PJV011 X36PJV ( Programování v JaVě ) Cílem předmětu je probrat: - základy jazyka a systému Java - nejdůležitější standardní balíčky (packages j2sdk) Organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Standardní knihovní funkce pro práci s textovými řetězci
Advertisements

VISUAL BASIC Práce s řetězci Použitá literatura: Kvoch: Visual Basic 4.
Základy programování v JavaScriptu
Programování funkcí v Excelu
Základní pojmy v jazyce C
Prezentace a vysvětlení programového prostředí NXC
Algoritmy I Cvičení č. 2. Cíl hodiny Datové typy a přetypování (int, float, double, bool, char, long, short) Konstanty – Celočíselné Desítkové – 15, 0,
PJV151 Vnořené a vnitřní členy mohou být členy tříd a interfejsů. Je-li X obalem Y a Y je obalem Z, pak Z získá jméno X$Y$Z - kompilací vzniknou classy.
Počítače a programování 1. Obsah přednášky Výjimky - základní typy výjimek Způsoby zpracování výjimek.
Polymorfismus Dědičnost
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
Algoritmizace a programování
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
Čtvrté cvičení Objektové programování Objektový model v Javě
Programování v Pascalu Přednáška 7
Algoritmizace Cíl předmětu - naučit se sestavovat algorimy řešení základních problémů a zapisovat je v jazyku Java. Jádrem předmětu jsou data, typy, výrazy.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Druhá přednáška Datové typy a operátory Zapouzdření Pojem rozhraní
C# - datové typy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Páté cvičení Dědičnost Interface Abstarktní třídy a metody
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Standardní knihovní funkce pro práci se soubory 13 Verze
4IT101 7.přednáška Třída String a regulární výrazy Algoritmy v kolekcích Vnitřní a vnořené třídy.
Jednoduché datové typy
Třída jako zdroj funkcionality
C# - Exceptions (výjimky)
Jedenácté cvičení Vlákna. Java cv112 Vlákna Operační systém Mutitasking – více úloh se v operačním programu vykonává „současně“ Java Multithreading -
Seminář C cvičení Obsluha výjimek Ing. Jan Mikulka.
Alg91 Textové soubory Na rozdíl od jiných typů souborů jsou textové soubory určené pro gramotné lidské oko. Textový soubor je posloupnost znaků členěná.
Počítače a programování 1
PB161 Právo friend, přetěžování operátorů, přetypování PB161 | Friend, operátory PB161 – Programování v jazyce C++ Objektově Orientované Programování.
Proměnné v PHP Každý programovací jazyk pracuje s nějakými hodnotami. To, do čeho se tyto hodnoty ukládají, se nazývá proměnné. Každý programovací jazyk.
KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající.
Programovací jazyk PASCAL
Příklady v jazyku C – část 3
IB111 Programování a algoritmizace
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
Dědičnost - inheritance dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti B A Třída A je předkem třídy B Třída.
Aplikační a programové vybavení
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
JAVA Tutoriál Ing. Lumír Návrat, A1018 Tel:
Šesté cvičení Výjimky Balíky.
1 Počítače a programování 1 13.přednáška. 2 Obsah přednášky Vstupy a výstupy – 1.část.
PJV031 Přetypování (casting) Objekty, atributy, lokální proměnné, parametry a návratové hodnoty metod mají definovaný, neměnný typ. Jsou dva druhy typů:
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Pokročilé programování v C++ (část B)
Datové typy a operátory. Co jsou datové typy  Charakterizují proměnnou nebo konstantu – jaká data obsahuje  Data jsou v počítači ukládána jako skupiny.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část I.
Počítače a programování 1 2.přednáška. Základní lexikální struktura programu Program v jazyce Java je tvořen symboly a oddělovači Program Java je psán.
Petr Chmelař UIFS FIT VUT JAVA pro PDB Kafe? Jako C++ Zrníčka 1 / 12 Java rychlokvaška pro PDB [ ]
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
PJV16 1 Dokumentace Tvorba dokumentace byla vždy útrpnou záležitostí neboť: programátoři ji krajně neradi dělají - a pokud - tak až nakonec, nebývala žádná.
Programování KONSTANTY, ČTENÍ PO JEDNOM ZNAKU GETCHAR() FORMÁTOVANÝ VÝSTUP POMOCÍ PRINTF, VÝVOJOVÉ DIAGRAMY, CYKLY.
Programovací jazyk C# 2. část. Datové typy C# rozeznává dva druhy datových typů, hodnotové a referenční. Hodnotové datové typy Proměnné hodnotového datového.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované.
PJV15 1 Vnořené ( nested ) a vnitřní ( inner ) členy Třídy či interfejsy mohou být členy tříd či interfejsů. Je-li X obalem Y a Y obalem Z, pak Z získá.
Proč Java jednotný, univerzální jazyk ( ne však vhodný pro cokoli )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Generické typy jsou třídy či interfejsy deklarující tzv. typové parametry jimiž: systematizují typovou kontrolu kompilátorem, vyjadřují jasněji smysl,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Algoritmizace a programování
Polymorfismus = Mnohotvarost
Reflexe jako introspekce
5a. Makra Visual Basic pro Microsoft Escel
C# přehled vlastností.
Proměnné (1) Proměnná: Definice proměnných:
Výčtové typy ( Java 5 ) Výčtové typy jsou speciální třídy zavedené pro větší bezpečí a pohodlí. V nejjednodušší variantě se definují příkladmo takto:
Transkript prezentace:

