přibližně minuta 48 –Kladno – Ústí: 1:45, Ústí n. L. – Kladno: 2:28 (přes Prahu) nebo 2:46 (přímo); každou hodinu Při projetí Kladna-Vrapic: –Jednotná symetrie, oba dva směry 1:45, resp. 1:46 každou hodinu

Dánsko Dánský přístup ke koncepci zastavování

Toto NENÍ zastávkový populismus Podklad: Mapy.cz

Zde ovšem nemá cenu zastavovat… Podklad: Mapy.cz

Kapacita dráhy Často slýcháme, že vyzobavači rozinek způsobují nemožnost vedení osobních vlaků (např.) v pardubickém kraji. ALE Patří osobní zastávkové vlaky v obslužné vrstvě na tranzitní koridory?

Co znamená 1 zastavení Lokomotiva osobní vozy Zastavení v Chabařovicích? –Nárůst spotřeby energie o 23 kWh (ekvivalent: 7 l nafty) –Prodloužení cestovní doby o 1,4 min (JD +0,9, pobyt 0,5)

Kapacita dráhy Následné mezidobí 3 minuty 1 zastavení vlaku Os v Chabařovicích = 0,5 trasy Měl by mít správce infrastruktury právo promítnout tento fenomén např. do poplatků za použití DC?

Příklady Kolik cestujících by muselo v Chabařovicích nastoupit, aby dopravce sám o své vůli se rozhodl pro zastavení?

Nové zastávky Kdy se vyplatí zřídit novou zastávku? Má se důsledně nahrazovat nevyhovující stávající? Jaká kriteria jsou objektivní a relevantní pro rozhodnutí o zřízení nové zastávky?

Cena zastávek Brno-Lesná cca 20 mil. Kč (170 m) Jinočany cca 3,5 mil. Kč (90 m) Chýně nebo Hostivice-Sadová cca 4 mil. Kč (45 m) Podbaba cca 30 mil. Kč (220 m) Přibližně 40 až 90 tis. Kč/m (dle vybavení a přístupových cest)

Příklad BEG – nová zastávka vyžaduje investice na vydování a generuje náklady na údržbu – dohoda BEG s DB Netz: –Jednokolejná trať 100 cestujících/den –Dvoukolejná trať 1000 cestujících/den Praha západ (Rudná, Chýně, Hostivice) - při jakém objemu cestujících by měl být ROPID spokojen

Fenomén vlkm. Objednatelé zdědili určitou objednávku a zdroj jejího financování. Politicky hrají s dopravcem hru na objem vlakokilometrů za fixní cenu. Každoročně se navíc “pro jistotu” dále snižuje. Opravdu nezáleží cena vlkm na soupravě? Opravdu je třeba někde posilovat jen za cenu omezování něčeho jinde?

Role a zodpovědnosti Kdo za to dnes zodpovídá: Je to věc dopravce? objednatele? nebo správce infrastruktury? nebo dopravní politiky v působnosti MDČR? Má snad pokračovat regionalizace i do infrastruktury? Kdo vlastně řídí SŽDC? A jak by to tedy mělo správně být? Jaké máme příležitosti ke změně Nový zákon o drahách?

Správce infrastruktury Buduje a spravuje infrastrukturu pro společnost Na co by měl dbát? –Výstavba, údržba, modernizace –Využití infrastruktury

Dopravci Maximalizace zisku: –Maximalizace výnosů (tarif, cestující) –Minimalizace nákladů (poplatky DC, odpisy, trakce)

Pohled objednatele (cestujících) Objednatel = reprezentant zájmu veřejnosti ze strany samosprávy Kraj = spojení všech zájmů všech obyvatel kraje a ostatních přijíždějících

Pohled cestujícího Co cestující hodnotí: –rychlost –frekvence obsluhy –dosažitelnost –komfort –spolehlivost

Cíle, kritéria Např.: Suma úspory dob cestujících z daného opatření musí být kladná. Nebo nestačí jen sumy?

Děkujeme za diskuzi ☺ drahy.fd.cvut.cz

Dělba přepravní práce závisí na poměru jízdních dob…