Novák P. 1, Kozelková L., Zobanová A. 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
PrecisPlanner 3D Software pro plánování přesnosti měření v IG
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
20. Metody zpracování digitálních dat dálkového průzkumu
Tvorba webových aplikací
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Informační a komunikační.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
VYUŽITÍ 3D SENZORŮ V ERGOTERAPII
Diagnostika a rehabilitace strabismu (šilhavosti)
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
INFORMATIKA 8 Videosekvence, webkamera III2 – I8- 20.
Co jsou to multimédia Bohumil Bareš.
Úvod do nových médií a komunikace Ing. Jiří Kysela Katedra informačních technologií - Fakulta elektrotechniky.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Grafika 5 CorelDraw – plošné objekty VY_32_INOVACE_7B5.
Tablety (mobilní zařízení)
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
CorelDraw – čárové objekty
Dohledová aplikace Nature Inspired Technologies Group (NIT) - Katedra kybernetiky Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze
Diplomová práce Veronika Pemlová
Project BOS Low-cost InDoor Localization System Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Smyslové ústrojí 5. ročník
Klávesnice nejrozšířenější vstupní zařízení počítače
Metody zpracování očních pohybů
BOZP – Práce s počítačem
COGAIN 2009 Možnosti řízení invalidního vozíku. Systém řízení vozíku  Rozdělen do několika částí  Část pohonu Motor pohonu Senzory ujeté vzdálenosti.
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Tomáš Baťa Periferní zařízení počítače. Definice Periferní zařízení počítače jsou nástroje, které nejsou nutné k provozu počítače ale zpříjemňují a zefektivňují.
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group (NIT) - Katedra kybernetiky Fakulta elektrotechnická ČVUT.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Alternativní ovládání PC a okolí
Department of Cybernetics, Czech Technical University Domácí léčba a teletestování Nature Inspired Technologies Group Počítačová podpora domácí léčby a.
Podpora pro vzdálenou léčbu a testování (domácí rehabilitace)
Alternativní ovládání PC a okolí Nature Inspired Technologies Group Dept. of Cybernetics FEE CTU in Prague.
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Co je kognitivní psychologie?
1 Prezentace Přírodopis lehce a zábavně – elektronická učebnice přírodopisu pro ZŠ
25. září 2012 Hotel Mlýn Vílanec Zpracování videozáznamů Metodika v anglickém jazyce reg. č. CZ.1.07/1.3.50/
Rozdělení počítačů (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
T ABLET Mgr. Rostislav Harenčák 2014 OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo: CZ.1.07/3.1.00/
internet věcí Vzájemné propojení věcí přes Internet nebo Bluetooth Internet of Things (IoT)
Projekt „ Vzdělávání dotykem“ CZ.1.07/1.3.00/ DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ S ICT Autor: Mgr. Vendulka Vorlová.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Zpracování a využití informací pro 6. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Základní pojmy,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 32 AnotaceProgramové.
Informační a komunikační technologie 11. WIN - pracovní plocha Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
SOFTWARE Operační systémy.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
PC Vstupní periferie.
Windows – Malování 1 VY_32_INOVACE_32_650
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
OPERAČNÍ SYSTÉMY Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Vlastnosti souborů Jaroslava Černá.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Podpora adaptivní navigace
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Software (programy) Vypracoval: Mgr. R. Jančar
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Využití dotykových panelů pro efektivní stimulaci mozkových zrakových center Novák P. 1, Kozelková L., Zobanová A. 2 1 ČVUT v Praze, Fakulta elektrotechnická, Katedra kybernetiky (novakpe@labe.felk.cvut.cz) 2 Soukromá oční ordinace, Praha (libusekozelkova@seznam.cz, zobanova.anna@volny.cz)

Význam koordinace oko - ruka Tato pro život člověka tak důležitá zpětnovazební smyčka zahrnuje sériové propojení dílčích komponent při zrakovém vedení těla, hlavy a končetin. Jednotlivé fáze: Oči fixují požadovaný cíl již dříve, než člověk skutečně použije ruce Prvotní informace o objektu (velikost, tvar, váha) Zjištění prostorové informace (směr pohybu rukou) Odhad potřeb pro uchopení (zamýšlená manipulace, síla) Někdy jsou oči fixovány / uzamčeny na cíl dokud úkol není zcela splněn. Jindy se předem oči posouvají k dalším objektům zájmu ještě dříve, než ruka požadovaný objekt uchopí a manipuluje s ním.

Manipulace s objekty vyžaduje zvláštní s cílem související sakadické pohyby očí Tyto pohyby očí sbírají informace potřebné pro vlastní pohybový aparát při: pouze plánování, sledování nebo plnění dané akce Existuje zásadní odlišnost pohybů očí - sakád při: Letmém pozorování – nesoustředěnost, nepřesné pohyby Pouhém ukazování – rychlé pohyby, zájem o další objekty Povrchním dotyk – zájem o objekt, zjišťování informací Skutečné manipulaci – vyšší přesnost očí, mnohem dřívější sakadické pohyby, nutnost součinnosti oko-ruka Liší se i podle velikosti cíleného předmětu Pohyb končetin lze často (polo)automatický provést i bez použití vidění díky propriorecepci z vnitřní prostorové znalosti polohy končetin a celého těla. Naopak schopnost zaměřit pohyby očí s malými chybami směrem k ruce bez použití vidění umí člověk také díky propriorecepci.