PJV011 X36PJV ( Programování v JaVě ) Cílem předmětu je probrat: - základy jazyka a systému Java - nejdůležitější standardní balíčky (packages j2sdk) Organizace předmětu: Přednášky, cvičení, samostudium, semestrální práce, zkouška Studijní pomůcky: Vývojové prostředky: JBuilder9 Personal nebo JBuilderX Foundation

PJV012 Java Java je: –jednotný univerzální jazyk ( což neznamená, že je vhodná pro cokoli ) –rozsáhlý, otevřený, rozvíjející se softwarový systém –právně chráněná –normotvorná - zavádí řadu užitečných norem, uzancí a přístupů –expanzivní, vykázala (od května 1995) dosud nevídaný rozmach –velmi efektivní při tvorbě software –spolehlivá, robustní, přesně specifikovaná a znamenitě dokumentovaná –portabilní, (Windows/Linux/Solaris...) –deterministická - úlohy končí či havarují určitelným způsobem –silně objektová - obsahuje však i neobjektové primitivní typy –síťová –internetová a internacionální –multithreadová - více úkolů může běžet (jakoby) současně –interpretovaná ( s adaptací pro platformu ) –zdarma

PJV013 Verze Javy a IDE Tvůrcem a vlastníkem práv Javy je firma Sun Microsystems, která vydává jdk, jre, j2sdk, j2ee, j2me a další produkty po verzích Lze stahovat ze sítě: javasoft.com jdk (byla první), (nový modelu událostí) j2sdk 1.2. (zahrnuje JFC), 1.3., (aktuální) 1.5 (chystá se na léto 2004, beta je již vydaná) jre - Java Runtime Environment (bez vývojových prostředků) Tento software neobsahuje žádné IDE. S Javou lze pracovat (nepohodlně) řádkově: j2sdk1.4.2/bin/javac A.java B.java j2sdk1.4.2/bin/java A Řada firem vytvořila velmi pokročilá vývojová prostředí SUN ONE, Netbeans (Sun), JBuilder (Borland), JDeveloper(Oracle), VisualJ (IBM), JCreator, BlueJ

PJV014 Primitivní typy Typ Formát Zabalující (wrap) třída Celá čísla - dvojkový komplement se znaménkem byte 8-bit -128 … 127 Byte short 16-bit … Short int 32-bit … Integer long 64-bit … Long "Reálná" čísla - floating point podle normy IEEE 754 float 32-bit … ( )*2 127, NaN, pos/neg Infinity Float double 64-bit … ( )*2 1023, NaN, pos/neg Infinity Double Další typy char 16-bit Unicode '\u0000' to '\uffff' 0 to Character boolean true false Boolean

PJV015 Konverze mezi primitivními typy Rozšíření: byte -> short -> int -> long -> float -> double char -> int -> long -> float -> double Rozšíření lze provést přímo přiřazením. Zúžení vyžaduje přetypování ( povoluje se tím ztráta informace) např: double d = 3.14; float f = (float) d; char c = (char) 65.4; byte b = (byte) 97; Pro všechny primitivní typy existují v java.lang zabalující třídy (wrap class). Tyto třídy nemají z hlediska jazyka žádné zvláštní postavení - obsahují řadu užitečných metod, atributů a konstruktorů, které usnadňují práci s primitivními typy a tvoří most k referenčním typům.

