Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Advertisements

Alfons Mucha Název školy
Baroko.
Baroko.
Doba Charakteristika Znaky
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8.
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Barokní umění.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko sochařství.
Michelangelo Název školy
17. a první polovina 18. století
Barokní architektura VY_32_INOVACE_ 09 Barokní architektura.
BAROKO Doba protikladů.
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Body art - ruce Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Pravěk II - Věstonická venuše
Eduard Manet Název školy
Kámen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Symbolismus Název školy
Barokní architektura © Markéta Ceháková, 2012.
Baroko – výtvarné umění, hudba – 8. ročník
Autoportrét Název školy
Giuseppe Arcimboldo Název školy
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Matyáš Bernard Braun Název školy
Portrét - anfas Název školy
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Baroko české Název školy
Op-art Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Objektová tvorba – pokrývka hlavy
Secese Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Batika Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Loutka Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Impresionismus Název školy
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
Barokní kultura Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3611_Barokní_kultura Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola.
Baroko − architektura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
BAROKO. původ slova z portugalštiny – barocco = perla nepravidelného tvaru umělecko-kulturní směr barok vznikl v Itálii a šířil se asi od roku 1600 do.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Baroko Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo: VY_32_INOVACE_17.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Transkript prezentace:

Baroko www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Baroko Označení DUM VY_32_INOVACE_07_2_10 Mgr. Vlastimil Hrbáček Datum 30. 8. 2013 Vzdělávací oblast Umění a kultura Vzdělávací obor Výtvarná výchova Tematický okruh Dějiny výtvarného umění Ročník 1. ročník a kvinta gymnázia www.zlinskedumy.cz

BAROKO Poslední umělecký sloh jednotný pro celou Evropu, který vznikl v Itálii na konci 15. století a zaniká v polovině 18. století (1600 – 1750) Myšlenkově souvisí s protireformací, která měla obnovit a upevnit pozici katolické církve Umělecky navazuje na renesanci a využívá poznatků jejich tvůrců, posunuje však zájem od člověka k duchovním otázkám, bohu a víře, zároveň však i přírodě a vesmíru

BAROK Baroko či barok (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) Autoři chtějí vzhledem k náboženské situaci vzbudit v člověku víru a uchvátit jej prostřednictvím pocitů a emocí Prostředky vyjádření jsou proto dynamika, dramatičnost, alegorie, nadsázka a iluze, ale někdy také přemíra zdobnosti a dekoru Barokní díla ztvárňují silné emoce vnější, ale i vnitřní napětí

Základní rysy architektury složité půdorysy, průniky křivek, elips, prostupování jednotlivých prostorů, využívání kontrastu světla a stínu výzdoba freskami, štuková výzdoba, interiér bohatě doplněn sochařskými, malířskými i drobnými prvky. perspektivní klamy, které barokní architekti využívají až do krajnosti cílem je vzbudit v člověku pocit mystického (nábožného) opojení. převládá církevní architektura, dále barokní paláce a domy, zámky, koleje, fortifikační architektura (pevnosti)

Sochařství Sochařství je výrazně spojeno s architekturou Základním znakem barokního sochařství je výrazová nadsázka, která využívá dynamických a dramatických prvků: rozevlátý oděv, emotivní výraz v mimice i gestice postav (např. náklon hlavy), motivy zvířat a rostlin (symbolika) Představitelem barokního sochařství i architektury je Gian Lorenzo Bernini. Tento Ital prakticky vytvořil podobu barokních soch. Nejvýznamnějšími českými sochaři jsou Matyáš Bernard Braun a Ferdinand Maxmilián Brokoff.

Mramorové sousoší Vidění sv Mramorové sousoší Vidění sv. Terezie vytesal Lorenzo Bernini pro kapli Cornarů v římském kostele Maria della Vittoria http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ABernini_-_Santa_Teresa_em_extase.jpg

Gian Lorenzo Bernini: Vidění sv. Terezie- detail emotivní – extatický výraz – náklon hlavy http://commons.wikimedia.org/wiki/File%5/52/Santa_Maria_della_Vittoria_-_6.jpg

Barokní malířství K typickými rysy barokního malířství je kontrast světla a stínu – šerosvit Autoři se velmi pečlivě zabývali výběrem barevného odstínu a tónu (valéru) Hledaného odstínu dosahovali podmalbou a kladením více průsvitných vrstev Z hlediska tématiky se vedle biblických a mytologických námětů objevuje i zobrazení soudobého života, jednalo se však o okamžiky významné

Barokní malíři Itálie a jižní Evropa za zakladatele barokní malby je považován Caravaggio Je také znám svým bouřlivým způsobem života Jeho autoportrét http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ABild-Ottavio_Leoni%2C_Caravaggio.jpg

Caravaggio – David a Goliáš šerosvit šero svit http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ACaravaggioDavidGoliathVienna.jpg

Barokní malíři severu Holandsko a severní Evropa za nejvýraznějšího představitele barokní malby je považován Rembrandt van Rijn Jeho obrazy jsou výrazné díky valérům žluté a okrové barvy Jeho autoportrét http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARembrandt_van_Rijn_-_Portrait_of_the_Artist_as_a_Young_Man_-_Google_Art_Project.jpg

Rembrandt – Anatomie dr. Tulpa šero svit http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AThe_Anatomy_Lesson.jpg

Rembrandt – Noční hlídka šero svit http://commons.wikimedia.org/wiki/File%3ARembrandt_van_Rijn-De_Nachtwacht-1642.jpg

Úkol Připomeňme si biblickou postavu Davida a její příběh. Který renesanční autor ji také ztvárnil? Najdete na obrazech obou barokních malířů stejné výtvarné prvky? Jaké motivy volili tito autoři?

Úkol - řešení Michelangelo a jeho socha Davida Jedná se o šerosvit Vedle biblických a mytologických se objevují scény ze současnosti