Výsledek potvrzuje hypotézu: Pozorování činnosti druhých vyvolává v mozku pozorovatele aktivaci plánu stejně jako při vlastní akci / činnosti. Malé děti se tímto způsobem učí dívat stejně aktivně směrem k cílovému objektu, tj. sledovat akci druhých. Znalost vlastních zrakově vedených motorických schopností nám poskytuje: 1. Schopnost okamžitého pochopení toho, co dělají ostatní 2. Schopnost aktivně zaměřit svůj pohled na cíl se spolehlivostí a lehkostí, kterou bychom stěží mohli získat jiným druhem akčního zpracování.

Vizuální motorické schopnosti mohou být zlepšeny na základě praxe Celý léčebný proces začíná prostou logickou úvahou o tom, jakou oblast mozku podporujeme a k jakému účelu. Jsou různé způsoby zrakové stimulace a rehabilitace. Nic nenahradí dotyky a manipulaci s reálnými předměty (3D). Pohledový směr můžeme navádět i pomocí propriocepce, tj. v souvislosti s vnitřní znalostí polohy končetin. Převedením řady cvičení do počítačové podoby při použití „myši“ procvičujeme poněkud jinou část mozku a jiné návyky, než když procvičujeme koordinaci oko - ruka využitím dotykových panelů.

Cíle projektu Rozvoj / cvičení zrakově motorických schopností Nejlépe na základě praktických zkušeností – dotykem Snadné pochopení na základě interakce s reálným objektem Co nejvíce podobné příklady z okolního reálného prostředí Princip procvičování motorických schopností Odstranění nutnosti využití myši jako zprostředkovatele Využití dostupných dotykových panelů (monitory, tablety) Vytvoření interaktivních úloh pro pacienta s možností použít přímého dotyku prstem / rukou nebo použití pomůcek (ukazovátka) Optické / zvukové odezvy na akce pacienta (uvědomění si akce) Adaptace úloh na schopnosti pacienta (zejména přesnost)

První skupina - úlohy pro dotykové monitory Větší plocha - využitelné převážně v ordinaci lékaře Ovládání úloh (tedy jejich řešení) – přímo dotykem prstu, tak i pomocí některých typů ukazovátek (podle typu monitoru). Příklad úloh (využívající ruky / ukazovátka): (A) „uchopení“ obrazce za středový terčík (velikost lze nastavit) (A) „přesun“ nad koš vpravo (A) „upuštění“ do koše (A) Pojmy „uchopení“, „přesunutí“ a „upuštění jsou obrazné, ale velmi se blíží aktivitám v reálném světě. (B) Kresba / orientace při dotyku

Druhá skupina – úlohy pro dostupné tablety Menší plocha – využitelné zejména pro domácí prostředí Ovládání úloh (jejich řešení) - zejména přímo dotykem prstu (výjimečně například stylus) Příklad úloh (dotyk rukou / prstem): (A) Obkreslování podkladových obrázků různých složitostí s mnoha dodatečnými funkcemi (stimulace – CAM, vybočení - zvuk) (A) Záznam obtížnosti pro uživatele: těžké – preferovat / lehké – přeskakovat. (B) Přesun / uchopení – barvy / tvary. (C) Dotyk na pohybující se obrazce

pracovní potřeba, využití Zásady pro tvorbu úloh Nerozšiřovat pouze již velkou skupinu obecných her Vytvořit cílové aplikace přizpůsobující se / odrážející aktuální stav a schopnosti pacienta v průběhu rehabilitace. Poskytnout pacientům / ordinacím aplikace na vlastní zařízení Umožnit záznam výsledků pro vědecké účely (SD / Flash karty) Dostupnost aplikací (téměř) stejného typu na PC/WEB (Windows) a tablety (Android/Google, iPAD/ Apple, WIN8(RT)/Microsoft) Využít technologie podporující více platforem (měnící se svět) Mobilní platf. 2012 2013 Důvody koupě iPad / iPhone 65 [%] 48 [%] většinou móda Android 35 [%] 44 [%] móda, potřeba, cena Win 8 / RT 0 [%] 8 [%] pracovní potřeba, využití

Úlohy pro cvičení 1/4 Uchopení obrazce za střed Prstem ruky – přímý dotyk Ukazovátkem – nepřímý dotyk (simulace pera / tužky)

Úlohy pro cvičení 2/4 Orientace při dotyku Vyplnění stejných vzorů barvou Přepis mozaiky (rozpoznání struktury)

Úlohy pro cvičení 3/4 CAM stimulátor / obkreslování Verze pro PC / WEB – velký monitor / plocha Verze pro tablet – malá plocha (obdoba reálného zařízení)

Úlohy pro cvičení 4/4 Obrazce / barvy / tvary Rozpoznání dvojice stejných obrazců (ty se ztratí) Přesnost dotyku na pohyblivé obrazce (dotykem je odstraněn)

Připravované úlohy – více-dotykové Souhra několika prstů současně – princip uchopení Uchopení obrazce jeho sevřením – sblížení prstů Detekce dotyku a pohybu všech prstů jedné ruky (dodám zítra, až udělám videa)

ZAVĚR: Přenesení aktivní léčby na dotykové panely => zcela nový rozměr do oftalmologie, ortoptiky a tedy i celkového zrakového tréninku nejen u dětí, ale rovněž i u dospělých pacientů. Využití dotykových zařízení v oftalmologii => vzorový příklad využití nové technologie původně určené zejména pro usnadnění činnosti a pohodu uživatele také i pro efektivní a cílené léčebné účely. Zaměření se pouze na jednu platformu => pro tvůrce i budoucí uživatele často velká překážka => dnešní velmi rychle se měnící a vyvíjejícím svět tabletů: móda X potřeba (Android/Google, iPAD/ Apple, WIN8(RT)/Microsoft). Kontakt: Petr Novák (novakpe@labe.felk.cvut.cz)