PJV016 Použití zabalovacích tříd int imax = Integer.MAX_VALUE; // zjištění max. hodnoty int k = Integer.parseInt("123"); // konverze řetěz - číslo String s = Integer.toHexString(k); // konverze do hexadec. tvaru // obdobně pro byte,short,long double dmax = Double.MAX_VALUE; // zjištění max. hodnoty double x = Double.parseDouble(" "); // konverze řetěz - číslo boolean b = Double.isNaN(x); // test na nečíslo // obdobně pro typ float char c =Character.toLowerCase('Z'); // převod znaku boolean b = // je znak písmeno nebo číslice? int i = Character.digit(''f", 16); // hexadecimální hodnota znaku

PJV017 Standardní aritmetiky Integrální pro celá čísla s těmito operátory: + - * / % > >>> & | ^ ~ Pozor však na přetečení! Vyhazuje se pouze výjimka při dělení nulou: java.lang.ArithmeticException. Floating point pro "reálná" čísla s těmito operátory: + - * / % Tato aritmetika nevyhazuje žádné výjimky, avšak zahrnuje tři speciální hodnoty: NaN - Not a Number, tj. nečíslo nebo neurčitý výraz POSITIVE_INFINITY NEGATIVE_INFINITY S těmito hodnotami lze provádět další operace, avšak již nelze získat opravdové číslo.

PJV018 Matematické operace K dispozici jsou standardní třídy: Pro počítání v typech int, long, float a double: java.lang.Math java.lang.StrictMath Pro celá čísla s libovolnou přesností java.math.BigInteger Pro reálná čísla s libovolnou přesností java.math.BigDecimal

PJV019 Numerické literály Obsahuje-li literál pouze číslice a případně znaménko ukládá se do typu int. např.: -123, 123, +123 Pro uložení do typu long připojíme písmenný sufix l či L např.: L nebo l Obsahuje-li literál desetinnou tečku nebo exponent,ukládá se do typu double např.: 123., , -123E2, -123e2, 12300e-2 Pro uložení do typu float připojíme písmenný sufix f či F např.: f, F Oktalový literál se vyznačuje prefixem 0 (nula) např.: 077 (dekadicky 63), L Hexadecimalní literál se vyznačuje prefixem 0x (nula iks) např.: 0x77 (dekadicky 119), 0x1DADA2CAFE3FEEL

PJV0110 Znakové a řetězové literály Znakový literál představuje právě jeden znak v Unicodu a uvádí se v apostrofech, např.: 'A' 'Ř' Lze ho vyjádřit až čtyřmi hexadecimálními číslicemi uvozenými prefixem \u, např.: '\uCafe' Řetězový literál je posloupnost znaků v Unicodu (i prázdná) v uvozovkách, např.: "Abc123" "Řeřicha" "". Lze vkládat i znaky Unicodu, např.: "My \uCafe & Tea".

PJV0111 Jména a konvence Jméno tvoří libovolná neprázdná posloupnost písmen Unicodu (tedy i z národních abeced), znaků $ _ ( dolar a podtržítko = underscore) a číslic, která nezačíná číslicí a není klíčovým slovem. Jména je vhodné volit mnemotechnická, pouze z písmenek ASCII a číslic, s dolarem a podtržítkem velmi šetřit (mají totiž i jiný význam). Jmény se označují: package (balíček) - jen malá písmena, i několik jmen oddělených tečkou: abc def2.gh3 class (třída) a její konstruktory - podstatné jméno začínající velkým písmenem String FileInputStream BankAccount Výjimky by měly mít sufix Exception MySpecialException

PJV0112 Jména a konvence interface (rozhraní) - přídavné jméno začínající velkým písmenem Comparable Serializable method (metoda) - sloveso začínající malým písmenem reset parseDouble isLetterOrDigit variable (proměnná) - začínající vždy malým písmenem count totalTax currentFrequency final variable (konstanta) - jen z velkých písmen, číslic a event. s podtržítkem ORIGIN MAX_VALUE BASE_POINT

PJV0113 Klíčová slova Klíčová slova jsou tvořena jen malými písmeny: abstract default if private this boolean do implements protected throw break double import public throws byte else instanceof return transient case extends int short try catch final interface static void char finally long strictfp volatile class float native super while const * for new switch continue goto * package synchronized a dále literály: false true null * - vyhrazená - leč nefunkční