Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících XVIII. seminář Integrované dopravní systémy Lázně Bohdaneč 16.5.2011 Sledování vozidel v reálném čase a využití pro informování cestujících Ing. Oldřich Kadavý, Ing. Stanislav Franc Regionální organizátor Pražské integrované dopravy
Subjekty zapojené do systému Dopravce – vybavení vozidel a jejich provoz Organizátor – koordinační služba – provoz, údržba a rozvoj systému CEDIS Kraj, Dopravní úřad, obce – spolupráce při přípravě JŘ – včasné informace mající vliv na provoz VHD
Využití Cestující – informace o skutečném odjezdu (zastávky, internet, …) lepší vnímání VHD Organizátor a objednatelé – jednoduchý nástroj pro kontrolu výkonů, vyhodnocování provozu, podklady pro plánování, … Dopravci – lepší dispečerské řízení, informace řidičům o návaznostech, …
Popis systému CIS JŘ Internet, wap ZIS Regionální CEDIS Kraj (DÚ) V provozu Připravuje se CIS JŘ Internet, wap ZIS Regionální CEDIS Kraj (DÚ) Praha (DÚ) Informační stojany Krizové štáby organizátor Dopravce 2 Signál GPS Signál GPS Dopravce 1 GSM (GPRS, SMS) Radiová síť Operátor GSM
Počet vozidel zapojených dopravců ABOUT ME s.r.o. – 18 BOSÁK BUS, spol. s r.o. – 45 (17 v PID) ČSAD Střední Čechy, a.s. – 174 (114 v PID) ČSAD POLKOST, spol. s r.o. – 47 PROBO BUS a.s. – 22 (18 v PID) STENBUS s.r.o. – 2 Jaroslav Štěpánek – 20 MARTIN UHER, spol. s r.o. – 36 Veolia Transport Praha s.r.o. – 213 Celkem k 05/2011 vybaveno 577 vozidel – v PID 485 vozidel, tj. cca 83% autobusů PID (mimo vozidel DP hl.m. Prahy, a.s., vlaky Českých drah a přívozy) V průběhu roku 2011 vybavení zbývajících vozidel PID
Základní rozhraní MPVdesktop pro dopravce
Informace o provozu
Informace o provozu vybraného oběhu
Detail spoje
Informace z provozu vybraného spoje - mapa
Zobrazení vozidel na mapě
Výstup pro obce - Doprava v obcích
Výstup pro obce - Statistiky
Standardy kvality PID – Přesnost provozu
Vyhodnocování provozních anomálií
Zastávkový informační systém – tabla
Virtuální zastávková tabla
Celostátní informační systém IDOS
Plány dopravy
Zprávy do/z vozidel
Palubní jednotky mají problémy s kvalitou odesílání dat Reálné problémy Palubní jednotky vozů nevysílají správné údaje, především údaje o čase (GMT) - synchronizace Palubní jednotky mají problémy s kvalitou odesílání dat Řidiči nezapisují do jednotek správné údaje Problematická spolupráce s kooperujícími firmami - dodavateli palubních jednotek Některé problémy sledování vozů (určení jejich polohy) by byly řešitelné organizačně, chybí však možnost organizační pravidla vynutit
Reálné problémy Zastávková síť není dostatečně zaměřena, chybí nástroje a procesy pasportizace zastávkových sloupků a sledování změn sítě v čase, nejsou k dispozici vektorová data o přesném vedení linek ve všech jejich variantách, opět včetně sledování změn sítě v čase Oba výše uvedené body mají řešení požadavkem ze strany státní správy Na ne zcela správných vstupních údajích nelze vystavět zcela správné výstupy (statistiky, hodnocení kvality ap.)
Zapojení zbývajících dopravců v rámci PID VÝHLED Zapojení zbývajících dopravců v rámci PID Systém je budován jako otevřený (na bázi CIS JŘ – jednotící faktor) – předpoklad zapojení ostatní linkové dopravy (někteří dopravci systém využívají již nyní i pro linky mimo systém PID) Informace o průjezdnosti komunikací Zpětná kontrola reálně provedených spojů a odjetých kilometrů Zprovoznění automatických zpráv o zajištění návaznosti do/z vozidel
VÝHLED Lze integrovat data z pražského DPP, především z pohledu výstupů pro cestující by tento krok byl logickým pokračováním vývoje systému Připravuje se nová verze systému schopná zvládat řádově vyšší objemy dat Připravuje se nový systém informování veřejnosti - další vývojový krok výstupů systému CIS JŘ (IDOS)
DĚKUJEME ZA POZORNOST