1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007
2 Struktura Výzkumné téma Dosavadní zjištění (populace 15+) PISA a počítačová gramotnost (15) Východiska – koncepty, teoretické přístupy Výzkumná otázka, hypotézy Zjištění Shrnutí a další postup
3 Výzkumné téma Vzdělávací politika Vzdělanostní aspirace žáků středních škol v mezinárodním srovnání Představy o pracovním uplatnění Přechod ze školy na trh práce Celoživotní učení Počítačová gramotnost
4 Dosavadní zjištění – populace 15+ Eurostat – digital literacy, e-skills Práce s internetem Používání počítače Používání počítače v zaměstnání Dostupnost počítače doma
5 PISA a počítačová gramotnost PISA Počítačová gramotnost a výsledky v matematice Přístup a používání doma – pozitivní vliv Účel použití, frekvence
6 Východiska Vzdělanostní nerovnosti, aspirace Počítačová (internetová) gramotnost Klíčové kompetence „Digitální rozdělení“, sociální vyloučení Přechod ze školy na trh práce Alokační a socializační model
7 Výzkumná otázka Jaké socioekonomické aspekty ovlivňují počítačovou gramotnost patnáctiletých žáků v České republice?
8 Výzkumná otázka – dílčí aspekty Rodinné zázemí (rodiče - dosažené vzdělání) Dívky, chlapci Aspirace Velikost obce
9 Hypotézy Dívky používají počítač častěji pro vzdělávací účely než chlapci. Náročnější činnosti na počítači jsou schopni vykonávat častěji žáci vzdělanějších rodičů. Žáci, kteří aspirují na studium vysoké školy, ve větší míře používají internet k vyhledávání informací než žáci s nižšími aspiracemi. Schopnost ovládat činnosti na počítači se zvyšuje s velikostí bydliště. Dovednost pracovat s počítačem je u dívek ve větší míře ovlivněna rodinou (vzděláním rodičů).
10 Data PISA 2003 ČR Dotazník o výpočetní technice
11 Zjištění (1) Možnost používat počítač doma Frekvence používání Kde se nejvíce naučili pracovat s počítačem a internetem (chlapci X dívky)
12 Zjištění (2) Ovládání počítače – typy činností a jejich míra náročnosti Použití počítače při učení do školy Použití počítače k elektronické komunikaci Použití internetu k vyhledávání informací Aspirace na studium na VŠ Velikost bydliště
13 Shrnutí a další postup data z PISA 2006 (počítačová gramotnost, aspirace) Data z TIMSS 2007 Mezinárodní srovnání (ČR, SR, P, M) Klíčové kompetence – vazba na ECDL
14 Děkuji vám za pozornost